بررسی پیشینه پژوهش، راهکار مقابله با تقلب علمی/ علوم انسانی، پیشتاز ثبت درخواست برای جلوگیری از موازی‌کاری تحقیقاتی

بررسی‌ها نشان می‌دهد رشته‌های علوم انسانی پیشتاز ثبت درخواست پیشینه پژوهش در سامانه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بررسی پیشینه پژوهش یکی از مقدمات ضروری انجام هر فعالیت تحقیقاتی است. چرا که مانع موازی‌کاری در پژوهش‌ها خواهد شد. به علاوه پژوهشی که پیشینه موضوع خود را در نظر داشته باشد، ناخواسته در دام تقلب علمی نمی‌افتد.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱۱ هزار درخواست پیشینه پژوهش در سامانه این پژوهشگاه ثبت شده است. در این گزارش، حوزه علوم انسانی با ۸۱ هزار و ۵۲۴ درخواست پیشینه پژوهش، بیشترین تعداد درخواست را به نام خود ثبت کرده است. پس از آن فنی و مهندسی با حدود ۱۳ هزار درخواست و علوم پایه با بیش از پنج هزار درخواست پیشینه پژوهش در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

دانشگاه علامه طباطبایی پیشتاز در ارائه درخواست پیشینه پژوهش

یکی دیگر از بخش‌های این گزارش، شامل تعداد درخواست‌های پیشینه پژوهش به تفکیک دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی یا پژوهشی تحت نظر وزارت علوم است. بر این اساس، دانشگاه علامه طباطبایی تهران با هزار و ۵۴۰ درخواست، بیشترین تعداد درخواست پیشینه پژوهش را در بین مراکز علمی دارد. پس از دانشگاه علامه، دانشگاه‌های مازندران و سمنان هم بیش از هزار درخواست ثبت کرده‌اند. جدول زیر ۱۰ دانشگاه نخست در ارائه درخواست پیشینه پژوهش را نشان می‌دهد:

تعداد درخواست‌های پیشینه پژوهش مراکزی علمی زیر مجموعه وزارت بهداشت هم در این گزارش به تفکیک مرکز ذکر شده است که بر اساس آن دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز- کرج با ۲۲۸ درخواست در جایگاه اول قرار دارد. جدول زیر نشان‌دهنده ۱۰ مرکز علمی زیر مجموعه وزارت بهداشت با بیشترین تعداد درخواست پیشینه پژوهش است؛

در پایان توجه به این نکته لازم است که بر اساس داده‌های ارائه شده، هنوز برخی مراکز علمی تعداد بسیار کمی درخواست پیشینه پژوهش داشته‌اند، در حالیکه بررسی پیشینه در مورد همه تحقیقات دانشگاهی از جمله پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری ضروری است. به همین دلیل، بهتر است گروه‌های آموزشی سختگیری بیشتری در تایید پروپوزال‌های دانشجویی داشته تا پژوهش‌ها نوآورانه‌تر باشند.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1147430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =