چگونگی رسیدگی به تخلفات اتحادیه‌های دانشجویی/دانشجویان امکان دفاع دارند؟

هیئت منصفه دانشگاه برای جلوگیری از تضعیف حقوق دانشجویان در اتحادیه‌های دانشجویی در مقابل هیئت نظارت مرکزی تشکیل جلسه داده و به فعالان دانشجویی امکان دفاع از خود را می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «اتحادیه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان» شامل تشکل‌های اسلامی دانشجویان یا شکل‌های اسلامی اعضای هیئت علمی است. این اتحادیه در چارچوب آیین نامه «تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان در دانشگاه‌ها» که در چهارصد و چهل و هشتمینئ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 6 آذر78 به تصویب رسیده است، فعالیت می‌کنند؛ که به اختصار «اتحادیـه» نیز نامیـده می‌شوند.

نحوه طرح و رسیدگی به شکایات و تخلفات اتحادیه‌های دانشگاهی

نحوه آغاز مراحل رسیدگی به تخلفات و یا شکایات با ارائه گزارش توسط هیئت نظارت مرکزی و یا اتحادیه‌ها و یا طرح شکایت توسط اشـخاص حقیقی و یا حقوقی به دبیرخانه این هیئت، در دستور کار جلسات مربوطه قرار گرفته و آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: 

چه تخلفاتی باعث انحلال اتحادیه‌های دانشگاهی می‌شود؟/هیئت نظـارت مرکزی، مرجع اصلی تدوین دستورالعمل‌ها

هیئت نظارت مرکزی جهت رسیدگی به شکایات و تخلفات مرتبط با فعالیت اتحادیه‌های دانشگاهی تشکیل جلسه می‌دهـد و پـس بررسی گزارش‌ها و اسناد مربوطه، نسبت به صدور احکام متناسب با موضوع شکایت یا تخلف اقدام می‌کند.

اعضای هیئت منصفه دانشگاه

هیئت منصفه رسیدگی به تخلفات اتحادیه‌های تشکل‌های دانشگاهی دارای پنج عضو اصلی است. این اعضا شامل سه نفر از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و دانشگاهی،یک نفر حقوقدان و یک نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. البته این افراد با پیشنهاد رئیس هیئت نظارت مرکزی دانشگاه و تأیید هیئت نظارت انتخاب می‌شوند. به عنوان مثال دانشجویان دکترای حرفه‌ای از سال پنجم به بعد می‌توانند به عنوان عضو دانشجویی این هیئت انتخاب شوند.

گفتنی است که جلسات هیئت منصفه با حضـور حـداقل ۳ نفـر از اعضا رسمیت پیدا می‌کند و تصمیمات گرفته شده در صورتی معتبر است که با رأی ۳ عضو حاضر در جلسه همراه باشد.

ذکر این نکته نیز لازم است که دبیر هیئت منصفه دانشگاه در اولین جلسه این هیئت از بین اعضا و توسط آنها انتخاب می‌شود. دبیر هیئت وظایف مختلفی بر عهده دارد که مهم‌ترین آن این است که پس از دریافت شکایت، زمـان و مکـان تشـکیل جلسـه رسـیدگی بـه موضـوع را بـا هماهنگی رئیس هیئت نظارت اعلام کند. این زمان باید حداقل دو هفته قبل از تشکیل جلسه به اتحادیه، اعضای هیئت منصفه و اعضای هیت نظارت مرکزی به صورت مکتوب اعلام شود.

در این میان برای اینکه حق دانشجویان ضایع نشود، هیئت نظارت مرکزی باید امکان دفاع آنها را فراهم کند. در نتیجه پس از اعلام ختم رسیدگی توسط دبیر هیئت نظارت مرکزی، هیئت منصفه به منظور پاسخ به دو سئوال «آیا تخلف واقع شده است یا خیر؟» و «در صورت وقوع تخلف، متخلف مستحق تخفیف است یا خیر؟»  تشکیل و نظر خود را اعلام می‌کند.

لازم به ذکر است که هیئت نظارت مرکزی موظف است پس از اعلام نظر هیئت منصفه، رأی خود را مطابق مفاد آیین نامه و دستورالعمل نام برده شده اعلام کند. همچنین در مواردی که رسیدگی به تخلف اتحادیه‌های دانشجویی در دستور کار قرار دارد، رای صادر شده توسط هیئت نظارت مرکـزی در صـورتی معتبـر و قابـل اجرا است که به امضای حداقل ۳ عضو مربوط رسیده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =