تبیین‌گری استاد، از تعلیم و آموزش مهم‌تر است/ علمِ تنها، برای تربیت اجتماعی و اعتقادی کافی نیست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گردهمایی دبیران دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور ضمن اشاره به اهمیت تبیین‌گری، بر رسالت اساتید در زمینه تبیین در کنار تعلم تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان، دکتر محمدمهدی طهرانچی در گردهمایی دبیران دبیرخانه مهدویت داشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در حال برگزاری است؛ گفت: اقدامات بسیار مهمی در بحث مهدویت صورت گرفته و تلاش ما بر این است که بر اساس مطالبه مقام معظم رهبری از دانشجویان، فعالیت در حوزه مهدویت به بیرون از مرزها نیز گسترش یابد.

وی ادامه داد: بر اساس طرح ۲۵+۲۵، اگر بیست‌ و پنج هزار دانشجوی عراقی داریم که در مراسم اربعین حسینی شرکت می‌کنند، باید بیست‌ و پنج هزار دانشجوی ایرانی نیز همراه با آنان در این مراسم شرکت کنند.

دکتر طهرانچی در رابطه با هم‌افزایی در موضوع مهدویت افزود: استان‌ها در بحث مهدویت باید به عنوان مکمل یکدیگر عمل کنند و هر برنامه‌ای که در سال گذشته با محوریت فرهنگ بومی یک منطقه صورت گرفته، باید در آینده با استفاده از ظرفیت کشورهای دیگری که فرهنگ مشابهی دارند برگزار شود.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه باید به عنوان نقطه پیوند ما با سایر کشورها عمل کند و تحقق این امر بر عهده حلقه‌های دانشجویی است. به این ترتیب علاوه بر ۲۲ اقدام پیش‌بینی شده در حوزه گسترش مهدویت، ایجاد جشنواره‌های دانشجویی منطقه‌ای به عنوان اقدام بیست و سوم در نظر گرفته خواهد شد.

 دکتر طهرانچی در مورد خلأهای نظام آموزشی در حوزه مهدویت اظهار کرد: مهدویت صرفاً یک باور اعتقادی نیست و اصولاً دانشگاه در همه ابعادِ آن باید در راستای تحقق مهدویت پایه‌ریزی شود. پیش‌تر در جمع اساتید معارف واحد مشهد گفته بودم که ما در این مورد موفق نبوده‌ایم و باید در نظام تعلیم و تربیتی‌مان تغییر ایجاد شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم‌چنین در مورد نقش دبیرخانه مهدویت گفت: دانشگاه باید تمدن‌ساز باشد و مفاهیم تمدن نوین اسلامی در آن مورد توجه قرار گیرد به بیان دیگر مسائل دانشگاه باید عین مسائل تمدن نوین اسلامی باشد و بر این اساس است که می‌گوییم مسأله مهدویت و امامت باید دغدغه دانشگاه باشد. یکی از آجرهای این تمدن‌سازی دبیرخانه مهدویت است و دبیرخانه وظیفه دارد توسعه و دانش‌افزایی دانشگاه را بر محور مهدویت غنابخشی کند.

تبیین‌گری استاد، از تعلیم و آموزش مهم‌تر است/ علمِ تنها، برای تربیت اجتماعی و اعتقادی کافی نیست

دکتر طهرانچی در پایان گفت: اساتید نباید صرفاً معلم باشند بلکه باید مُبیّن نیز باشند و استادِ مُبیّن، خصلتی‌ست که دانشگاه تا به حال به آن توجهی نکرده است. تبیین‌گری مهم‌تر از تعلیم است و اگر دانشگاه تا به امروز در تربیت انسان شریعت‌مدار موفق نبوده به دلیل فقدان همین حلقه در آموزش است. به بیان دیگر علم به تنهایی برای تربیت اجتماعی یا اعتقادی کافی نیست بلکه تبیین‌گری و حکمت نیز ضرورت دارد.

خبرنگار: امید ابراهیمی

انتهای پیام/

کد خبر: 1147638

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =