بیش از ۵۰ رساله و پایان دانشجویی در حوزه عفاف و حجاب ثبت شده است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با سامانه پژوهشیار هم در تولید دانش و هم در حل و درک مسائل در حال فعالیت است، افزود: بیش از ۵۰ رساله و پایان دانشجویی در سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه عفاف و حجاب ثبت شده است. برای حل مسائل باید پژوهشگران پیرامون موضوعات مختلف گردهم بیایند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،  نشست علمی «دانشگاه؛ تعلیم و تربیت اجتماعی و مسأله حجاب» با حضور  محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امروز در سازمان مرکزی برگزار شد.

 طهرانچی در این نشست با تبریک عید سعید غدیرخم، گفت: واقعیت این است که دانشگاه‌ها به عنوان یک نهاد علم و فرهنگ، رسالت‌های عمده‌ای برعهده دارند که مهمترین آن «حل مسأله» است. مسائل علم همانند مسائل توسعه است و مسائل دانشگاه فارغ از زیست بوم خود نیست. دانشگاه به عنوان یک نهاد تمدنی وارد کشور شده و اگر دانشگاه‌ها قدرت حل مسأله نداشته باشند، تبدیل به یک دانشگاه انتزاعی و تزئینی می‌شوند. 

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی با دو دسته تفکر در خصوص دانشگاه روبه رو هستیم، افزود: عده ای اصرار دارند دانشگاه را نهادی برآمده از مدرنیته غرب بدانند که وظیفه توسعه شهروندی و مدرنیته موقر را برعهده دارد. در مقابل این تفکر، جریانی نیز وجود دارد که معتقد است دانشگاه باید با نگاه به زیست بوم خودش، تمدن سازی کند. حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تئوریسین های برجسته و برتر«تفکر تمدن سازی توسط دانشگاه ها» هستند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: برای اینکه دانشگاه‌های کشور به دانشگاه حل مسأله تبدیل شوند، نیازمند دو رکن مهم هستیم. در رکن نخست، دانشگاه‌ها باید مولد علم و دانش باشند، زیرا مسائل مرتب حادث می‌شود و تحولات اقتصادی، اجتماعی، فناورانه و ... خلق مسأله می کنند. رکن دوم، درک مسأله است. در قرآن از آن به «ابصار» در کنار «سمع» و «افئده» یاد می شود. درک به معنای رسیدن و فراگرفتن است. دانشگاهی که قدرت درک مسأله نداشته باشد، قدرت حل مسائل را هم پیدا نمی‌کند.

طهرانچی ادامه داد: در زمینه مسائل کشور با مجموعه مسائلی که در درون بسته سبک زندگی قرار دارد، مواجه هستیم. اینکه چگونه زندگی کنیم و سبک زندگی‌مان چه باشد، یک مسأله است، اگر درک درستی از آن نداشته باشیم، نمی‌توانیم سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را خلق کنیم. دلیل اینکه سبک زندگی غربی به شدت تأثیرگذار است، به خاطر این است که مولد نیستیم. پس برای اینکه مولد و اثرگذار باشیم، باید دانشگاه‌ها در این زمینه به عنوان حلقه فعال ورود کنند. 

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با سامانه پژوهشیار هم در تولید دانش و هم در حل و درک مسائل در حال فعالیت است، افزود: بیش از ۵۰ رساله و پایان دانشجویی در سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه عفاف و حجاب ثبت شده است. برای حل مسائل باید پژوهشگران پیرامون موضوعات مختلف گردهم بیایند و ظرفیت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه پژوهشیار این فرصت بی نظیر را خلق کرده است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: باید در فعالیت های پژوهشی سه المان تولید دانش، دانش مولد و درک مسأله را به خوبی انجام داد تا مدلی که برای حل مسائل ارائه می شود، جامع و کامل باشد. نخستین مسأله دانشگاه ها، سبک زندگی خود کنشگران است که نیازمند دانش، بینش و گرایش است تا کنش آن مبتنی بر دانش باشد. 

 طهرانچی با بیان اینکه مسائل امروز، چندوجهی، پیچیده، سریع التأثیر، گسترده و انسان مدار است، تصریح کرد: در این شرایط باید پژوهش های گسترده، مناسب، متنوع، نظامند و قوی انجام شود، چرا که سرعت تحولات بالا است و در حل مسائل باید از تکثر پژوهش های همگرا استفاده کنیم. 

وی تأکید کرد: شبکه سازی یک ضرورت است و دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح پایش که در واقع نظام پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه ای است به این امر مهم پرداخته است.

 طهرانچی در پایان از مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی که مسأله عفاف و حجاب را به عنوان یک مسأله دانشگاهی و یک مأموریت پذیرفتند، قدردانی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148041

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =