زاکانی: از تنش مالی در شهرداری خارج شده‌ایم

شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز به لطف خدا ۱۰ ماه از پایداری شهرداری می‌گذرد و این پایداری با ایجاد خزانه واحد و تجمیع حساب ها انجام شد، گفت: از تنش مالی در شهرداری خارج شده‌ایم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا زاکانی شهردار تهران در جلسه با روسای دانشگاه های برتر ایران که به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: تمام تلاش های انجام شده در این ۱۰ ماه و ۱۰ روزی که در شهرداری تهران مشغول به فعالیت هستیم را به چند بخش تقسیم کردیم که شامل یک دوره ۶ ماه ثبات، دوره فعالیت یک ساله کوتاه مدت، دوره فعالیت ۱.۵ ساله برای اقدام های شهری و در نهایت تثبیت فعالیت ها در سال پایانی است.

شهردار تهران افزود: افقی ۱۰ ساله پیش روی مدیریت شهری قرار دارد تا تهران به عنوان بزرگ‌ترین کلانشهر غرب آسیا به یک شهر الگو تبدیل شود و نقشی ویژه داشته باشد.

زاکانی ادامه داد: از ابتدای فعالیت در شهرداری به دنبال آن بودیم که شرایط خود را پایدار کنیم و امروز به لطف خدا ۱۰ ماه از پایداری شهرداری می گذرد و این پایداری با ایجاد خزانه واحد و تجمیع حساب ها انجام شد. پس از آن به شورای شهر اعلام کردیم که از تنش مالی خارج شده‌ایم.

وی بیان کرد: برای سال جاری ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم که در ۳ سطح برنامه ریزی شده است. همچنین ۴۸۵ پروژه در این رابطه پیش بینی شده است.

شهردار تهران عنوان کرد: برای تهران زحمات زیادی کشیده شده و رویکرد ‌ما این است هر فردی که کار و اقدام خوبی انجام داده از او تشکر کردیم. اگر هم اقدام اشتباهی انجام شده ما دیگر آن را انجام ندادیم و تکرار نکردیم.

زاکانی در تشریح چالش های جدی شهر تهران ادامه داد: تهران امروز از فرسودگی رنج می برد و این فرسودگی یک پنجم پایتخت را در بر گرفته و در کنار آن نیز ۳ گسل فعال در شهر تهران قرار دارد.

وی بیان کرد: برای ایجاد صورت جدید تهران، به دنبال این هستیم پیرامون ۳۲۵ ایستگاه مترو که در حال حاضر صدوچهل‌وسه تای آن فعال است، در شعاع ۸۰۰ متری در پارسل ها(قطعه زمین ها) بارگذاری کنیم. این بدین معنی است که ۵۰ درصد شهر از بعد ایمنی، ترافیک، مسکن و … نوسازی می شود.

شهردار تهران با اشاره به کمبود یک میلیون واحد مسکن در تهران افزود: قرارگاه جهادی مسکن در شهر تهران تشکیل شد که در آن ساخت ۱۸۰ هزار مسکن در سال دنبال شود و با پیش بینی سازوکارهای آن به دنبال آن هستیم مسکن برای جوانان ارزو نباشد.

زاکانی ادامه داد: خود را مکلف می دانیم مشکل مسکن اساتید دانشگاه را حل کنیم و باید به این موضوع اشاره کنم که در ۱۰ ماه مسئولیت در شهرداری بنای کار این بود مسئولیت خود را بپذیریم و اگر دستگاهی در امور کوتاهی می کند بخشی از آن بار نیز برداشته شود.

وی با بیان این مطلب که باز طراحی شهر بر مدار حمل و نقل بر محور تمدن ایرانی- اسلامی دنبال می شود، گفت: ده ها هکتار زمین در مناطق ۴،۱۳، ۲۰،۲۲،۱۹ لکه گذاری شده است که داخل شهر تهران به یک کارگاه ‌و کارخانه تبدیل شود.

زاکانی با اشاره به امضای ‌و تدوین تفاهم نامه همکاری با وزارت خانه ها و نهادهای انقلابی ادامه داد: شهرداری بدهی دارد و مقروض است اما تهران و دیگر کلانشهرها گنج هستند و ما مسیر خود را در مدیریت شهری پایتخت در دو جهت مشارکت و مولد سازی قرار دادیم. در این مسیر نوع مدیریت خود را مدیریت مشارکتی قرار دادیم و خود را برادر وزارتخانه ها می دانیم و این برادری، تعهدی برای نوکری مردم است.

وی در ادامه گفت: در لایه های پایین تر همکاری، در حال فعالیت با نخبگان و موثرین هستیم و در مسیر مدیریت ما به شدت خود را نیازمند اهل علم می دانیم و این درک در بعد «نیاز» در ما وجود دارد و خواسته ما این است کمک شود تا این فهم و درک جا بیافتند.

زاکانی ادامه داد: با استقرار تیم حقوقی جدید در شهرداری تهران طی ۱۰ ماه، بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد به شهرداری برگردانده شد. به عنوان مثال در ۴۹ مشارکت انجام شده از سوی شهرداری در گذشته، در ۴۸ پرونده شهرداری شکست خورده بود که تمامی این پرونده ها در حال بررسی است. به طوری که تنها در یکی از آنها ۴ هزار میلیارد تومان آورده ایجاد شد.

وی بیان کرد: خود را مکلف می دانیم با تمام وجود همکار و همیار خوبی برای مجموعه ها باشیم و امروز «من»ی وجود ندارد و تمام «من» ها «ما» است.

زاکانی ادامه داد: هفته ای ۱۷-۱۸ پرونده در کمیسیون ماده ۵ مطرح می شود که با گذشته قابل قیاس نیست. به عنوان مثال در ۱۷ نقطه تغییر پهنه ایجاد شد تا محل های آسیب به گل شهر تبدیل شود.

تامین مسکن هیات علمی جوان، نظام پرداخت حقوق، توجه به علوم اجتماعی و مکان یابی جهت استقرار پارک علم و فناوری از جمله موضوعاتی بود که روسای دانشگاه های برتر کشور پیرامون آنها به بیان دغدغه خود پرداختند.

در پایان نیز با اهدای لوح از علیرضا زاکانی شهردار تهران تقدیر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =