آخرین تحولات اوکراین | کی‌یف برای آزادسازی مناطق جنوبی آماده می‌شود

نظامیان سابق آمریکایی با اشاره به اینکه پمپاژ تسلیحاتی اوکراین تغییر قابل توجهی در روند عملیات نظامی ویژه روسیه بوجود نخواهد آورد، هشدار دادند: ارسال بیشتر برخی از انواع سلاح‌ها می‌تواند امنیت خود آمریکا را تهدید کرده و منجر به نارضایتی عمومی شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روزنامه "واشنگتن تایمز" این امکان را بعید دانسته که ایالات متحده با ادامه ارسال سلاح به اوکراین بتواند جریان عملیات ویژه روسیه برای محافظت از دونباس را تغییر دهد.

این نشریه می‌نویسد که تامین تسلیحات برای نظامیان اوکراین یک راهکار نیست و سرنوشت بیشتر سلاح‌هایی که قبلاً عرضه شده است نیاز به کنترل دقیق دارد. از ماه آگوست سال گذشته (میلادی)، ایالات متحده تاکنون 15 بسته کمک نظامی شامل سامانه‌های موشکی توپخانه، مهمات، هویتزر، بالگرد، سامانه‌های ضدتانک و پهپادها را به کی‌یف ارسال کرده است، ولی این تامین تسلیحاتی ممکن است متوقف شود.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | حمایت نظامی آمریکا از اوکراین محدودیت زمانی نخواهد داشت

این مقاله تاکید کرده، از زمانی که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شده است، ایالات متحده حدود 8 میلیارد دلار کمک نظامی و امنیتی به اوکراین اختصاص داده است. دانیل ال دیویس، سرهنگ بازنشسته ارتش، یکی از اعضای ارشد اندیشکده "لیبرتریان" معتقد است که در بهترین حالت، برداشتن تسلیحات از انبارهای تدارکات نظامی پنتاگون می‌تواند تا حدودی دست یابی به اهداف عملیات ویژه حفاظت از دونباس را کند کند، ولی تاثیر قابل توجهی در آن بوجود نخواهد آورد.

به گفته این نظامی سابق، سیستم تدارکات نظامی اوکراین "به طور کامل دچار مشکل است و هیچ پایداری و تحویل منظمی در این رابطه وجود ندارد. دیویس مطمئن است که بسیاری از تجهیزات نظامی حتی به جبهه نبرد نمی‌رسد. به همین دلیل است که اوکراین به طور مستمر در میدان جنگ متحمل شکست می‌شود.

به نوبه خود، مارک کانچان، سرهنگ بازنشسته و تفنگدار دریایی سابق آمریکا نیز گفت: ایالات متحده و ناتو دارای زرادخانه‌های "بی حد و حصر" نظامی هستند و می‌توانند به پمپاژ تسلیحاتی اوکراین ادامه دهند، ولی در عین حال هشدار داد که ارسال بیشتر انواع خاصی از سلاح‌ها امنیت خود آمریکا را در معرض خطر قرار خواهد داد. وی یادآور شد که افکار عمومی در ایالات متحده ممکن است نظر خود را در خصوص ادامه کمک نظامی به اوکراین تغییر دهد. در اروپا، با قضاوت بر اساس نظرسنجی‌ها، شک و تردید در مورد این موضوع از هم اکنون آغاز شده و در حال افزایش است.

سرهنگ کانچیان گفت که دولت بایدن مدعی است که آمادگی دارد تا زمانی که لازم باشد از کی‌یف حمایت کند، ولی حمایت عمومی از این سیاست ممکن است به سرعت از بین برود. این نظامی سابق افزود: «اوکراین هنوز یک کشور بسیار ناکارآمد و فاسد است. اگر مردم آمریکا شروع به دیدن شواهدی از فساد کنند - مثلاً الیگارشی‌های اوکراینی با پول ایالات متحده قایق‌های تفریحی بخرند - مسلماً از حمایت خود از این اقدام دولت بایدن دست برخواهند داشت و به این اقدام اعتراض خواهند کرد.»

پیش از این، روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت که امکانات ایالات متحده و کشورهای غربی نامحدود نیست و بعید است که آنها بتوانند برای مدت طولانی از اوکراین حمایت نظامی کنند. طبق این اطلاعات، حفظ سطح کمک کنونی در مقابل پس زمینه خستگی فزاینده از وضعیت اوکراین "در هر دو سوی اقیانوس اطلس" دشوار خواهد بود.

به گفته تحلیلگران، کمک‌های نظامی مصوب کنگره آمریکا حداقل تا سه ماهه دوم سال 2023 ادامه خواهد داشت. این موضوع این سئوال را مطرح می‌کند که تا چه زمانی می‌توان «بدون کاهش سطح آمادگی رزمی ارتش ایالات متحده»، تسلیحات و مهمات به اوکراین فرستاد.

هفته گذشته کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، دستور داده بسته کمک نظامی 400 میلیون دلاری جدید برای اوکراین اختصاص یابد. کمک‌های جدید شامل تجهیزات تسلیحاتی سنگین و همچنین آموزش نظامی نیروهای اوکراینی خواهد بود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و چهلم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

موشک باران گسترده شهر لوهانسک توسط نیروهای مسلح اوکراینی

وزیر کشور جمهوری مردمی لوهانسک اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین شب گذشته چندین موشک تاکتیکی "توچکا-یو" را به سمت شهر لوهانسک شلیک کردند.  طبق این اطلاعات، نظامیان اوکراینی یک حمله گسترده به واحدهای نظامی پدافند هوایی که وظیفه امنیت شهر لوهانسک را بر عهده دارند، وارد کردند.

این حملات گسترده توسط موشک‌های توچکا-یو انجام شد. حداقل 9 موشک به سمت این شهر شلیک شد. آنها در فواصل واقعی چند ثانیه از یکدیگر پرواز می کردند و به همین دلیل نیروهای پدافند هوایی لوهانسک نتوانستند بطور کامل همه اهداف را شناسایی و منهدم کنند.

هنوز از خسارات وارده و تلفات احتمالی این حملات گزارشی نرسیده است.

روسیه اطلاعات کامل جنایات ارتش اوکراین را با اعضای سازمان ملل به اشتراک می‌گذارد

دمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که دیپلماتهای روسی از هر فرصتی استفاده کرده و به سرعت اطلاعات مربوط به جنایات نیروهای مسلح اوکراین را با همتایان خود در سازمان ملل به اشتراک می‌گذارد.

پولیانسکی همچنین یادآور شد، نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل با موضوعیت "مبارزه با نازیسم در اوکراین" هیچ استدلالی برای کشورهای غربی باقی نگذاشت. و همتایان غربی نتوانستند در برابر حقایق افشا شده و مستند از سوی روسیه، چیزی جز محکوم کردن مجدد عملیات ویژه روسیه در اوکراین بیان کنند.

این دیپلمات یادآور شد که طرف روسی این نشست را به منظور نشان دادن وضعیت واقعی گسترش نازیسم در اوکراین به جهانیان برگزار کرده بود و به این هدف دست یافت.

اوکراین خود را برای اجرای وظیفه "ضدحمله" آماده کرده است

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که افسران اطلاعاتی این کشور در حال آماده شدن برای انجام وظایف تعیین شده توسط رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی برای آزادسازی مناطق جنوبی این کشور هستند.

طبق این اطلاعات، کار اطلاعاتی برای افشای نقشه‌ها و مکان استقرار نیروهای نظامی روسیه در جریان است و پس از آن ستادکل اقدامات نظامی نیروهای دفاعی را برنامه ریزی خواهد کرد.

جزییات بیشتری درباره عملیات ضدحمله ارتش اوکراین فاش نشده است.

پیش از این، آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد که نیروهای مسلح نظامی اوکراین  دستور بازپس گیری مناطق جنوب این کشور را از رئیس جمهور زلنسکی دریافت کرده‌اند. به عقیده وی، دستیابی به این هدف از لحاظ سیاسی برای اوکراین بسیار ضروری است.

قصد اتحادیه اروپا برای اختصاص 500 میلیون یورو دیگر برای کمک نظامی به اوکراین

استفانو سانینو، دبیر کل سرویس خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته اعلام کرد که اتحادیه اروپا قصد دارد 500 میلیون یورو مضاعف برای کمک نظامی به اوکراین اختصاص دهد.  وی در نشست مشترک با نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «ما اکنون در حال بررسی امکان 500 میلیون یوروی دیگر به اوکراین هستیم. این بودجه از صندوق صلح اروپا تخصیص خواهد یافت.»

 از ماه فوریه و آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین مجموعاً 2 میلیارد یورو از این صندوق برای اوکراین تخصیص داده شده است.

ضمن اینکه، همانطور که روز گذشته مشص شد، اتحادیه اروپا وام کلان مالی یک میلیارد یورویی برای اوکراین را به عنوان بخشی از یک برنامه کمک اضطراری تصویب کرد.

آغاز مانور ضد زیردریایی ناوگان شمالی روسیه در دریای بارنتس

دفتر مطبوعاتی ناوگان دریای شمال روسیه اعلام کرد که کشتی‌های کوچک ضد زیردریایی ناوگان شمالی برای تمرینات رزمی مشخص در منطقه دریای بارنتس محل استقرار خود را ترک کرده و راهی آبهای عمیق‌تر شدند.  در این بیانیه یادآور شده: «گروه کشتی‌های جستجو و ضربت اجرای تمرینات تاکتیکی - آزمایشی را برای جستجو، یافتن و انهدام یک فروند زیردریایی دشمن فرضی آغاز کرده است».

یادآوری شده که این رزمایش در چند مرحله و با همکاری هواپیماهای ضد زیردریایی نیروی هوایی و پدافند هوایی ناوگان دریای شمال انجام شده و در شرایط تقویت حضور ناتو در منطقه، اهمیت زیادی برای افزایش آمادگی رزمی نیروهای این ناوگان دارد.

وزارت خارجه روسیه: تحریم‌های ضدروسی غرب برای کشورهای آفریقایی مشکل ایجاد کرده است

آلیگ اوزروف، نماینده تام الاختیار وزارت امور خارجه روسیه در امور  آفریقا اعلام کرد که غربی‌ها با اقدامات محدودکننده خود علیه مسکو، مشکلاتی را نه برای روسیه، بلکه برای کشورهای آفریقایی ایجاد کرده‌اند که هیچ ارتباطی با مسائل مربوط به اوکراین ندارند.

این دیپلمات گفت: کشورهای غربی برای تثبیت وضعیت امنیت غذایی در آفریقا باید از تلاش برای دیکته کردن دیدگاه خود و محدودیت‌های غیرقانونی یکجانبه علیه روسیه دست بکشند.

وزارت دفاع روسیه: طی سه هفته حداقل 400 مزدور خارجی در اوکراین کشته شدند

ژنرال ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تعداد مزدوران خارجی در اوکراین به طور پیوسته در حال کاهش است و تنها طی 3 هفته اخیر حدود 400 نفر از آنها کشته شده و در حال حاضر کمتر از 3 هزار مزدور در اوکراین فعالیت دارند.

این مقام نظامی افزود: «طی سه هفته گذشته، در نتیجه اقدامات تهاجمی نیروهای مسلح روسیه و واحدهای نیروهای مردمی جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک، تعداد مزدوران در اوکراین از 3 هزار و 221 به 2 هزار و 741 کاهش یافته است و با وجود ورود 151 مزدور خارجی دیگر، 391 نیروی نظامی کشته شدند و 240 نفر دیگر به خارج از خاک اوکراین گریختند.»

کد خبر: 1147498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =