وزارت بهداشت موظف به افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است: افزایش ظرفیت دندانپزشکی مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت موظف به اجرای آن است.

بندپی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به مخالفت‌ها در خصوص مصوبه افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی، اظهار کرد: افزایش ظرفیت دندانپزشکی مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت بهداشت موظف به اجرای آن است.

وی با بیان اینکه برخی قوانین بسیار خوب به دلیل اینکه پشت درهای بسته نوشته شده‌اند، مجریان توان اجرای آن را ندارند، افزود: قوانین اگر بستر اجرا نداشته باشند با چالش مواجه خواهند شد. در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی هم نیازمند ایجاد سازوکار هستیم تا دانشجویی متناسب با مسئولیت‌های سخت در حرفه پزشکی و داندانپزشکی تربیت کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه قوانین باید فضای اجرا داشته باشند، بیان کرد: حرف مخالفان در وزارت بهداشت این است که امکانات نداریم و اجرای این قانون برایمان امکانپذیر نیست. 

این در حالی است که سید محمد پاکمهر عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است که بخشی از مخالفت‌ها با افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و داندانپزشکی با موضوعیت تعارض منافع صورت می‌گیرد.

وی می‌گوید: شاید عده‌ای باشند که نمی‌خواهند آمار متخصصان رشته‌های متعدد پزشکی بالا برود. به عنوان مثال رادیولوژی زنان که متخصص زنان می‌خواهد لازم است تعداد را افزایش بدهیم یا در حوزه جراح زنان ممکن است موضوع تعارض منافع مطرح باشد.

پاکمهر البته تأکید می‌کند که در استان‌هایی مانند خراسان شمالی، سمنان، ایلام، خراسان جنوبی و ... کمبود پزشک وجود دارد و لذا اگر توزیع متناسب پزشک عمومی و متخصص داشته باشیم در برخی نقاط کمبود احساس نمی‌شود. متأسفانه پزشکانی که با بیت‌المال تربیت شده‌اند در نظام سلامت به کار گرفته نشدند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید بپذیریم بیش از ۲۵ هزار از دانش آموختگان رشته‌های پزشکی در نظام سلامت و بهداشت و درمان خدمات نمی‌دهند و این آسیب باید درمان شود.

پاکمهر همچنین حقوق و دستمزد را یکی از عوامل خروج دانش آموختگان رشته پزشکی از خدمات دهی در نظام سلامت عنوان کرد و می‌گوید: پایه حقوقی که پزشکان در مناطق روستایی و برخی دستگاه‌ها بعد از هفت سال و نیم تحصیل و ۱۴ سال تخصص دریافت می‌کنند با زحمتی که کشیده همخوانی ندارد و لازم است اهرم‌های تشویقی پیش‌بینی کنیم تا این پزشکان به حوزه خودشان برگردند و انگیزه خدمت در مناطق محروم را داشته باشند.

وی مهاجرت را یکی دیگر از چالش‌های نظام سلامت کشور عنوان کرده و می‌افزاید: پزشک و دندانپزشکی که با هزینه‌های بالا در کشور تربیت می‌کنیم را نمی‌توانیم حفظ کنیم و به کار بگیریم. متأسفانه در شرایط کرونا و سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴ هزار پزشک و پرستان متقاضی خروج از کشور بودند. بنابراین هدف فقط تربیت پزشک نیست، باید بتوانیم از نیروی تربیت شده در داخل کشور استفاده کنیم. اینها از بیت‌المال هزینه می کنند باید به مردم خدمت کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مسئله کمبود پزشک و دندانپزشک ورود کرده است، گفت: تربیت پزشک عمومی از سطح کنکور ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند که برای سال اول حدود ۸۰۰ نفر به تعداد کسانی که می‌توانند تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی و رشته پزشکی را انتخاب کنند اضافه می‌شود و این یعنی در مدت پنج سال چیزی حدود ۱۶ هزار پزشک به تعداد سهمیه‌های وزارتخانه بهداشت اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ۱۰ درصدی دندان پزشکی هم مطرح است که وزارت بهداشت باید بتواند ظرفیت بیمارستانی را برای تحصیل هرچه کارآمدتر این ورودی‌ها فراهم کند.

پاکمهر با اشاره به کمبود زیرساخت‌ها در نظام آموزش پزشکی تصریح کرد: باید برای پر کردن خلأها از بخش خصوصی استفاده کرد.

کد خبر: 1147531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =