آخرین تحولات اوکراین| غرب خود را گرفتار جنگ سرد جدیدی با روسیه کرده است

در حالی که در واشنگتن معتقدند که کشورهای منطقه خاورمیانه دیگر نمی‌خواهند روابط خود را با روسیه تقویت کنند، به‌اذعان تحلیلگران، درخواست‌ غرب برای ایجاد اتحادی یکپارچه علیه مسکو به‌دلیل تجاوز به اوکراین، با پاسخ مثبت در سایر نقاط جهان مواجه نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "تونی بلر"، نخست وزیر سابق انگلیس هشدار داده است که در شرایط ادامه مناقشه بر سر اوکراین و ناکامی در به زانو درآوردن روسیه و با ظهور چین به‌عنوان "دومین ابرقدرت" جهان، دوران سلطه سیاسی و اقتصادی کشورهای غربی به پایان رسیده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | هشدار آمریکا به اتباعش درباره امکان تشدید اوضاع در کی‌یف

بلر معتقد است: «ما به پایان تسلط سیاسی و اقتصادی غرب نزدیک می‌شویم. غرب دیگر نمی‌تواند انتظار داشته باشد که قدرت‌های بزرگ جهانی مانند روسیه و چین قوانین تعیین‌شده توسط آنها را رعایت کنند و این مسئله به‌روشنی در نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل دیده می‌شود.»

 علاوه بر این، این سیاستمدار ابراز اطمینان کرد که بزرگترین تغییرات ژئوپولیتیکی در قرن حاضر از طرف چین خواهد بود و نه از سوی روسیه و جهان غرب دیگر نمی‌تواند  از اقدامات چین مطمئن باشد.

این اظهارات در شرایطی است که درخواست‌های کشورهای غربی برای اتحاد یکپارچه علیه روسیه، پاسخ مثبتی در سایر نقاط جهان پیدا نکرده است و به‌رغم ادامه وخامت اوضاع در اوکراین، بسیاری از کشورها همچنان به توسعه روابط خود با مسکو ادامه می‌دهند و در این رابطه، مقامات پکن نیز بدون حمایت علنی از اقدامات روسیه، از مواضع این کشور هیچ انتقادی نکرده و حتی در حال تقویت همکاری‌های دوجانبه هستند.

پیش از این، روزنامه آمریکایی "پولیتیکو" اذعان کرده بود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش خود برای عدم وابستگی اروپایی‌ها به انرژی روسیه و کنار گذاشتن کامل منابع گازی این کشور  شکست خورده است.

روزنامه چینی "گلوبال تایمز" نیز روز شنبه نوشت که کشورهای غربی بعد از برگزاری نشست سران گروه بریکس و در مواجهه با گسترش احتمالی آن، طرز فکر دوران جنگ سرد خود را نشان می‌دهند و مرتب از رویارویی با شرق صحبت می‌کنند.

طبق گزارش روزنامه آمریکایی "هیل" نیز، گروه 7 که در پس‌زمینه درگیری‌های نظامی در اوکراین، از واقعیت‌های جهان کنونی دوره شده است، ممکن است نقش رهبری خود در عرصه بین‌المللی را به‌نفع گروه بریکس که کشورهای قدرتمند هم‌پیمان با روسیه را گرد هم آورده است، از دست بدهد. به‌نوشته این نشریه، این موضوع پس از اجلاس سران هر دو سازمان که با اختلاف چندروزه برگزار شد، مشخص شده است.

کد خبر: 1147897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =