آخرین تحولات اوکراین | کی‌یف روابط با کره شمالی را قطع کرد

وزیر امور خارجه اوکراین بر آمادگی ارتش این کشور برای عملیات "ضدحمله" و باز پس گیری تمامی مناطق از دست رفته تاکید کرد و دبیر شورای امنیت ملی اوکراین نیز گفت: تنها شرط برای توقف درگیری‌ها از سوی کی‌یف، خروج داوطلبانه نظامیان روسی از خاک این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، نشست هیأت‌های نظامی روسیه، ترکیه، اوکراین و نمایندگان سازمان ملل درباره صادرات غلات اوکراین بعد از ظهر روز چهارشنبه در استانبول برگزار شد. این گفتگوها در یکی از مراکز نظامی ترکیه و پشت درهای بسته برای مطبوعات انجام شد.

در همان روز، اطلاعاتی منتشر شد، مبنی بر اینکه یک مرکز هماهنگ کننده برای صادرات غلات از اوکراین در استانبول ایجاد خواهد شد. نشست دیگری در این زمینه هفته آینده برگزار شده و انتظار می‌رود یک سند نهایی در خصوص موضوعات مورد بحث بین طرفین امضا شود.

بیشتر بخوانید:

اوکراین: به توافق با روسیه نزدیک هستیم

وزارت دفاع روسیه گزارش داد که مقامات مسکو در مذاکرات استانبول، پیشنهاداتی برای صادرات غلات از بنادر دریای سیاه ارائه کردند. دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین نیز به نوبه خود ابراز امیدواری کرد که کی‌یف تنها دو قدم تا دستیابی به توافق با مسکو در خصوص صادرات غلات از خاک اوکراین فاصله دارد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته از پیشرفت در مذاکرات ترکیه در زمینه صادرات غلات خبر داد. وی گفت: «ما تلاش‌های قابل توجهی برای از سرگیری عرضه مواد غذایی کشورمان به بازار جهانی انجام دادیم. و من از سازمان ملل متحد و ترکیه به خاطر تلاش هایشان سپاسگزارم. هیئت اوکراینی به من گزارش داد که پیشرفت‌هایی در این زمینه در مذاکرات استانبول حاصل شده است. در روزهای آینده جزئیات را با دبیرکل سازمان ملل هماهنگ خواهم کرد.»

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، مذاکرات در استانبول درباره صادرات غلات اوکراین و روسیه و همچنین کود از روسیه را مثبت ارزیابی کرد. به گفته وی، این اقدام مقامات مسکو و کی‌یف، بسیار مثبت بوده و سازمان ملل تلاش خود برای کمک به برطرف کردن مشکلات در این راستا را انجام خواهد داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفت‌وگوها درباره «مسئله غلات» در استانبول را یک گام مهم رو به جلو و بسیار حیاتی ارزیابی کرد. وی شب گذشته به خبرنگاران گفت: «امروز در استانبول، ما شاهد گامی مهم در جهت تضمین صادرات ایمن و قابل اعتماد مواد غذایی از اوکراین از طریق دریای سیاه بودیم.»

گوترش در عین حال یادآور شد که برای تحقق پیشرفت‌های حاصل شده توسط طرف‌های مذاکره کننده، کار فنی زیادی لازم است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و چهل و یکم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

سفارت روسیه: آمریکا می‌خواهد روسیه را از بازار مواد غذایی بیرون براند

سفارت روسیه در واشنگتن امروز، پنج‌شنبه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده با متهم کردن مسکو به ممانعت از صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین، به دنبال کنترل بازار جهانی محصولات کشاورزی و صنعتی است.

دیپلمات‌های روسی تاکید کردند: ادعاهایی مبنی بر اینکه روسیه اجازه نمی‌دهد محصولات کشاورزی اوکراین از طریق دریا صادر شود، یک ارزیابی واقع بینانه از وضعیت و مبتنی بر حقیقت نیست.

در این بیانیه آمده است: "مسئولیت وضعیت کنونی تنها بر عهده مقامات کی‌یف است که مناطق ساحلی دریای سیاه را مین‌گذاری کردند. ما چنین اظهاراتی را تنها شاهدی دیگر از تلاش ایالات متحده برای کنترل بر بازار جهانی کشاورزی و صنعتی می‌دانیم که به معنای بیرون راندن روسیه از عرصه تجارت مواد غذایی است."

در سفارت روسیه تاکید شده که ایالات متحده فعالانه از تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی برای مسدود کردن روابط تجاری و اقتصادی روسیه با جهان خارج و تضعیف زنجیره تامین غذا در جهان استفاده می‌کند که آسیب این اقدام تنها متوجه کشورهای نیازمند به مواد غذایی است.

سازمان ملل بارها در خصوص تهدید بروز یک بحران غذایی به دلیل کمبود غلات در جهان هشدار داده است و کشورهای غربی و مقامات کی‌یف روسیه را مقصر در این امر و محاصره بنادر دریای سیاه معرفی کرده‌اند.

مقامات مسکو قاطعانه این اتهام را رد کرده و یادآور شدند که طرف اوکراینی خود موانع زیادی برای صادرات ایجاد کرده است: علاوه بر آتش‌سوزی محصولات غلات در بندر ماریوپول که به تازگی فاش شده، نیروهای مسلح اوکراین آبهای دریای سیاه را مین‌گذاری کردند.

زاخارووا: ادعای بلینکن درباره نگهداری به‌زور اتباع اوکراینی در روسیه دروغ است

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، امروز در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره بازداشت اجباری بیش از یک میلیون و 600 هزار شهروند اوکراینی در فدراسیون روسیه صحت نداشته و دروغ محض است.  

زاخارووا همچنین یادآور شد: نمی‌توان تصور کرد که چگونه می‌توان به زور به اتباع کشور دیگری گذرنامه داد.

شب گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که مقامات روسیه باید 1.6 میلیون شهروند اوکراینی که به عقیده او، گذرنامه آنها گرفته شده و به زور اسناد روسی برای این افراد صادر شده را آزاد کنند.

در واکنش به این سخنان، سفارت روسیه در واشنگتن نیز ادعای بلینکن را تلاش دیگری از سوی دولت آمریکا برای تهمت زدن بی اساس به روسیه و نظامیان این کشور در جریان عملیات ویژه در اوکراین ارزیابی کرد.‎

کره شمالی از مواضع روسیه در قبال دونتسک و لوهانسک حمایت می‌کند

کیم سون، نماینده دائم کره شمالی در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت جمهوری دموکراتیک خلق کره آمادگی دارد تا از مواضع روسیه در خصوص دو جمهوری مردمی دونتسک و لوهانسک که استقلال خود را اعلام کرده‌اند، حمایت کامل کند.

کیم سون در پاسخ به سئوال خبرگزاری نووستی در خصوص چشم انداز همکاریهای آتی بین پیونگ یانگ و جمهوری‌های استقلال یافته در منطقه دونباس گفت: "دولت کره شمالی کاملاً آماده است تا از مواضع فدراسیون روسیه در خصوص دونتسک و لوهانسک حمایت کند."

اوایل روز چهارشنبه مشخص شد که کره شمالی استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخته است. در این رابطه، سین هونگ چول، سفیر جمهوری موکراتیک خلق کره در مسکو، سند مربوط به "به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری" توسط مقامات پیونگ یانگ را به اولگا ماکیووا، سفیر دونتسک در فدراسیون روسیه ارائه کرد.

سوریه نیز  پیش از این استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت و جمهوری آبخازیا نیز تصمیم مشابهی را گرفته است.

در تاریخ 21 فوریه، رهبران جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین در نامه‌ای خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواستار به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری توسط مسکو شدند. احکام مربوطه در عصر همان روز توسط پوتین امضا شد.

اوکراین روابط دیپلماتیک خود را با کره شمالی قطع کرد

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که این کشور روابط دیپلماتیک خود با کره شمالی را به دلیل به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک قطع کرده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه تاکید شده است: «اوکراین این تصمیم کره شمالی را به شدت محکوم می‌کند. ما این تصمیم را تلاشی برای تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین توسط پیونگ یانگ می دانیم. در واکنش به چنین اقدام غیردوستانه‌ای، مقامات کی‌یف تصمیم گرفتند روابط دیپلماتیک با جمهوری دموکراتیک خلق کره را  بطور کامل قطع کنند. از این به بعد، هیچ تماس‌ سیاسی و اقتصادی با کره شمالی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور انجام نمی‌شود.»

زلنسکی: واکنش سختی به  اقدام کره شمالی در "به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک" نشان خواهیم داد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته اعلام کرد که مقامات کی‌یف به تصمیم کره شمالی برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک واکنش تندی نشان خواهند داد.

زلنسکی در کانال تلگرامی خود گفت: «ما در تمامی سطوح به شدت به این تصمیم خصمانه مقامات پیونگ یانگ واکنش نشان خواهیم داد، البته این چنان خبری است که نیاز به اظهار نظر اضافی ندارد و همه چیز درباره آن کاملاً واضح است. آنها باید منتظر پاسخ ما باشند.»

کره شمالی اوایل روز چهارشنبه استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخته و از مواضع طرف روسی درباره آنها حمایت کرد.

در اواخر ماه ژوئن، سوریه نیز استقلال و حاکمیت جمهوری‌های منطقه دونباس را به رسمیت شناخت. پس از آن که وزارت خارجه اوکراین روابط دیپلماتیک خود با دمشق را قطع کرد.

دبیر شورای امنیت اوکراین شرط توقف درگیری‌ها را نام برد

آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین اعلام کرد که تنها شرط برای توقف درگیری‌ها از سوی کی‌یف، خروج داوطلبانه نیروهای مسلح روسیه از خاک این کشور است.

دانیلوف در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: «اگر متجاوز داوطلبانه سرزمین ما را ترک کند، ما فوراً جنگ را متوقف خواهیم کرد. البته برای این کار، دشمن باید از خاک ما، از تمامی سرزمین‌هایی که بعد از سال 1370 تحت حاکمیت دولت اوکراین قرار داشته خارج بشود. این یک امر بدیهی است. اگر او این کار را انجام ندهد، ما راه دیگری جز اقدام نظامی نخواهیم داشت.»

دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین چند روز قبل استدلال کرده بود که تسلیحات نظامی مدرن غربی که به این کشور تحویل داده شده، مسیر درگیری‌ها را تغییر خواهد داد. به عقیده وی، مزیت‌های کمی ارتش روسیه، با دقت تسلیحات موشکی و توپخانه تحویل داده شده به اوکراین جبران می‌شود.

دفتر زلنسکی مجدداً از غرب خواستار افزایش عرضه سلاح شد

آلکسی آرستویچ، مشاور رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی اعلام کرد که برای اجرای عملیات "ضد حمله" نیروهای اوکراینی به خودروهای زرهی نیاز دارند و در این رابطه تامین تسلیحاتی فوری از سوی کشورهای غربی بسیار ضروری است.

آرستوویچ در یک مصاحبه اینترنتی گفت: "ما فاقد سیستم‌های دفاع هوایی متحرک و وسایل نقلیه زرهی هستیم. ارتش روسیه «از لحاظ تعداد پیاده نظام مستقر و خودروهای زرهی و توپخانه که از آنها پشتیبانی می کند» بر ارتش اوکراینی برتری دارد. به همین دلیل کی‌یف راهی برای مقاومت در برابر توپخانه روسیه پیدا کرده است، ولی تاکنون وسایل نقلیه زرهی کافی برای اجرای این طرح را در اختیار نداشتیم.»

وی تاکید کرد که عملیات ضد حمله نیروهای مسلح اوکراینی تنها پس از تامین این نوع تسلیحات می‌تواند انجام شود.

آمریکا تفنگ‌های جدید به اوکراین ارسال خواهد کرد

ایالات متحده در حال آماده سازی مقدمات انتقال یک محموله جدید از تسلیحات نظامی به اوکراین است که شامل 30 تفنگ کالیبر زیاد دارای دقت بالا، فشنگ‌های مگنوم، دوربین‌های نوری و صدا خفه کن می‌شود. این مسئله در قرارداد امضا شده توسط سفارت آمریکا در کی‌یف که متن آن در پورتال تدارکات دولت ایالات متحده منتشر شده مشخص شده است.

ارزش این این قرارداد جدید 695000 دلار است. تفنگ‌های دارای صداخفه کن به نیروهای پلیس اوکراین و سرویس مرزبانی این کشور تحویل داده خواهد شد.

استولتنبرگ از اروپا خواست کمتر شکایت کرده و به ارائه کمک به اوکراین ادامه دهد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از کشورهای اروپایی درخواست کرد تا عواقب تحریم‌های ضدروسی را تحمل کنند و به کمک به اوکراین ادامه دهند. وی این مسئله را شب گذشته در سخنرانی خود در جمع نمایندگان پارلمان اروپا بیان کرد.

استولتنبرگ گفت: «مسلماً باید برای عواقب تحریم‌ها، برای کمک‌های نظامی به اوکراین، و برای کمک‌های انسان دوستانه هزینه پرداخت کرد، در غیر این صورت بعداً باید هزینه بیشتری بپردازید. ما باید به یاد داشته باشیم که ما - اتحادیه اروپا و ناتو، این هزینه را فقط با پول پرداخت می‌کنیم، در حالی که مردم اوکراین با جان خود بهای این وضعیت را می‌پردازند. ما باید از شکایت دست برداریم و کمک خود به اوکراین را گسترش دهیم.»

دبیر کل ناتو افزود: نباید اجازه داد روسیه در مناقشه بر سر اوکراین پیروز شود، برای اینکه در غیر این صورت امنیت سایر کشورها را تهدید خواهد داد.

وی یادآور شد: اگر روسیه پیروز شود، آنها متوجه خواهند شد که می توانند از توان نظامی خود در هر موضوعی استفاده کنند. این وضعیت ما را آسیب پذیرتر خواهد کرد. اگر نگران جنبه اخلاقی حمایت از مردم در اوکراین نیستید، پس باید نگران منافع امنیتی خود باشید. بنابراین، باید هزینه آن را پرداخت.

ناتو هرگز به روابط قبلی با روسیه باز نخواهد گشت

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو شب گذشته در سخنرانی خود در پارلمان اروپا اعلام کرد که پیمان آتلانتیک شمالی از حفظ روابط قبلی خود با روسیه خودداری خواهد کرد.

استولتنبرگ گفت: من سال‌هاست که روی گفت‌وگو با روسیه کار می‌کنم، زیرا مطمئن بودم که باید برای ایجاد روابط بهتر تلاش کنیم و این روابط  امنیت اروپا را تقویت خواهد کرد. ولی پس از ماه فوریه و آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، من فکر می‌کنم مسیری را که ما سعی کرده بودیم برای تعامل با روسیه بسازیم، دیگر نمی‌توانیم آن را دنبال کنیم، زیرا روسیه کاملاً از آن دور شده است.

دبیرکل ناتو همچنین تاکید کرد که ناتو باید بر ارائه کمک نظامی به اوکراین تمرکز کند و نه عضویت این کشور در ائتلاف.

رهبران کشورهای عضو ناتو در اواخر ماه ژوئن، دکترین راهبردی جدیدی این سازمان را تصویب کردند که در آن روسیه مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت اعضای ناتو و صلح و ثبات در منطقه اورآتلانتیک نامیده شده است. اعضای ناتو همچنین روسیه را در خصوص وضعیت کنونی در اوکراین، بحران فزاینده انرژی و مشکلات مواد غذایی در جهان مقصر دانستند.

وزیر خارجه اوکراین: نیروهای مسلح کنترل تمامی مناطق از دست رفته را دوباره باز پس خواهند گرفت

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین روز چهارشنبه ابراز اطمینان کرد که نیروهای مسلح این کشور قصد دارند کنترل تمامی مناطق از دست رفته را دوباره به دست گیرند. به گفته وی، بازگشت "حاکمیت کامل" هدف اصلی مقامات کی‌یف است.

کوله‌با در جریان کنفرانسی مطبوعاتی گفت: هدف اوکراین آزادسازی تمامی سرزمین‌های متعلق به ما و احیای تمامیت ارضی و حاکمیت کامل در شرق و جنوب این کشور است.

وی افزود: اوکراین در حال حاضر در حال مذاکره برای حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع با طرف روسی نیست و قصد دارد به اقدام نظامی ادامه دهد. این کشور هرگونه امتیاز دهی ارضی به نفع مسکو را غیرقابل قبول می‌داند و به آن تن نخواهد داد.

پیش از این، وزیر خارجه اوکراین گفته بود که در صورت عدم وجود تسلیحات غربی، نظامیان اوکراینی حتی شده با بیل خواهند جنگید. او بدین ترتیب، برخی امیدواری‌ها در کشورهای غربی در این خصوص که بدون کمک نظامی، کی‌یف تمایل بیشتری برای دادن امتیاز و توافق صلح با روسیه خواهد داشت دارد، را از بین برد.

زلنسکی ارسال سلاح به اوکراین را با تهیه واکسن کرونا برای سایر کشورها مقایسه کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، ارائه تسلیحات نظامی به کی‌یف را با تهیه واکسن ویروس کرونا برای سایر کشورها مقایسه کرد. وی این مسئله را روز چهارشنبه در پیامی ویدئویی برای شرکت کنندگان در کنفرانس "رهبری آسیا" در سئول بیان کرد.

وی توضیح داد: «وقتی اوکراین برای دفاع از خود به شرکای خارجی برای تامین تسلیحات روی  می‌آورد، این مسئله فقط به دفاع از خاک اوکراین مربوط نمی‌شود. این موضوع مانند واکسن‌ کرونا می‌ماند: اگر شما به کشورهای دیگر کمک نکنید، باید برای ظهور گونه‌های جدیدی از ویروس که دفاع شما را ناکارآمد می‌کند، آماده باشید. بنابراین برای جلوگیری از شیوع بیماری موظف به کمک به کشور درگیر هستید.»

زلنسکی همچنین از درک مقامات کره جنوبی در رابطه با روند اوضاع در اوکراین و اینکه باید با یکدیگر در این زمینه همکاری کرد، قدردانی کرد.

پیش از این، زلنسکی گفته بود که اوکراین دیگر امیدی به دریافت هواپیما از شرکای غربی ندارد، ولی همچنان به تامین سیستم‌های دفاع هوایی متکی است.در همان روز گزارش شد که کشورهای غربی برای عدم تحریک روسیه، قصد ندارند سامانه‌های پدافند هوایی آمریکایی پاتریوت را به اوکراین ارسال کنند.

زاخارووا: آمریکا سال‌ها روی سازماندهی یک کودتا در اوکراین کار کرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه شب گذشته، چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده برای چندین دهه اجرای یک کودتای دولتی در اوکراین را سازماندهی کرد و نظرات خود را بر مردم این کشور تحمیل کرد و این دقیقاً همان چیزی است که اوکراین را از پا درآورد.

زاخارووا شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «آنها (ایالات متحده) نتوانستند این کار را به یکباره انجام دهند، مثل همیشه دچار اشتباه محاسباتی شدند. سالها طول کشید، ولی اوکراین هنوز شکسته نشده بود، زیرا مردم آنچه را که از بالا و از خارج بر آنها تحمیل شده بود، طبق دستور العمل هایی که برای اوکراین کاملاً نامناسب بود، نمی‌پذیرفتند. ولی بعد از سالها تلاش بالاخره اوکراین را از پا درآوردند.»

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز روز چهارشنبه در واکنش به اعتراف جان بولتون، مشاور رئیس جمهوری سابق آمریکا در نقش داشتن در اجرای کودتاهای دولتی متعدد در سایر کشورها، پیشنهاد کرد که واشنگتن نقش خود را در کودتای سال 2014 در اوکراین به رسمیت بشناسد.

بورل: اتحادیه اروپا گذرنامه‌های روسی صادر شده برای مردم اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که اتحادیه اروپا گذرنامه‌های روسی صادر شده برای ساکنان مناطق مختلف اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت. بورل در پیامی توییتر نوشت: «قانون جدید روسیه که روند دریافت تابعیت روسی را برای همه اوکراینی‌ها ساده‌تر می‌کند، نقض آشکار دیگری بر حاکمیت اوکراین است. اتحادیه اروپا هرگز این گذرنامه‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد».

چند روز قبل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، فرمانی را در خصوص تسهیل تشریفات برای اخذ تابعیت روسی برای افرادی که در سراسر اوکراین و همچنین در دو منطقه دونتسک و لوهانسک زندگی می کنند، امضا کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز بعد تاکید کرد که بسیاری از مردم اوکراین خواهان داشتن تابعیت روسی هستند و این فرمان، در واقع پاسخ مثبت به این درخواست آنهاست.

بدهی خارجی روسیه از ابتدای سال جاری میلادی 9.2 میلیارد دلار کاهش یافته است

بانک مرکزی روسیه گزارش داد که تا ابتدای ماه جولای (اواسط تیر ماه) ، بدهی خارجی فدراسیون روسیه از ابتدای سال جاری میلادی 9.2 میلیارد دلار کاهش یافته و به 472.8 میلیارد دلار رسیده است. این شاخص 1.9 درصد کمتر از ابتدای سال 2022 است.

طبق اطلاعات بانک مرکزی روسیه، پویایی این شاخص به دلیل کاهش بدهی خارجی سایر بخش‌ها است. این کاهش تا حدی با افزایش بدهی بخش عمومی به روبل روسیه در نتیجه تجدید ارزیابی مثبت جبران شده است.

پیش از این، آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه یادآور شده بود که ایجاد موانع مصنوعی از سوی کشورهای غربی برای این کشور در زمینه پرداخت بدهی عمومی خارجی برای اعلام ورشکستگی روسیه ضروری بوده و پیامدهای این تصمیم برای سیستم مالی جهانی بدین معناست که دیگر اعتماد سابق به موسسات مالی غربی وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =