راهکارهای رفع رسوب کتری و سماور

سماور و کتری معمولا به دلیل استفاده به طور مداوم رسوبات زخیمی در آن به وجود می آید، برای تمیز کردن رسوب کتری و سماور چندین روش مناسب و کاربردی وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سماور و کتری از وسایل پر استفاده در هر خانه ای هستند که با گذشت زمان و استفاده مکرر رسوبات آهکی ضخیم در آنها به وجود می آید. این رسوبات آهکی سبب ایجاد ظاهر بدی در سماور و کتری شده و آب جوش را بدرنگ و بد بو می کند و کیفیت آن را پایین می آورد. برای از بین بردن این رسوبات روش های فراوانی وجود دارد که در این بخش شما را با این روش ها آشنا خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

لباس‌های نامناسب و عادت پوششی که باعث آسیب به بدن زنان می‌شود

استفاده از حلال های آهک

ساده ترین روش برای از بین بردن رسوبات درون کتری و سماور استفاده از حلال های آهک است ، اما برای حفظ بهداشت و سلامتی بهتر است برای رسوب زدایی از راه های طبیعی و سالم استفاده کنید.

داغ کردن کتری

برای از بین بردن جرم های آهکی ، کتری را داغ کنید سپس درون آن آب یخ بریزید تا جرم ها از جدار کتری جدا شوند. در این روش اگر کتری بیش از حد داغ شود لحیم آن از بین می رود.

ریختن سرکه در کتری

برای رسوب زدایی کتری و سماور مقداری سرکه درون آنها بریزید و بگذارید 10 دقیقه بجوشد. سپس آب آن را خالی کرده و بشویید دوباره کتری را از آب پر کنید و اجازه دهید ، بجوشد تا بوی نامطبوع سرکه از داخل کتری رفع شود.

استفاده از فلس صدف

برای از بین بردن رسوب کتری و جلوگیری از رسوب مجدد آن ، درون کتری یا سماور فلس صدف یا همان گوش ماهی بریزید تا آهک موجود در آب را به خود جذب نمایند. برای اینکه کتری های نو رسوب را به خود جذب نکنند ، می توانید از این روش استفاده کنید.

استفاده از جوش شیرین

می توانید برای جرم گیری کتری و سماور مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید. مقدار آب باید دو برابر جوش شیرین باشد. می توانید این کار را چند بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

استفاده از سیب زمینی رنده شده

برای رسوب زدایی از سیب زمینی رنده شده استفاده کنید. با توجه به اندازه کتری دو یا سه سیب زمینی رنده کرده و درون کتری بریزید سپس اجازه دهید با آب به مدت نیم ساعت بجوشد، درون کتری یک تکه زاج سفید کوبیده شده ریخته و بگذارید نیم ساعت دیگر بجوشد سپس آب کتری را خالی کرده و آن را بشویید و آب تازه درون آن پر کنید و دوباره بجوشانید.

از بین بردن رسوب کتری با آبلیمو

برای از بین بردن رسوب ضخیم کتری و از بین بردن رسوب ضخیم سماور از چند عدد لیموترش یا آبلیمو (کامل یا قاچ شده) استفاده کنید. در این روش لیموها را درون آب کتری ریخته و آب را 10 دقیقه بجوشانید تا رسوب کتری کنده شود.

قرار دادن کتری در فریزر

اگر کتری کوچک است و مقدار رسوبات آن کم است ، درون آن آب بریزید و نصف روزکتری را در جایخی یخچال قرار دهید. سپس آن را بشویید و با آب پر کنید و بگذارید به جوش بیاید تا جرم آهکی آن از بین برود.

حرارت دادن کتری

برای از بین رفتن جرم آهکی کتری چند دقیقه سماور یا کتری را بدون آب حرارت دهید سپس داخل آن را با آب سرد پر کنید تا جرم ها از دیواره کتری کنده شود.

فواید رسوب کتری 

برای جلوگیری از رسوب گرفتن کتری نو :

درون آن گوش ماهی بیاندازید. گوش ماهی ها آهک موجود در آب را به خود جذب، و از رسوب گرفتن کتری و سماور جلوگیری می کنند.

روزی یکبار کتری را با حوله مرطوب تمیز و با یک حوله نرم خشک کنید.

برای جرمگیری کتری و سماور آن را محکم نسایید و از شوینده های صنعتی استفاده نکنید.

فایده عجیب رسوب کتری !

مهم ترین نکته در جوشاندن آب انتخاب ظروف مناسب است پس برای جوشاندن آب از کتری های استیل، شیشه ای و برنز استفاده کنید و به هیچ عنوان از ظروف غیراستاندارد مثل ظروف آلومینیومی و قلع استفاده نکنید.

بر اساس نظر برخی از پزشکان رسوب کتری ، کلسیم و منیزیم رسوب شده است و نباید آن را از بین ببریم زیرا این دو عنصر نقش اساسی در سلامت و عملکرد قلب و عضلات آن دارند پس گرچه رسوبات موجب تغییر طعم آب می شوند اما نیازی به رسوب زدایی از جداره کتری ها نیست.

آبی که در کتری رسوب گرفته می جوشد سرشار از منیزیم و کلسیم است و ما می توانیم در صورت استفاده از عناصر مفید آن استفاده کنیم.

رسوب کتری مفید است یا مضر؟

برخی دیگر از پزشکان بر این باورند که بدن ما به تمام املاح موجود در آب احتیاج ندارند و مصرف املاح موجود در آب موجب افزایش املاح معدنی در بدن انسان می شود و به همین دلیل افراد دچار بیماری هایی مانند نارسایی کلیه و تضعیف سیستم عصبی و حرکتی می شوند.

تراکم و رسوب کلسیم در آب موجب بیماری هایی خطرناک می شود و برای بیماران کلیوی خطرناک است.وجود سدیم موجود در آب تاثیرات مخربی بر سیستم گوارش می گذارد. همچنین وجود رسوبات باعث تغییر طعم آب می شود و کیفیت آن را پایین می آورد.

رسوبات ضخیم مانند یک عایق عمل می کنند و سبب می شوند که تبادل حرارتی بین دیواره کتری و آب دیرتر اتفاق بیفتد و انرژی بیشتری صرف جوش آوردن آب شود.

همچنین وجود رسوب در کتری باعث می شود دیواره درونی کتری دچار خوردگی شود. به شما پیشنهاد می کنیم بیش از اندازه روی رسوب کتری حساس نباشید و زمانی که رسوبات در کتری ضخیم شد اقدام به تمیز کردن کتری کنید.

 تنها فردی که می تواند تشخیص دهد چه چیزی برای شما مفید یا مضر است تنها پزشکی است که شما را از نزدیک معاینه می کند و به وضعیت جسمی شما واقف است و تمامی این نکات و توضیحات تنها جنبه ی اطلاع رسانی و افزایش آگاهی شما را دارند.

کد خبر: 1147525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =