حذف ارز ترجیحی قدم بزرگی در افزایش بهره‌وری اقتصاد کشور است

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران معتقد است: سیاست ارز 4200 خسارات بزرگی را به کشور تحمیل کرد و حذف آن قدم بزرگی در افزایش بهره‌وری اقتصادی و رشد کشاورزی است.

افشین کلاهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، با اشاره به خسارت‌های سیاست ارز ترجیحی برای کشور اظهار کرد: ارز ترجیحی اثرات مخربی برای اقتصاد کشور داشت که یکی  از این خسارات واردات ارزان و مقرون به صرفه نبودن تولید بود.

وی افزود: این مشکل نه تنها حوزه کشاورزی، بلکه محصولات دارویی را هم دچار معضلات گسترده‌ای کرد. چون کالاهای وارداتی قیمت مناسبتری نسبت به مشابه داخلی داشتند. بنابراین تولید آن‌ها در داخل توجیه اقتصادی نداشت.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران با تأکید براینکه هر گونه دو نرخی شدن ارز مشکل زاست، تصریح کرد: از دیگر مشکلات ارز 4200 تومانی قاچاق معکوس کالابود. زیرا قیمت کالاها در داخل کشور نسبت به کشورهای همجوار پایین‌تر بود و همین موضوع انگیزه‌ای برای سودجویان به وجود می‌آورد تا به قاچاق کالاها از داخل کشور به کشورهای دیگر مبادرت کنند.

کلاهی اضافه کرد: قیمت به صرفه کالا در داخل کشور سبب شد مردم کشورهای دیگر از یارانه دولتی ایران بهره‌مند شوند. متأسفانه هم مواد اولیه مانند آرد و شکر قاچاق شدند و تولیدات مشمول ارز ترجیحی از جمله شیرینی، شکلات و ماکارونی به کشورهای دیگر صادر شدند.

وی ادامه داد: در واقع ارز ترجیحی یک رانت پنهان بود که سرمایه کشور را به انحای مختلف از کشور خارج می‌کرد.  بنابراین میزان اصابت یارانه به هدف در سیاست ارز ترجیحی نسبت به اعطای یارانه در آخر زنجیره بسیار کمتر است.

کلاهی با بیان اینکه بسترهای لازم برای اعطای یارانه به صورت کالابرگ را هم فراهم نمی‌دانم، اظهار کرد: در واقع اگر وضعیت اقتصادی خانوارها خوب نباشد و نیازهای دیگری داشته باشند اصلاً بعید نیست که با مشکل فروش کالابرگ یا کالاهای اعطایی مواجه شویم.

کلاهی خاطرنشان کرد: البته می‌توانیم با روش‌های مختلف به مردم یارانه اعطا کنیم. مثلاً یارانه بیمه را روی بیمه تأمین اجتماعی یا سلامت به مردم بدهیم. روش‌های متفاوتی برای مدیریت یارانه و اعطای آن در انتهای زنجیره وجود دارد و از این طریق می توانیم شاهد افزایش میزان اصابت یارانه به گروه های هدف باشیم.

وی گفت: حذف ارز ترجیحی قدم بزرگی در راستای افزایش بهره وری اقتصادی و رشد کشاورزی در کشور است. اما باید مراقب باشیم چون اکنون ارز نیمایی خودش در حال تبدیل شدن به ارز ترجیحی است. قیمت پایین تر ارز نیمایی نسبت به ارز آزاد در واقع همان ارز ترجیحی است که باید حذف شود. فقط باید یک نرخ ارز در کشور داشته باشیم. ضمن اینکه حذف ارز ترجیحی قدم بسیار خوب و به جایی بود اما باید با احتیاط گام های بعدی را برداریم تا شاهد ادامه دو نرخی شدن ارز و عواقبش نباشیم.

کد خبر: 1147984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =