چگونه کاکتوس را رنگی کنیم؟

این روزها کاکتوس های رنگی به دلیل زیبایی که دارند از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی هستند و شرایط نگهداری ساده و آسانی دارند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حتما تا به حال کاکتوس رنگی را که معمولاً به رنگ های قرمز، زرد یا صورتی و... هستند مشاهده کرده اید . کاکتوس یکی از گیاهانی است که در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان وجود دارند و از آن می توان در فنگ شوئی خانه استفاده کرد و نوع رنگی آن فضای بهتری به خانه می دهد.

بیشتر بخوانید:

نقش کاکتوس در جذب اشعه‌های مضر

اگر بخواهید یک کاکتوس رنگی زیبا داشته باشید راهی جز پرورش و پیوند کاکتوس وجود ندارد. در این روش کاکتوس های ژمینو کالسیوم میهانویچی با نام علمی gymnocalycium mihanovichii را بر روی پایه درخت کاکتوس دراگون یا پایه هیلوسرئوس پیوند می زنند. اگر می خواهید یک کاکتوس رنگی زیبا پرورش دهید با این بخش از رازهای باغبانی همراه ما باشید تا با اصول پیوند کاکتوس آشنا شوید.

کاکتوس پیوندی رنگی :

پیوند زدن روشی است که در آن، باغبان دو گیاه را برش زده و به یکدیگر پیوند می زند تا یک گیاه واحد پرورش دهد. اگر دو گیاه پیوند زده شده با هم سازگار باشند، به یکدیگر متصل می شوند و یک گیاه واحد را به وجود می آورند.

برای داشتن کاکتوس رنگی دو نوع کاکتوس برای پیوند زدن انتخاب می شوند که معمولا از کاکتوس ژیمنو کالیسیم میهانوویچی (Gymnocalycium mihanovichii) برای قسمت بالایی و از کاتوس هیلوسرئوس (Hylocereus) برای قسمت پایه استفاده می شود.

کاکتوس ماه که با نام کاکتوس ژیمنو نیز شناخته می شود، یک کاکتوس پیوندی کوچک است که قسمت بالایی آن رنگ قرمز، نارنجی یا زرد دارد و قسمت پایینی آن سبز رنگ است.این ژیمینوها تغییر رنگ یافته به این علت که کلروفیل ندارند توانایی ریشه سازی و زندگی بر روی خاک را نیز ندارند و بر روی سایر کاکتوس ها به صورت انگلی و به صورت پیوندی می توانند زندگی کنند.

تکثیر ژمینو رنگی پیوندی:

کاکتوس ماه، گونه ای جهش یافته است که کلروفیل (سبزینه) ندارد. کاکتوسی که کلروفیل نداشته باشد به تنهایی نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد، مگر اینکه با کاکتوس دیگری که دارای کلروفیل است پیوند زده شود.

تنها راه تکثیر این کاکتوس از طریق پاجوش می باشد که بر روی پایه جدید پیوند زده می شود. از کاکتوس هیلوسرئوس که به صورت سه پر دیده می شوند و از طریق بذر و قلمه به راحتی تکثیر می شود ابتدا قلمه می گیرند و ژیمینو رنگی را روی آن پیوند می زنند و سپس پایه را می کارند تا ریشه دار شود .

مراحل پیوند کاکتوس رنگی :
ابتدا یک کاکتوس ژیمنو میهانوویچی قرمز، زرد یا نارنجی سالم و یک کاکتوس هیلوسرئوس سالم تهیه کنید.
چاقوی تیزی را تهیه کنید و برای کاهش خطر عفونت کاکتوس آن را ضدعفونی کنید.
قسمت بالایی کاکتوس هیلوسرئوس را با چاقو ببرید به صورتی که اندازه کاکتوس ژیمنو کالیسیم میهانوویچی با اندازه قسمت برش داده شده یکی باشد.
گوشه های کاکتوس هیلوسرئوس را به صورتی که گوشه های آن به طرف پایین شیب دار باشد بچینید.
یک لایه نازک از بالای هیلوسرئوس و از پایین ژیمنو کالیسیم میهانوویچی ببرید و دو کاکتوس را روی هم قرار دهید به طوری که آوند های آن ها با یکدیگرارتباط داشته باشند.
دو کاکتوس را با یک نوار لاستیکی نه خیلی محکم و نه خیلی شل به یکدیگر بچسبانید .
دو تا سه هفته بگذارید این دو کاکتوس در تماس با یکدیگر باشند و رشد کنند سپس نوار لاستیکی را باز کنید.
در دمای بالای ۶۰ درجه کاکتوس ها را نگهداری کنید و بهار و تابستان به آنها کود دهید.

نور مورد نیاز: نور مستقیم خورشید به این گیاه صدمه می زند و کاکتوس ماه به نور غیر مستقیم نیاز دارد پس این گیاه را طولانی در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

آبیاری: کاکتوس ماه را کامل آبیاری کنید . بین دو آبیاری کاکتوس ماه باید فاصله باشد طوری که خاک آن کاملا خشک شود .

کود دهی: در فصل رشد این گیاه (بهار و تابستان) هر ماه به آن کود مخصوص دهید.

دما: در دمای پایین کاکتوس ماه را نگه داری نکنید و در فصول سرد آن را در فضای باز نگهداری نکنید.

بیماری های ژیمینو رنگی:

از هر دو گیاه پایه و پیوندک مراقبت کنید و اگر تغییر رنگ درگیاه مشاهده نمودید و یا پایه گیاه نرم شد ، آن را از خاک در بیاورید و پس از بررسی ریشه را با قارچ کش هایی مانند کاربندازیم یا مانکوزب قارچ کشی کنید و بعد از چند روز در گلدان با خاک جدید بکارید.

بیماریهای قارچی شایع در ژمینو رنگی باعث سیاه شدن کاکتوس یا نرم شدن آن می شود و خیلی زود گیاه را از بین می برد. ممکن است کرم های ریز عنکبوتی به کاکتوس شما حمله کنند. دادن آب زیاد نیز باعث می شود تا ریشه ی گیاه فاسد شود.

دلیل مرگ سریع کاکتوس رنگی چیست؟

یکی از عوامل خراب شدن این کاکتوس ها تغییرات آب و هوایی است زیرا این کاکتوس ها در کشورهایی مانند هلند و ترکیه در شرایط گلخانه خاص پرورش داده می شوند .

از خاک کوکوپیت به دلیل سبک بودن، عدم ریختن خاک در اثر جابه جایی، ارزان بودن و ممنوع بودن صادرات با خاک برای صادرات انواع گیاهان استفاده می کنند . کوکوپیت رطوبت بالایی در خود نگه می داردبنابراین همانطور که پیش از این هم گفتیم کاکتوس ها که به رطوبت زیاد حساسند دچار پوسیدگی ریشه می شوند و ریشه آنها از بین می رود .

بنابراین خاک گلدان مهم ترین علت مرگ کاکتوس های وارداتی رنگی است. پس بعد از خرید خاک گیاه را با خاک مخصوص کاکتوس عوض کنید . خاک مناسب برای کاکتوس ترکیب ۶۰ درصد ماسه ۳۰ درصد پیت ماس و بقیه ورمی یا کوکوپیت ترکیبی است. چند روز گیاه را پس از تعویض خاک آبیاری نکنید تا ریشه بزند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =