بایدن نبرد خاورمیانه را به پوتین باخته است / متحدان آمریکا حاضر به همراهی با تحریم‌های ضدروسیه نیستند

تحلیلگر اندیشکده شورای آتلانتیک معتقد است: متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا که خواهان دریافت تضمین‌هایی در قبال ایران از بایدن هستند، تمایلی به همراهی با سیاست‌ها و تحریم‌های ضدروسیه ندارند و از همین رو، روسیه شرایط بهتری از آمریکا در خاورمیانه دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، دیدارهای بایدن با رهبران سیاسی خاورمیانه در حالی ادامه دارد که قرار است سه شنبه این هفته ولادیمیر پوتین –رئیس جمهور روسیه- به ایران سفر کند. همزمان رجب طیب اردوغان –رئیس جمهور ترکیه نیز- به منظور شرکت در اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در تهران حضور خواهد داشت؛ موضوعی که با توجه به تقابل غرب با روسیه بر سر اوکراین و همزمانی با سفر بایدن در خاورمیانه مورد توجه محافل سیاسی و اندیشکده‌های غربی قرار گرفته است.

«مارک کاتز» -تحلیلگر اندیشکده شورای آتلانتیک- با اشاره به همزمانی حضور پوتین و بایدن در خاورمیانه، شانس رئیس جمهور روسیه برای کسب نتایج مثبت از این سفر را بیشتر می‌داند. به اعتقاد وی، روابط بایدن با اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس متشنج بوده، در حالی که روابط پوتین با ایران و ترکیه نسبتا خوب بوده است. از جمله مهمترین چالش‌هایی که این تحلیلگر آمریکایی در مورد سفر رئیس جمهور آمریکا بیان می‌کند، عدم تمایل رژیم صهیونیستی به گفتگو در خصوص شهرک‌سازی‌های غیرقانونی این رژیم و بی‌میلی متحدان عرب خلیج فارس برای گفتگو در مورد موضوعات حقوق بشری و جنایت‌هایشان در یمن است.

از نظر تحلیلگر شورای آتلانتیک، آنچه که این سفر را برای بایدن پیچیده‌تر کرده این است که متحدان آمریکا در حالی امتیازات بیشتری در قبال ایران از بایدن طلب می‌کنند و خواهان تضمین‌های امنیتی در این خصوص هستند که تمایلی به همراهی با ایالات متحده در تحریم روسیه نیستند. وی در مقابل به این موضوع اشاره می‌کند که علیرغم برخی تنش‌های موجود بین پوتین از یک سو و اردوغان و رئیسی از سوی دیگر، هیچ‌کدام از آن‌ها قرار نیست از دیگری درباره نقض حقوق بشر یا عدم آزادی سیاسی در کشورهایشان انتقاد کنند.

وی می‌افزاید: احتمالا پوتین در گفتگوهای خود با ایران و ترکیه، کمک‌هایی در قبال جنگ اوکراین دریافت کند که می‌تواند خرید هواپیماهای بدون سرنشین از ایران و امتناع ترکیه از پیوستن به تحریم‌های غرب علیه روسیه باشد؛ در حالی که مذاکره‌کنندگان اسرائیلی و عرب هیچ گونه تمایلی برای همراهی با تحریم‌های غربی علیه روسیه ندارند.

«کاتز» با بیان اینکه اسرائیل و اعراب خلیج فارس روسیه را تحریم نخواهند کرد، اظهار می‌کند: عدم تمایل عربستان و امارات به افزایش تولید نفت برای کاهش قیمت نفت، مسلما به روسیه کمک می‌کند. از نظر این تحلیلگر آمریکایی، وقتی صحبت از جنگ اوکراین در میان باشد، پوتین شرایط بسیار بهتری در مقایسه با بایدن دارد؛ زیرا نه تنها ایران و ترکیه در این مورد به ترکیه کمک می‌کنند، اسرائیل و اعراب خلیج‌فارس که متحدان آمریکا هستند، حاضر به همراهی علیه سیاست‌های ضدروسی نیستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =