بکارگیری روش‌های خلاقانه در مدارس سما از مهر۱۴۰۱/ معلمان از تکنیک‌های نوین استفاده کنند

مسئول پروژه روش های فعال تربیتی در سازمان سما با بیان اینکه از مهر سالجاری روش‌های خلاقانه در کلاس‌های مدارس سما اجرایی می‌شود، گفت: معلمان در روند تدریس، تکنیک‌های خلاقانه ایجاد کنند.

سید محمد نوروزیان امیری، مسئول پروژه روش های فعال تربیتی در سازمان سما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در نظام آموزش و پرورش محتواهای آموزشی موثر است و مساله جدی در پژوهش‌های مدارس سما در حوزه روش‌ها برای ایجاد خلاقیت در روند آموزش مورد توجه قرار گرفته و در برگزاری اردوی تخصصی ویژه معلمان و مربیان خلاق مدارس سما برای معلمان روش‌های ایجاد خلاقیت آموزش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه باید روش‌های معلمی و تدریس در ارتقای کیفیت یادگیری مورد توجه قرار بگیرد، افزود: جمعی از روش‌های تدریس در کشور مورد بررسی قرار گرفته و طی برگزاری نشست در سازمان سما نظرسنجی‌ها انجام شده است. پروژه‌ها مطابق با روش‌های فعال تربیتی به نوعی با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزان در بستر شاد، مفرح و بازی محور دانش آموزان تعلیم و تربیت را همزمان در کنار هم گذاشته و این بستر به نوعی دانش آموزان را مشتاق یادگیری می‌کند.

مسئول پروژه روش های فعال تربیتی در سازمان سما ادامه داد: در این روش معلمان با الگو آشنا بوده و باید بتوانند انتظارات سازمان سما را تامین کنند. اردو در روش‌های فعال برگزار شده و این اردوگاه در مقایسه با دیگر اردوهای برگزار شده مزیت‌هایی در مقایسه با دیگر اردوها داشته و فقط به برگزار کلاس‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه تمامی دوره‌ها به شکل فعال برگزار می‌شود. معلمان هم با روش‌های خلاقانه می‌توانند با تهیه تصایر به فعالیت بپردازند و بر این اساس در چندین مراحل ۱۲۰ معلم در اردوها حضور دارند.

نوروزیان امیری با بیان اینکه در این پروژه اقدامات جدید در سازمان سما شکل گرفته است، تاکید کرد: برای مثال در روند آموزش درسی بکارگیری بازی‌های بومی و محلی به سازمان‌ها منتقل شده تا دانش آموزان به یادگیری مسائل مورد انتظار از طریق بازی دستیابند.

توجه به سند تحول بنیادین برای توسعه خلاقیت در آموزش

مسئول پروژه روش های فعال تربیتی در سازمان سما ادامه داد: در سند تحول بنیادین هم اشاره به خلاقیت در آموزش و گنجاندن بازی در کنار روش‌های فعال دارد و در این اقدام مسائل مورد تاکید از سوی سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته و هم معلم می‌تواند به شکل همزمان تعلیم و تربیت را توامان در کلاس درس داشته باشد.

 به گفته وی از مهر سالجاری روش‌های خلاقانه در روند آموزش در کلاس‌های درس مدارس سما اجرایی می‌شود. اساتید ما هم به پایش معلمان پرداخته و تجارب، موفقیت‌ها، شکست‌ها و نقاط ضعف مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. در این روش به اصلاح فعالیت معلمان در سال تحصیلی جدید پرداخته می‌شود.

معلمان باید تکنیک خلق کنند

مسئول پروژه روش های فعال تربیتی در سازمان سما گفت: معلمان برای ترغیب دانش آموزان به آموزش باید تکنیک خلق کنند. ژان پیاژه در نظریه رشد شناختی بر این باور است که آموزش در ملاقات مربی و شاگرد در لحظه متولد می‌شود. الگوی ثابتی در این زمینه وجود نداشته و باید معلم با بکارگیری قدرت خلاقانه به دانش، نگرش و شایستگی رسیده و بتواند در لحظه  اقدامات جدید را خلق کنند.

تعداد معلم مولف و خلاق در کشور اندک است

نوروزیان امیری گفت: در آموزش و پرورش ایران معلمان در کارگاه‌های آموزشی تکنیک زده شده و بنابراین معلم مولف و خلاق در کشور اندک است. باید بتوان به معلمان برای تقویت خلاقیت روش‌های مناسب را آموزش داد. برای مثال دو دانش آموز در سیستان و بلوچستان و مازندران به دلیل زندگی در دو زیست بوم نیازها، فرهنگ و خواسته‌های متفاوت دارند و به نسبت باید نحوه آموزش و بکارگیری اقدامات خلاقانه متفاوت در دستور کار این دو قرار بگیرد. البته شاید روش‌های مقطعی مناسب است، اما در درازمدت باید به توسعه خلاقیت‌ها در بین معلمان پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147785

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =