آخرین تحولات اوکراین | هشدار آمریکا به اتباعش درباره امکان تشدید اوضاع در کی‌یف

در حالی‌که کشورهای اتحادیه اروپا در حال بررسی بسته هفتم تحریم‌های ضدروسی و ادامه کمک مالی و نظامی به اوکراین هستند، به عقیده تحلیلگران، آمریکا سعی دارد با تحریک اروپایی‌ها به تشدید اقدامات، خود را تا جای ممکن از شر عواقب منفی این محدودیت‌ها رها سازد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روزنامه چینی "گلوبال تایمز" امروز شنبه در تحلیلی نوشته است: واشنگتن به عمد اتحادیه اروپا را تحریک می‌کند تا تمامی تحریم‌های ضدروسی را اعمال کند و بدین ترتیب، ایالات متحده در تلاش است تا آسیب خود از اعمال تحریم‌های قبلی کاهش داده و حداقل آنها را افزایش ندهد.

به عقیده کارشناسان، با تشدید فشار تحریم‌ها، واشنگتن که کمتر از اروپا به انرژی و تجارت با روسیه وابسته است، آسیب کمتری خواهد دید، چرا که اتحادیه اروپا که پیش از این در بخش‌های صنعتی و انرژی با مسکو همکاری نزدیکی داشته، اکنون جدی‌ترین پیامدهایی را تجربه می‌کند که بر تولید و زندگی مردم عادی تأثیر گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

اعلام آمادگی ایران و اوکراین برای گسترش روابط دوجانبه

ضمن اینکه محدودیت‌های اعمال شده علیه مسکو، از آنجایی که برخی کشورهای اروپایی وابستگی بیشتری به روابط اقتصادی با روسیه دارند، بین کشورهای غربی اختلاف نظر بوجود آورده: آن دسته که وابستگی کمتری دارند، بر گنجاندن اقدامات مضاعف علیه انرژی روسیه در بسته‌های تحریمی جدید اصرار دارند. در مقابل، نمایندگان دیگر کشورهای اتحادیه اروپا تاکید دارند که چنین گزینه‌ای به خود اروپا آسیب بیشتری می‌رساند. همه اینها به این واقعیت منجر می شود که اتحادیه اروپا هنگام انتخاب اقدامات جدید تاثیرگذاری بر مسکو، گزینه‌های نمادین را پذیرفته و حتی برخی از محدودیت های قبلی را کنار بگذارد.

اکنون توافق در خصوص دور هفتم تحریم‌ها علیه روسیه با هدف ادامه فشار بیشتر بر مسکو در حال  دست یابی است. البته به عقیده تحلیلگران، چنین فشاری و همچنین ادامه کمک مالی و نظامی به اوکراین نمی‌تواند متوقف شود، و حتی مهم نیست که چه نوع تحریمی وجود داشته باشد.

این روزنامه در پایان یادآور شده، در نتیجه ادامه تحریم‌های غرب علیه روسیه وظایف اصلی خود را انجام نداده و قبل از هر چیز به کشورهای اتحادیه اروپا آسیب می‌رساند که شروع به تفکر در این باره کرده‌اند که آیا ایالات متحده با اروپایی‌ها صادق است یا آنها را فریب می‌دهد.

روز جمعه آژانس خبری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد کمیسیون اروپا دوشنبه این هفته هفتمین بسته تحریمی علیه روسیه را تصویب خواهد کرد. بسته جدید تحریم‌ها ممنوعیت واردات طلا از روسیه و همچنین تعدیل اقدامات محدودکننده موجود در بسته‌های قبلی اتحادیه اروپا را تنظیم می‌کند. تغییرات خاصی نیز در تحریم‌ها اعمال خواهد شد تا بر صادرات مواد غذایی و غلات از روسیه تأثیر منفی نگذارد.

ضمن اینکه به گفته نخست وزیر جمهوری چک، بسته جدید تحریم‌های ضدروسی شامل محدودیت در عرضه گاز نخواهد بود، برای اینکه، اعمال محدودیت در انرژی در این مرحله برای کشورهای اروپایی مشکل ساز است.

طبق گزارش بلومبرگ، علاوه بر این اتحادیه اروپا قصد دارد حدود 50 شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر از روسیه را در بسته هفتم تحریم‌های خود بگنجاند.

این در حالی است که دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت و معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه شب گذشته ابراز اطمینان کرد که این کشور تمامی منابع لازم برای مقابله با تحریم‌های غرب را در اختیار دارد. وی همچنین از تهیه فهرستی از صنایع خبر داد که قرار است برای آنها اقدامات ضدتحریمی در نظر گرفته شود.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و چهل و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

پنتاگون از روسیه خواست تا بر سر میز مذاکره با اوکراین بنشیند

یک مقام بلندپایه در پنتاگون شب گذشته، جمعه، در یک نشست خبری اعلام کرد، ایالات متحده آمریکا از روسیه و اوکراین دعوت کرده است تا پشت میز مذاکره بنشینند.

این مقام نظامی همچنین گفت که آمریکا از چنین تصمیمی از سوی مسکو استقبال خواهد کرد. به عقیده وی، روسیه هر روز که بخواهد می‌تواند بر سر میز مذاکره [با اوکراین] بنشیند و این یک گام مثبت تلقی خواهد شد.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده بود که مسکو مذاکرات صلح درباره  اوکراین را رد نمی‌کند، اما این گفتگوها هرچه دیرتر شروع شود، "مذاکره با مسکو برای آنها دشوارتر خواهد بود". پوتین یادآور شده بود که اظهارات غرب مبنی بر اینکه آنها می‌خواهند تا "آخرین فرد اوکراینی" با روسیه بجنگند، سرنوشتی غم انگیزی رای کل مردم اوکراین است.

سفارت آمریکا از اتباع این کشور خواست اوکراین را ترک کنند

سفارت ایالات متحده در کی‌یف از شهروندان آمریکایی خواست تا به دلایل امنیتی اوکراین را ترک کنند.

دفتر مطبوعاتی سفارت آمریکا توصیه کرده است : «وضعیت امنیتی در سراسر اوکراین به دلیل درگیری‌های فعال در این کشور و شرایط امنیتی نامشخص همچنان متشنج و غیرقابل پیش‌بینی است. سفارت ایالات متحده از شهروندان آمریکایی خواسته که وارد اوکراین نشوند و در صورت حضور در این کشور، فوراً با استفاده از حمل و نقل زمینی خصوصی از آنجا خارج شوند.»

این دفتر همچنین به شهروندان آمریکایی نسبت به حضور در مکان‌های شلوغ و شرکت در "رویدادهای سازماندهی شده" به دلیل وجود تهدید حمله موشکی هشدار داده و یادآور شده است، وضعیت امنیتی در خاک اوکراین از سوی سفارت آمریکا ناپایدار توصیف شده و هشدار داده شده که ممکن است اوضاع وخیم‌تر شود.

روسیه: تسلیحات آمریکا در اوکراین منجر به طولانی شدن جنگ و تلفات جانی می‌شود

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سفارت ایالات متحده در اوکراین باید این واقعیت را بپذیرد که سلاح‌هایی که واشنگتن به کی‌یف تحویل می‌دهد، تنها درگیری‌های نظامی را طولانی‌تر کرده و منجر به کشته شدن مردم غیرنظامی در اوکراین خواهد شد.

این دیپلمات این واقعیت را مورد توجه قرار داد که نمایندگی دیپلماتیک ایالات متحده در اوکراین به شهروندان آمریکایی در این کشور توصیه کرده سریعاً آنجا را ترک کنند و از حضور در تجمعات و رویدادهای عمومی خودداری کنند، برای اینکه "آنها ممکن است به اهداف نظامی برای روس‌ها تبدیل شوند."

زاخارووا گفت: سفارت آمریکا در اوکراین فراموش کرده اضافه کند که این مقامات واشنگتن هستند در حال انتقال تسلیحات نظامی آمریکایی به اوکراین هستند که تنها باعث طولانی شدن درگیری‌ها شده و از آنها برای حمله و کشتن مردم غیرنظامی در این کشور استفاده می‌شود.

ماکرون: فرانسه تمایلی به مداخله مستقیم در مناقشه اوکراین ندارد

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه  در مصاحبه با چند شبکه تلویزیونی این کشور اعلام کرد که فرانسه خواهان آغاز جنگ جهانی نیست و قصد دارد به پایان درگیری نظامی در اوکراین کمک کرده ولی در آن دخالت نخواهد کرد.

ماکرون گفت: ما باید برای این واقعیت آماده باشیم که عملیات نظامی روسیه مدت زیادی طول خواهد کشید و با آغاز پاییز شرایط دشوارتر خواهد بود. ما خواهان جنگ جهانی جدید نیستیم و به همین دلیل در این مناقشه دخالتی نخواهیم کرد. البته همچنان به تقویت توان دفاعی از اروپا ادامه خواهیم داد.

کد خبر: 1147801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =