۵۰ درصد بودجه دانشگاه‌های استرالیا از سوی دولت تامین می‌شود/ بازپرداخت وام‌های دانشجویی پس از اشتغال

دانشگاه‌های استرالیا در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد بودجه خود را از دولت دریافت می‌کنند، در حالی که در سال ۱۹۸۸ میزان این بودجه حدود ۹۵ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی در استرالیا با موفقیت‌های بسیاری همراه بوده است. به طوری که این کشور در مدت کوتاهی توانست یکی از بزرگترین هدف‌های تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی شود. به همین دلیل، آشنایی با آموزش عالی این کشور می‌تواند به ارائه الگویی موفق برای کشور ما کمک کند. ایسکانیوز در این گزارش به بررسی ساختار آموزش، بودجه و نحوه نظارت بر عملکرد موسسات آموزش عالی استرالیا می‌پردازد.

استرالیا کشوری است که به صورت فدرالی اداره می‌شود. در نتیجه، مسئولیت آموزش (آموزش و پرورش و آموزش عالی) این کشور برعهده ایالت‌ها است.

بودجه دانشگاه‌های استرالیایی عمدتا از سوی دولت فدرال تعیین می‌شود؛ اما دولت‌های ایالتی هم برخی از هزینه‌های پروژه‌های خاص را فراهم می‌کنند. سیاست‌های دولت فدرال استرالیا از اواخر دهه ۱۹۸۰ بر درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها متمرکز بود که سبب افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد آموزشی شد.

دانشگاه‌های استرالیا در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد بودجه خود را از دولت دریافت می‌کنند، در حالی که این میزان بودجه در سال ۱۹۸۸ حدود ۹۵ درصد بوده است. جالب توجه است که برخی از دانشگاه‌ها کمتر از ۳۰ درصد از بودجه خود را از دولت می‌گیرند و مابقی از شهریه‌های دانشجویی، فعالیت‌های خدماتی و کمک‌های خیریه‌ای تامین می‌شود.

از آنجایی که دانشگاه‌های استرالیا یکی از مقاصد اصلی دانشجویان بین‌المللی است، شهریه‌های دانشجویی یکی از منابع مالی اصلی آموزش عالی این کشور شناخته می‌شود. بررسی منابع مالی دانشگاه‌های استرالیا نشان می‌دهد که نظام دانشگاهی این کشور معمولا از طریق کمک هزینه‌های تحقیقاتی و آموزشی دولتی و شهریه‌های دانشجویی با طرح وام‌های دانشجویی مورد حمایت دولت تامین می‌شود. سایر منابع مالی شامل شهریه‌های دانشجویان بین‌المللی، درآمدهای خاص از سرمایه‌گذاری و درآمدهای حاصل از قراردادهای تحقیقاتی و مشاوره‌ای است.

دانشگاه‌های استرالیایی موظف‌اند که صورت‌ حساب‌های مالی خود را به وزارت آموزش ارائه داده و منابع درآمد و هزینه خود را مشخص کنند.

شرایط وام‌های دانشجویی در استرالیا

دانشجویان مشغول به تحصیل در استرالیا به آسانی می‌توانند از وام‌های دانشجویی استفاده کنند. به طوری که نیازی به پرداخت هزینه‌های دانشگاه به صورت پیش‌پرداخت نیست و افراد می‌توانند پس از ورود به بازار کار و کسب درآمد مبلغ وام را بپردازند. این شیوه سبب شده است که میلیون‌ها استرالیایی بتوانند بدون توجه به پیشینه مالی به آموزش عالی دسترسی داشته باشند و از مزایای آن استفاده کنند.

مسئولیت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌های استرالیا برعهده یک نهاد مستقل و غیرانتفاعی به نام آژانس کیفیت دانشگاه‌های استرالیاست. این آژانس مستقل از دولت و بخش آموزش عالی عمل کرده و دارای بودجه عملیاتی از بودجه عمومی، وزیران فدرال و ایالت است. نکته قابل توجه در نظارت بر دانشگاه‌ها این است که آژانس کیفیت دانشگاه‌های استرالیا منابع مالی خود را از دولت فدرال و ایالت‌ها تامین می‌کند؛ اما به لحاظ اجرایی مستقل از دولت است. 

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1147944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =