اقتصاد ۱.۷ تریلیون دلاری ایران چهاردهمین اقتصاد جهان شد

صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام کرد، اقتصاد ۱.۷ تریلیون دلاری ایران، چهاردهمین اقتصاد جهان است و بالاتر از کشورهای مکزیک، ترکیه، اسپانیا، سوئد، عربستان قرار گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام کرد، اقتصاد ۱.۷ تریلیون دلاری ایران، چهاردهمین اقتصاد جهان است.

بیشتر بخوانید:

صندوق بین المللی پول آژیر خطر اقتصاد جهانی را به صدا درآورد

بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی ایران ۱.۷ تریلیون دلار است که از بسیاری از کشورها بیشتر است و ایران چهاردهمین کشور در میان کشورهای مورد بررسی در جهان قرار دارد.

برخی از کشورهایی که میزان تولید ناخالص داخلی آنها از ایران کمتر است: مکزیک (۱.۳ تریلیون دلار)، ترکیه(۶۹۲ میلیارد دلار)، اسپانیا (۱.۴ تریلیون دلار)، سوئد(۶۲۱ میلیارد دلار)، نروژ(۵۲۴ میلیارد دلار)، عربستان (یک تریلیون دلار)، امارات(۵۰۱ میلیارد دلار)، اندونزی (۱.۳ تریلیون دلار)، مالزی (۴۳۹ تریلیون دلار)، سنگاپور(۴۲۴ میلیارد دلار)، قطر (۲۲۶ میلیارد دلار)، و عراق (۲۹۷ میلیارد دلار).

آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، انگلیس، هند، فرانسه، کانادا، ایتالیا،برزیل ۱۰ کشور نخست هستند؛ کره جنوبی، روسیه، استرالیا و ایران در رتبه های بعدی قرار دارند.

* ۱۰ کشور نخست اقتصاد جهان

آمریکا با تولید ناخالص داخلی ۲۵.۳ تریلیون دلاری، تقریبا یک چهارم اقتصاد جهان را تشکیل داده است.

چین با ۱۹.۹ تریلیون دلار در جایگاه دوم قرار دارد. هرچند رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال های اخیر کند شده اما پیش بینی ها نشان می دهد که چین در سال ۲۰۳۰ از آمریکا پیشی می گیرد.

ژاپن با ۴.۹ تریلیون دلار در رتبه سوم و پس از آن آلمان قرار دارد.

آلمان با ۴.۳ تریلیون دلار پیشتاز اروپاست و پس از آن انگلیس (۳.۴ تریلیون دلار) است. یک تغییر قابل توجه از آخرین آمار گزارش شده این است که برزیل اکنون با پشت سر گذاشتن کره جنوبی در بین ۱۰ کشور نخست قرار دارد.

پس از آن کره جنوبی، روسیه، استرالیا و ایران قرار گرفته اند.

روسیه با ۱.۸ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی یازدهمین کشور است.

* رشد ۵ درصدی غرب آسیا

در عین حال پیش بینی شده است که یک منطقه یعنی غرب آسیا و شمال آفریقا به لطف افزایش قیمت نفت شاهد رشد باشد. انتظار می رود رشد GDP این منطقه در سال جاری میلادی به ۵ درصد برسد.

* اقتصاد جهان ۱۰۴ تریلیون دلاری می شود

این نهاد بین‌المللی در این گزارش، پیش بینی کرده است، اقتصاد جهان در پایان سال ۲۰۲۲ به حدود ۱۰۴ تریلیون دلار برسد.

بر اساس گزارش صندوق،  تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان در سال ۲۰۲۰ به ۸۸ تریلیون دلار و در سال ۲۰۲۱ به ۹۴ تریلیون دلار رسیده بود.

هرچند رشد اقتصادی روندی افزایشی دارد اما بهبود اقتصادی پس از کرونا ضعیف به نظر می رسد؛ زیرا به علت درگیری های اخیر، مشکلات زنجیره تامین و به دنبال آن تورم بالا، پیش بینی ها در مورد رشد اقتصادی جهانی را کاهشی کرده است.

تولید ناخالص داخلی سالانه جهان در سال ۲۰۲۲ در ابتدا ۴.۴ درصد پیش بینی شده بود اما پس از آن به ۳.۶ درصد اصلاح شد.

صندوق بین‌ المللی پول در جدیدترین گزارش چشم انداز اقتصادی جهان که بهار امسال منتشر شد، رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی را ۴ درصد اعلام و پیش‌بینی کرد که امسال این رقم به ۳ درصد برسد.

 همچنین این نهاد بین المللی از روند کاهشی نرخ تورم در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد، تورم ایران در سال ۲۰۲۱ (سال گذشته میلادی) برابر با ۴۰.۱ درصد اعلام و این رقم در سال ۲۰۲۲ (سال جاری) به ۳۲.۳ درصد کاهش می یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1147940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IT ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
      0 0
      این اقتصاد ایران بر اساس نرخ رسمی دلاره که همچنان چهار هزار و خورده ای هست. با دلار چهل هزار تومنی اقتصاد ایران دویست میلیارد دلاره که شاید پنجاهمین اقتصاد برتر باشه