مرکز آمار ایران نیازمند نظارت جدی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ارزیابی بنده از فعالیت مرکز آمار خوب نیست. مرکز آمار در ایران باید مرکزی واحد و آمارهای آن مستدل باشد.

یه گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سید غنی نظری، با اشاره به تولید برخی آمارهای ضد و نقیض در جامعه و آسیب شناسی در این زمینه بیان کرد: ما یک مرکز واحدی در زمینه تولید آمار داریم و آن هم مرکز آمار ایران است.

وی تاکید کرد: این مرکز باید مرکزی مستدل، متقن و قابل اتکا برای تولید همه آمارها اعم از آمارهای اقتصادی، اجتماعی، مشارکت های مردمی و موضوعات معیشتی در کشور باشد.

این نماینده مجلس بیان کرد: اینکه گاهی در دولت آمارهای مختلف ارائه می شود ناشی از بی توجهی به مرکز آمار ایران است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید مرکز آمار ایران در تولید آمارها جدی تلقی شود، اظهارکرد: از این رو این وظیفه دولت است و ما اعتقاد داریم مرکز آمار باید در این بخش جدیت لازم را داشته باشد.

نظری ادامه داد: اگر آمار موضوعی در دولتی مستدل و متقن باشد و براساس مسائل علمی تولید شده باشد، فردی نمی تواند آن را تکذیب کند بنابراین اگر آماری بر اساس مسائل علمی تولید نشده باشد، قطعا گروه بعدی با استدلال قوی آن موضوع را باطل می کنند.

وی تاکید کرد: ارزیابی بنده از فعالیت مرکز آمار صفر است و اصلا به این مرکز نمره نمی دهم. مرکز آمار در جمهوری اسلامی باید یک مرکز واحدی باشد و آمارهای آن باید مستدل باشد.

وی با بیان اینکه داده های آماری باید درست باشد، بیان کرد: وقتی گفته می شود تورم ۵۰ درصد است، شاخص های مختلف باید این تورم ۵۰ درصدی را ثابت کند نه اینکه شاخصی تورم را ۴۰ درصد و در جایی عدد بالاتر نشان دهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در زمینه تولید آمارها در کشور نباید کلی گویی شود، تصریح کرد: وقتی امارها بر اساس داده های واهی و کلی گویی باشد حتما آن آمارها باطل خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برخی امارهای تولید شده براساس داده های واهی و کلی گویی است و یا خیر؟ گفت: بله. اینگونه هست که آمارها زیر سوال می روند لذا اگر اینگونه نبود آمارها در کشور زیر سوال نمی رفتند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حتما باید نظارت درستی برمرکز آمار ایران صورت گیرد، بیان کرد: بنده در مصاحبه ای گفته بودم که مرکز آمار به وظایف اصلی خود عمل نمی کند. مرکز امار با مردم و اقتصاد دانان ارتباط ندارد و پاسخگو نیست.

منبع: خبرگزاری بازار

کد خبر: 1147599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =