کشکمش سازمان سنجش و شورای عالی انقلاب درباره مصوبه کنکور ۱۴۰۲/ بی‌اعتباری ۲۷ دانشگاه‌ ایرانی در نظام ارزشیابی عراق

«نامعتبر شناخته شدن ۲۷ دانشگاه‌ ایرانی براساس نظام ارزشیابی عراق، کشکمش سازمان سنجش و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور ۱۴۰۲» از جمله مهم‌ترین رویدادهای آموزش عالی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی در هفته سوم تیرماه ۱۴۰۱ روزهای پر چالشی را گذراند. چالش‌هایی از نوع نامعتبر شناخته شدن ۲۷ دانشگاه ایرانی از سوی عراق و سردرگمی دانشجویان عراقی مشغول به تحصیل در ایران تا درگیری‌های سازمان سنجش و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور ۱۴۰۲. ایسکانیوز در ادامه به گزارشی از مشروح اخبار مهم آموزش عالی هفته گذشته می‌پردازد؛

نامعتبر شناخته شدن ۲۷ دانشگاه‌ ایرانی براساس نظام ارزشیابی عراق

عراق در جدیدترین نظام رتبه بندی خود ۲۷ دانشگاه ایرانی از جمله دانشگاه علامه طباطبایی را برای تحصیل دانشجویان عراقی غیر معتبر اعلام کرد.

هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در واکنش به این خبر شنبه ۱۸ تیرماه بر معتبر شناخته شدن ۳۳ دانشگاه ایران از سوی وزارت آموزش عالی عراق تصریح کرد. وی توضیح داد که عراق در سال ۲۰۲۲ ارزشیابی سختگیرانه‌ای را در مورد دانشگاه‌های جهان اعمال کرده است و بر اساس آن تنها دانشگاه‌هایی که جزو هزار دانشگاه اول رتبه‌بندی شانگهای، ۵۰۰ دانشگاه اول رتبه‌بندی تایمز و ۲۵۰ دانشگاه اول رتبه‌بندی کیو اس باشند، معتبر شناخته شده‌اند.

این خبر همچنین واکنش وحید حدادی اصلی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم را برانگیخت. بر این اساس، حدادی از اعلام آمادگی دانشگاه‌های ایران برای پذیرش همه دانشجویان عراقی خبر داد و کلانتری تقویت تعامل با دانشگاه‌های عراق را اولویت جمهوری اسلامی دانست.

کشکمش سازمان سنجش و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور ۱۴۰۲

سازمان سنجش چهارشنبه ۲۲ تیرماه در اطلاعیه‌ای از ابلاغ شیوه‌نامه کنکور ۱۴۰۲ بدون تغییر نسبت به سال گذشته خبر داد. سنجش محدودیت زمانی تا نیمه تیرماه را مهم‌ترین دلیل صدور این شیوه‌نامه اعلام کرد؛ اما این ادعا با مخالفت شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه شد. به طوری که سید جلال موسوی مدیر کل سیاستگذاری حوزه آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد که بازه زمانی برای ابلاغ مصوبه تغییرات کنکور را تا سال تحصیلی است و این ادعا که تنها تا اواسط تیر ماه فرصت برای ابلاغ بوده است، صحیح نیست.

منصور کبگانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در واکنش به ابلاغ این شیوه‌نامه از سوی سازمان سنجش، تاکید کرد که سیاست‌ها و ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و ابلاغ شده و هرگونه تخطی پیگرد قانونی دارد.

سفر وزیر علوم به استان‌های زنجان و آذربایجان شرقی

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم هفته گذشته ابتدا به استان‌ آذربایجان شرقی و سپس به استان زنجان سفر کرد. مهم‌ترین بازدیدهای زلفی گل در سفر به استان آذربایجان شرقی شامل کلنگ‌زنی ساخت خوابگاه و سرای دانشجویان متاهلی در دانشگاه مراغه، افتتاح ساختمان دانشکده علوم پایه و مرکز رشد در پردیس دانشگاه مراغه، کلنگ‌زنی ساخت خوابگاه متاهلی و پردیس دانشگاه بناب و شرکت در افتتاحیه پانزدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور بود.

زلفی گل همچنین در سفر به استان زنجان، کلنگ ساخت خوابگاه دانشجویی متاهلین این دانشگاه را بر زمین زد. وی از مجموعه ورزشی دانشگاه، مرکز بهداشت و درمان، تصفیه‌خانه گرانولی و سایت تیراندازی اهداف پروازی  و  از  شرکت‌های فناور مستقر در مجمتع فناوری دانشگاه زنجان هم بازدید کرد.

تمدید انتخاب رشته ارشد پزشکی ۱۴۰۰ 

محمدمهدی نوروز شمسی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی از تمدید فرصت انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد پزشکی سال ۱۴۰۱ تا شنبه ۲۵ تیرماه خبر داد. وی اذعان کرد: کارنامه علمی (مخصوص حاضرین در جلسه) داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی سال ۱۴۰۱ به همراه دفترچه انتخاب رشته در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است و داوطلبان که بر اساس کارنامه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، می‌توانند در زمان اعلام شده نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

رفع اختلال در سامانه جذب اعضای هیئت علمی

جعفر جعفری معاون مرکز جذب وزارت علوم تحقیقات و فناوری از رفع اختلال سامانه ثبت‌نام فراخوان جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها خبر داد. وی علت اختلال را ترافیک بالای متقاضیان برای ثبت نام جذب اعضای هیأت علمی عنوان کرد و افزود: اختلال مذکور به دلیل حجم بالای مراجعه کننده و ترافیک بالای سامانه ایجاد شده بود که اکنون رفع شده است و متقاضیان فرصت دارند تا دوم مردادماه برای ثبت‌نام به سامانه جذب وزارت علوم مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =