یادگیری تعامل پذیری هدف اصلی کرسی‌های آزاد اندیشی است

نماینده تیم منتخب استان اردبیل در رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی گفت: تقویت روحیه مطالبه گری که در شرکت کنندگان بیش از پیش تقویت شده، مشهود بود و مهم‌تر آنکه همگی مهارت خوب گوش دادن، احترام به نظرات مخالف و ارائه استدلال های منطقی را در جریان این مسابقات آموخته بودیم.

تیم دانشجویی "باریش" دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل رتبه سوم کشوری رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی در محور اجتماعی را کسب کرد. این تیم متشکل از شایلین رسول‌زاده، مینا بایرامی، محمدعلی هوشمند و اصغر نورانی پس از سپری کردن مراحل درون واحدی، استانی و کشوری، پس از برگزاری ۱۱ مسابقه موفق به کسب این رتبه شد. در این دوره از رقابت‌ها ۲ هزار و ۶۸۷ تیم در این رویداد شرکت کرده بودند که تیم‌های راه یافته به مراحل نهایی در طی ۱۱ مرحله رقابت با تیم های درون واحدی و استانی و کشوری شرکت کردند و تیم باریش به عنوان تیم منتخب استان اردبیل موفق به کسب رتبه سوم کوری در محور اجتماعی شد.


شایلین رسول زاده از اعضای تیم باریش با بیان اینکه ملاک انتخاب گزاره‌ها و موافق یا منتقد بودن تیم‌ها در مرحله اول بصورت کاملاً انتخابی و داوطلبانه بود، گفت: برای مراحل استانی و کشوری طبق اولویت بندی‌هایی که در قالب فرم‌های نظرسنجی انجام دادیم، قرعه کشی انجام می‌شد و اولین اقدام جهت آماده سازی تیم برای مسابقات در این مراحل، برنامه ریزی بود. ابتدا تمام متغیرهای موضوع و مباحث مربوط به آن را بین اعضا تقسیم کرده و سپس شروع به انجام تحقیقات لازم برای هر موضوع می‌کردیم.


وی اضافه کرد: تقریباً دو روز صرف جمع آوری مطالب و مطالعه می‌شد و سپس طی یک جلسه با اعضای تیم تبادل اطلاعات می‌کردیم. یکی از نقاط قوت در تیم باریش این بود که بدون تعصب، مباحث را مورد مطالعه قرار دادیم. طبیعتاً با این روش از نظرات مختلف آگاه شده و آمادگی لازم برای پاسخ دادن به سئوالات رقبا در طی مسابقه را کسب می‌کردیم. بعد از مشخص شدن محتوا، جریان مسابقه را پیش بینی کرده و برای شش زمان ۵ دقیقه‌ای موضوعات را دسته بندی می کردیم و بعد از آن نوبت تمرین و آمادگی سخنران‌ها برای ارائه مطالب در طول مسابقه بود.

او با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه برای آماده سازی هر چه بیشتر تیم‌ها، گفت:  قبل از آغاز مسابقات برای اعضای تمامی تیم‌ها یک جلسه توجیهی برگزار شد که بسیار مفید بود. با نزدیک شدن به فینال، موضوعات سخت تر و زمان هم فشرده تر می‌شد، به همین خاطر لزوم هماهنگی و اتحاد درون تیمی بیش از پیش مورد نیاز بود و یکی از مهمترین اقدامات اولیه برای آماده سازی، انتخاب درست اعضای تیم است. در روند برگزاری مسابقات، در صورت بروز مشکلات سریعاً پیگیری‌های لازم انجام می‌شد و در کل حمایت و تشویق‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی در ایجاد و حفظ انگیزه پیشرفت تیم‌ها تاثیر بسزایی داشت. اطلاع رسانی‌ها در خصوص زمان و نحوه برگزاری مسابقات، بیشتر از طریق ارتباط با سرگروه و همچنین گروه های اطلاع رسانی که در فضای مجازی تشکیل شده بود انجام می‌شد و از این لحاظ هیچ مشکلی وجود نداشت.


نماینده تیم منتخب رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی با بیان اینکه گزاره‌های موجود در هر محور جذاب و متناسب با دغدغه روز جامعه و دانشجویان بود، خاطرنشان کرد: اگرچه بهتر بود موضوعاتی که بیشترین دغدغه درباره آن وجود دارد، تخصصی‌تر بررسی شوند تا نهایتاً به یک راهکار اساسی و با خروجی علمی و عملیاتی برسیم، اما کرسی‌ها به روش دیگری برگزار شد تا دانشجو توانایی شناخت مساله، انعطاف در تحلیل علل مسائل، جامعیت و ژرف اندیشی را در خود تقویت کند و چگونگی مطرح کردن آن را بیاموزد.

وی با بیان اینکه کار گروهی، ابهام در نحوه عملکرد هیات داوران و تفکیک مسائل سیاسی و اجتماعی از چالش های اصلی کرسی های آزاد اندیشی است، گفت: حفظ حرمت اشخاص، متانت ادبی و همینطور رعایت اخلاق مناظره علمی از خطوط قرمز مسابقات بود. گروه ما همیشه سعی بر ارائه محتوای علمی و معتبر و منسجم داشت، اما فنون مباحثه هم از اهمیت زیادی برخوردار بود و تصور می‌کنم کیفیت محتوا و فن بیان هر دو در امتیازهای داوران تاثیرگذار بوده است.


این دانشجوی اردبیلی با اشاره به تاثیر مسابقات در روحیه تعامل پذیری، مطالبه گری و انتقاد پذیری اعضای تیم، گفت: زمانی که برای مسابقات فینال در واحد علوم و تحقیقات حضور داشتیم، زمانی که با اعضای باقی گروه‌های برتر کشوری معاشرت و گفت‌وگو می کردیم، تقویت روحیه مطالبه گری که در شرکت کنندگان بیش از پیش تقویت شده، مشهود بود و مهم‌تر آنکه همگی مهارت خوب گوش دادن، احترام به نظرات مخالف و ارائه استدلال های منطقی را در جریان این مسابقات آموخته بودیم.

رسول زاده در خصوص شرایط برگزاری مسابقات نیز تاکید کرد: به نظر من شرایط برگزاری مسابقات حضوری از هر لحاظ مناسب بود، اما در مسابقات کشوری که به صورت مجازی برگزار می‌شد با قطعی اینترنت، صدا و تصویرمان مشکل پیدا می‌کرد و همین باعث ایجاد نگرانی و اختلال در روند برگزاری می‌شد.

خبرنگار: علی انوار

انتهای خبر /

کد خبر: 1147558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =