باربارا اسلاوین: ایران تغییر در نظم استراتژیک خاورمیانه را نخواهد پذیرفت

تحلیلگر اندیشکده شورای آتلانتیک با طرح این ادعا که تشکیل ائتلاف جدید در خاورمیانه به منظور مقابله با اقدامات ایران صورت گرفته، اذعان می‌کند که احتمالا ایران برای مقابله با این اقدام روابط خود را با شرکای محلی عرب و همچنین با روسیه و چین دوچندان خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، طبق روال سنتی که ایران یکی از محورهای اصلی سفر روسای جمهور آمریکا به خاورمیانه بوده، این موضوع در سفر اخیر جو بایدن به منطقه نیز مستثنی نبوده است. رئیس جمهور آمریکا در دومین و آخرین روز حضور خود در عربستان سعودی در نشستی با حضور سران و نمایندگان 9 کشور عربی، ضمن تکرار لفاظی‌های معمول مقامات آمریکایی، ایران را «عامل بی‌ثباتی در منطقه» توصیف کرد.

اگرچه به نظر می‌رسد که دولت بایدن تلاش کرده در این سفر انتظارات رهبران سیاسی کشورهای خاورمیانه و رژیم صهیونیستی را مبنی بر تضمین‌های لازم در خصوص ایران را براورده سازد، اما از نظر گروهی از تحلیلگران آمریکایی از جمله باربارا اسلاوین –مدیر بخش ایران اندیشکده شورای آتلانتیک- در آغوش گرفتن بیشتر اسرائیل به عنوان «شریک استراتژیک» و حمایت از راهبرد بازدارندگی ایران که توسط اعراب و اسرائیل اعمال شده است، موجب تشدید بیشتر درگیری‌های منطقه‌ای خواهد شد.

از نظر وی، اگرچه برخی اقدامات خود ایران از جمله حمایت از نیروهای انصارالله در یمن و حمایت از بازیگران غیردولتی در عراق و ... موجب تشکیل ائتلاف جدید بین اعراب و اسرائیل شده است، اما بعید است که ایران نظم استراتژیک جدید در خاورمیانه را بپذیرد. این تحلیلگر آمریکایی در ادامه می‌افزاید: انتظار می رود ایران [برای مقابله با این ائتلاف] روابط خود را با شرکای محلی عرب و همچنین با روسیه و چین دوچندان کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =