خرج کردن عاطفی چیست و چه چیزی باعث آن می‌شود؟

مقاومت در برابر میل به خرج کردن بیش از حد در زمان برخورد یک محرک عاطفی در زمان‌های عادی به اندازه کافی سخت است. اکنون افزودن یک بیماری همه گیر جهانی به این ترکیب، مقاومت در برابر هزینه‌های عاطفی را چالش برانگیزتر نیز کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، از آنجایی که در دوران همه گیری کرونا بیشتر افراد در خانه ماندند، بسیاری توانسته‌اند در هزینه‌های اختیاری بیشتر صرفه‌جویی کنند. اما این بیماری همه گیر استرس زا طولانی مدت می تواند منجر به عوارض عاطفی بالایی شود. مهم است که مراقب محرک‌های احساسی باشید که باعث می‌شود خریدهای عجولانه انجام دهید و برنامه‌ای برای مدیریت مسئولانه این احساسات ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید:

علائم فیزیکی افسردگی که اغلب افراد درباره آن نمی دانند

خرج کردن عاطفی چیست و چه چیزی باعث آن می شود؟

اگرچه اصطلاح خرده‌درمانی ممکن است یک بازی سرگرم‌کننده با کلمات به نظر برسد، اما برای برخی افراد خرید خرده ریز می‌تواند به یک خروجی واقعا احساسی تبدیل شود. خرید کردن عاطفی می تواند باعث شود که فرد به سرعت بیش از بودجه خود خرج کند. هنگامی که با یک محرک احساسی مواجه می شوید، ممکن است مجموعه ای از واکنش ها را تجربه کنید که شما را به سمت خرید سوق می دهد. ممکن است شما با طیف وسیعی از احساسات تحریک به خرج کردن مواجه شوید، در این گزارش چند مثال از این محرک ها آورده شده است:

غمگینی: بعد از یک روز بد، تصمیم می گیرید به خرید بروید تا حال خود را بهتر کنید.

کسالت: یک صبح کسل کننده در دفتر کار شما را به خوردن تنقلات سوق می دهد تا بعدازظهر کمتر احساس ناامیدی و مرگ کنید.

ترس: یک بیماری همه گیر جهانی شروع می شود و شما بلافاصله اقلامی را در انباری ذخیره می کنید که برای مدتی به آنها نیاز ندارید.

حسادت: در حین خرید با دوستان، آنها درباره آخرین خریدهای خود به خود می بالند. این کار شما را به خرید مدل بهتری از کالایی که به آن نیاز ندارید سوق می دهد.

به چند نمونه از خرج کردن های عاطفی در زندگی خود فکر کنید. من شخصاً در زمان خرج کردن عاطفی در هنگام خستگی یا گیج شدن مقصر هستم. با این حال باید متوجه بود که هرکسی محرک های خاص خود را دارد که منجر به خرج کردن عاطفی می شود.

در این گزارش نحوه کنترل مخارج عاطفی آورده شده است.اگر می خواهید خرج کردن عاطفی خود را تحت کنترل داشته باشید، راهکارهای زیر می تواند به شما کمک کند.

محرک های خرج کردن عاطفی خود را شناسایی کنید

بهترین نقطه برای شروع، شناسایی عوامل محرک است. به منظور شناسایی محرک های شخصی خود، «ارین پاپورث»، مربی مالی و موسس برنامه مالی شخصی Nav.it، توصیه می کند خلق و خوی خود را برای شناسایی محرک ها و احساساتی که باعث می شوند بدون در نظر گرفتن کل بودجه خود خرج کنید، ردیابی کنید.

پاپورث می‌گوید: با گذشت زمان، مردم شروع به شناسایی عادت‌ها و گرایش‌هایی می‌کنند که با رفتار ناخواسته برابری می‌کنند. خودآگاهی اولین قدم برای هر تغییر رفتار است.با درک بهتر از زمانی که مستعد ولخرجی هستید، می توانید علائم را قبل از تکمیل معامله تشخیص دهید.

از خریدهای ناگهانی خودداری کنید

خریدهای آنی ممکن است در یک لحظه اتفاق بیفتد. اگر قبل از ورود به فروشگاه قصد خرید آن را نداشتید، پس این یک خرید فوری است. این خریدهای عجیب و غریب می توانند به سرعت اضافه شوند.برای جلوگیری از هدر رفتن هزینه خریدهای فوری، وقت بگذارید و به خرید خود فکر کنید. «مارلن اشمیت»، مربی مدیریت پول در Insight Spending Planners می‌گوید: «یک راهکار عالی برای جلوگیری از هزینه‌های ناگهانی این است که قانونی داشته باشید که قبل از خرید هر چیزی که هزینه بیش از ۵۰ یا ۱۰۰ دلار است، باید حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید.مزیت این انتظار قبل از خرید این است که هنگام تصمیم گیری برای ادامه خرید، ذهن روشنی خواهید داشت. وی می‌گوید: اغلب پس از این مدت تامل نظر خود را تغییر می‌دهید و متوجه می‌شوید که به هر حال به آن نیازی نداشته و یا آن را نمی‌خواهید.

به تبلیغات توجه نکنید

ما توسط رسانه های مختلف تبلیغاتی از جمله رادیو، اینترنت، بیلبوردها و تلویزیون بمباران شده ایم. حتی صندوق ورودی ایمیل شما نیز احتمالاً مملو از خرده فروشانی است که آخرین فروش خود را تبلیغ می کنند. با رگبار مداوم تبلیغات، می توان به راحتی در دام خرج کردن احساسی گرفتار شد. شما می توانید با به حداقل رساندن تعامل خود با تبلیغات در جایی که می توانید از این وسوسه جلوگیری کنید. برای مثال، می‌توانید اشتراک خرده‌فروشی‌هایی را که مرتباً به صندوق ورودی‌تان آگهی می‌فرستند لغو کنید.

با حذف برخی از تبلیغات از زندگی خود، برخی از وسوسه هایی را که به عنوان یک خرج کننده احساسی با آن روبرو هستید را از بین می برید.

فعالیت های دیگر را پیدا کنید

وقتی سعی می کنید از خرج کردن های عاطفی خودداری کنید، مشخص کنید که چه فعالیت های دیگری این شکاف عاطفی را پر می کند. به عنوان مثال، ممکن است به جای خرید از یک مرکز خرید، برای پیاده روی رایگان در اطراف پارک با دوستان خود ملاقات کنید. 

بودجه بندی کنید

اگر تا به حال بودجه بندی برای خود نداشتید، وقت آن رسیده است که آن را بسازید.«نیشانک خانا»، مدیر ارشد بازاریابی Clarify Capital، سرویسی که برای کسب و کارهای کوچک تأمین مالی می کند، می گوید: بسیاری از افرادی که بیش از حد خرج می کنند، از بودجه برای تعیین پارامترهای عادات خود استفاده نمی کنند. وقتی آنچه را که خرج می‌کنید دنبال نمی‌کنید، یا اهدافی در ذهن دارید، کنترل وضعیت مالی‌تان ممکن است سخت باشد. با در نظر گرفتن بودجه، قبل از اینکه اجازه دهید احساسات شما را تحت سلطه خود درآورند، ایده بهتری در مورد آنچه که می توانید هزینه کنید، خواهید داشت.

اهداف مالی برای خود تعیین کنید

فراتر از تنظیم بودجه، اهداف مالی بر اساس ارزش های خود ایجاد کنید.اهدافی که برای پول خود ایجاد می کنید می تواند از تامین مالی برای تعطیلات تا ساخت حساب های بازنشستگی شما متغیر باشد. از آنجایی که احساسات خود را با اهداف پولی در آینده، گره می‌زنید، ممکن است زمان آسان‌تری برای توقف خرید عاطفی فوری داشته باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =