سقوط قیمت نفت برنت به پایین ۱۰۰ دلار

قیمت نفت اوایل معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر آماری که رشد ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا را نشان داد و همچنین نگرانی‌ها از رکود اقتصاد جهانی، کاهش پیدا کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بهای معاملات نفت برنت با ۶۸ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش، به ۹۸ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه هفت دلار و ۶۱ سنت معادل ۷.۱ درصد سقوط کرد و در ۹۹ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه بسته شد.

بیشتر بخوانید:

قیمت نفت عقب نشینی کرد

 بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۲ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش، به ۹۵ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا شب گذشته با هشت دلار و ۲۵ سنت معادل ۷.۹ درصد کاهش، در ۹۵ دلار و ۸۴ سنت بسته شد.

قیمت‌های نفت از بالاترین رکوردی که در مارس امسال داشتند، نزول کرده‌اند و از آن زمان، نفت برنت ۲۹ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

سرمایه‌گذاران به دلیل نگرانی از افزایش پرشتاب نرخهای بهره که با هدف مهار تورم صورت می‌گیرد و بیم رکود اقتصادی و آسیب دیدن تقاضا برای نفت را برانگیخته است، قراردادهایشان در بازار نفت را فروختند.

تجدید محدودیتهای جدید سفر برای مقابله با شیوع کووید ۱۹ در چین، از عوامل منفی تاثیرگذار بر فضای بازار بود. شهرهای متعددی در چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، محدودیتهای جدیدی را اعمال کرده اند که شامل تعطیلی کسب و کارها و قرنطینه‌های گسترده بوده تا مانع گسترش سویه‌های جدید به شدت مسری کووید ۱۹ شوند.

در این بین، گزارش موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به هشتم ژوئیه، به میزان حدود ۴.۸ میلیون بشکه رشد کرده است در حالی که ذخایر بنزین، به میزان سه میلیون بشکه و ذخایر سوختهای دیگر حدود ۳.۳ میلیون بشکه افزایش داشته است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا رشد تولید و تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ همسو با رشد اقتصاد این کشور را پیش بینی کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه، هفته جاری گفته بود جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، قرار است در دیدار هفته جاری خود با سران کشورهای منطقه خلیج فارس در عربستان سعودی، درخواست تولید بالاتر نفت از سوی اوپک را مطرح کند.

با این حال، منابع آگاه و کارشناسان صنعتی تردید دارند عربستان سعودی که اکنون ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند، توانایی افزودن سریع ۱.۵ میلیون بشکه در روز دیگر به تولیدش داشته باشد. ظرفیت مازاد تولید در اوپک کاهش پیدا کرده و اکثر تولیدکنندگان در نهایت ظرفیت خود نفت تولید می کنند. اوپک روز سه شنبه پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت به میزان ۲.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ رشد می‌کند که اندکی کمتر از سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب صعود کرد و به ۱۰۸.۵۶ واحد رسید که بالاترین رکورد از اکتبر سال ۲۰۰۲ بود. نفت به دلار قیمت گذاری می‌شود و دلار قوی‌تر، این کالا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1147555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =