مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی لازم‌الاجراست / بهره‌گیری از پتانسیل دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت متخصص

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت و پتانسیلی عظیم است که می‌توانیم از آن در افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی استفاده کنیم.

سید محمد پاکمهر در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی اظهار کرد: مسئله کمبود پزشک عمومی و متخصص و لزوم توجه به زیر ساختهای نظام سلامت در ۳۰ استان برای تسهیل دسترسی مردم به خدمات و تحقق عدالت در نظام سلامت چندی است در کشور مطرح شده است.

وی با بیان اینکه موضوع کمبود پزشک فقط به تربیت نیروی انسانی معطوف نمی‌شود، افزود: متأسفانه توزیع پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص در کشور مناسب نیست. به طوری که بیش از ۵۵ درصد پزشکان متخصص در مراکز استان‌ها و بیش از ۴۰ درصد در تهران مستقر هستند.

نماینده بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  تراکم متخصصان و پزشکان در تهران و مراکز استان‌ها بالاست در حالی که استان‌های محروم، شهرستان‌ها و مناطق روستایی به شدت با کمبود پزشک مواجه هستند.

تعارض منافع دلیل مقاومت مقابل قانون

پاکمهر با اشاره به اینکه می‌توان بخشی از مخالفت‌ها با افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و داندانپزشکی را بحث تعارض منافع عنوان کرد، گفت: شاید عده‌ای باشند که نمی‌خواهند آمار در رشته‌های متعدد پزشکی بالا برود. به عنوان مثال رادیولوژی زنان که متخصص زنان می‌خواهد لازم است تعداد را افزایش بدهیم یا در حوزه جراح زنان ممکن است موضوع تعارض منافع مطرح باشد.

وی با تأکید براینکه در استان‌هایی مانند خراسان شمالی، سمنان، ایلام، خراسان جنوبی و ... کمبود پزشک وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر توزیع متناسب پزشک عمومی و متخصص داشتیم، در برخی نقاط کمبود احساس نمی‌شد. متأسفانه پزشکانی که با بیت‌المال تربیت شده‌اند در نظام سلامت به کار گرفته نشدند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید بپذیریم بیش از ۲۵ هزار از دانش آموختگان رشته‌های پزشکی در نظام سلامت و بهداشت و درمان خدمات نمی‌دهند و این آسیب باید درمان شود.

پاکمهر حقوق و دستمزد را یکی از عوامل خروج دانش آموختگان رشته پزشکی از خدمات دهی در نظام سلامت عنوان کرد و گفت: پایه حقوقی که پزشکان در مناطق روستایی و برخی دستگاه‌ها بعد از هفت سال و نیم تحصیل و ۱۴ سال تخصص دریافت می‌کنند با زحمتی که کشیده همخوانی ندارد و لازم است اهرم‌های تشویقی پیش‌بینی کنیم تا این پزشکان به حوزه خودشان برگردند و انگیزه خدمت در مناطق محروم را داشته باشند.

مهاجرت چالش نظام سلامت

وی مهاجرت را یکی دیگر از چالش‌های نظام سلامت کشور عنوان کرد و افزود: پزشک و دندانپزشکی که با هزینه‌های بالا در کشور تربیت می‌کنیم را نمی‌توانیم حفظ کنیم و به کار بگیریم. متأسفانه در شرایط کرونا و سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴ هزار پزشک و پرستان متقاضی خروج از کشور بودند. بنابراین هدف فقط تربیت پزشک نیست، باید بتوانیم از نیروی تربیت شده در داخل کشور استفاده کنیم. اینها از بیت‌المال هزینه می کنند باید به مردم خدمت کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسئله کمبود پزشک و دندانپزشک ورود کرده است، گفت: تربیت پزشک عمومی از سطح کنکور ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که برای سال اول حدود ۸۰۰ نفر به تعداد کسانی که می‌توانند تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی و رشته پزشکی را انتخاب کنند اضافه می‌شود و این یعنی در مدت پنج سال چیزی حدود ۱۶ هزار پزشک به تعداد سهمیه‌های وزارتخانه بهداشت اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ۱۰ درصدی دندان پزشکی هم مطرح است که وزارت بهداشت باید بتواند ظرفیت بیمارستانی را برای تحصیل هرچه کارآمدتر این ورودی‌ها فراهم کند.

استفاده از بخش خصوصی برای پرکردن خلأ آموزشی

پاکمهر با اشاره به کمبود زیرساخت‌ها در نظام آموزش پزشکی تصریح کرد: باید برای پر کردن خلأها از بخش خصوصی استفاده کرد.

نماینده مردم بجنورد اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک ظرفیت، پتانسیل و قابلیت در کشور است که می توانیم بخشی از ظرفیت مازاد۲۰  درصد دانشجوی پزشکی و ۱۰ درصد دانشجوی دندان پزشکی به دانشگاه آزاد داده شود تا بتوانیم از این ظرفیت عظیم برای بهبود شرایط سلامت مردم استفاده کنیم.

وی گفت: ۱۶۰ نفر از ۸۰۰ نفر افزایش دانشجوی رشته پزشکی و ۱۰۰ نفر از ۱۰ درصد دانشجوی رشته پزشکی در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص داده شده که معتقدم می‌توان بهره بیشتری از ظرفیت این دانشگاه برد.

پاکمهر خاطرنشان کرد: راهکار دیگر توزیع عادلانه سلامت در کشور این است که در استان‌های کمتر توسعه یافته و کم برخوردار که به شدت کمبود پزشک عمومی و متخصص دارد، دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی بومی داشته باشیم. چون ظرفیت‌های بیمارستانی و مراکز جامع سلامت اینها خالی از پزشک متخصص و عمومی است و طبیعتاً باز هم همین تراکم نامتعادل را خواهیم داشت.

جذب دانشجوی بومی در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سیاست گذاری جذب دانشجوی پزشکی از استان‌های محروم برای حوزه سلامت مسئله بسیار مهمی است که می‌توان نیاز جامعه را برآورده کند.

وی با اشاره به برخی مخالفت‌ها در این خصوص بیان کرد: وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده که سالانه ۲۰ درصد به دانشجوی پزشکی اضافه شود این لازم الاجراست و باتوجه به نیاز شدیدی که در استان‌های محروم می‌بینم، بعید می‌دانم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقاومتی برای آن داشته باشد.

پاکمهر با بیان اینکه من خود نماینده یکی از استان‌های محروم هستم، خاطرنشان کرد: در صورتی استنکاف از این قانون مشاهده کنیم، از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس سؤال خواهیم کرد و موضوع را پیگیری می‌کنیم تا به نفع مردم محقق شود.

کد خبر: 1147490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =