افزایش 30 درصدی مؤدیان مالیاتی / سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی فرارهای مالیاتی را شفاف می‌کند

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی فرارهای مالیاتی را شناسایی شده و افراد مجبور به ارائه اطلاعات تجاری خود به سیستم مالیاتی کشور می‌شوند.

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اجرای قانون استفاده از سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی اظهار کرد: راه‌اندازی این سیستم موجب افزایش شفافیت در درآمدهای دولت می‌شود.

وی افزود: هرچه از شیوه‌های مالیات ستانی گذشته فاصله بگیریم و به روش‌های جدیدی که در دنیا هم تجربه شده نزدیک شده و به سمت دیجیتالی شدن برویم، شفافیت در اقتصاد بیشتر می‌شود و تبعیض‌های مالیاتی نیز از بین می‌رود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه بهره گیری از سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی جلوی اجهاف در اخذ مالیات را می‌گیرد، گفت: همچنین فرارهای مالیاتی شناسایی شده و این افراد نیز مجبور به ارائه اطلاعات تجاری خود به سیستم مالیاتی کشور می‌شوند و این مبنا، اصل و هدف قانون راه اندازی سامانه مؤدیان و پایانه های فروشگاهی است.

نماینده مردم تبریز با تأکید براینکه به نظر شیوه جدید مالیات ستانی یک سری ایرادهایی دارد که باید برطرف شود تا روشی که آغاز شده خود به موضوعی تبعیض آمیز و مشکل‌زا تبدیل نشود، خاطرنشان کرد: در گذشته عده‌ای با وجود کسب درآمدهای فراوان فرار مالیاتی داشتند و بخشی هم درآمدهای خود را به صورت شفاف ارائه نمی‌کردند.

وی گفت: کارگزاری‌ها، سفته‌بازها، دلال‌های سکه و ارز و ... جزو افرادی هستند که درآمدهای سنگین داشته و بعضاً اظهارنامه‌های مالیاتی شفافی هم ندارند در مقابل عده‌ای از کسبه، مغازه‌دارها، کارمندان و ... که حساب و کتابشان مشخص است، همه ساله باید اظهار مالیاتی می‌کردند و چه بسا بعضاً هم از طرف ممیزی‌های مالیاتی با جرائمی روبرو می‌شدند که این روش درستی نبود در حالی که عده‌ای به دلیل نداشتن پرونده و اظهارنامه فرار مالیاتی داشتند.

میرتاج الدینی خاطرنشان کرد: در روش جدید اخذ مالیات به دلیل اینکه کارتخوان‌ها مبنا شده‌اند و گردش مالی افراد مشخص می‌شود، تعداد مؤدیان زیاد شده و حدود 30 درصد مؤدیانی که قبلا مالیات نمی‌دادند، وضعیتشان روشن شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشکالات موجود در محاسبه مالیات بر اساس گردش مالی افراد، بیان کرد: گاه ممکن است گردش مالی افراد به دلیل درآمدهای تجاری نباشد. مثلاً شخصی خانه خود را فروخته و پولش را به حساب واریز می‌کند و یا اینکه گردش حساب برایش درآمد تجاری نداشته است اینها باید اصلاح و جداسازی شود.

وی اظهار کرد: فردی که کار خیریه‌ای انجام می‌دهد و یا هیئت امنای یک مؤسسه خیریه است مردم به حسابش پول واریز می‌کنند، این نباید جزو گردش مالی او محاسبه شود که می‌شد، لذا اینها باید تفکیک شود. یا اینکه فردی پولی را در حساب‌های خود جابه جا می‌کرد و این برایش گردش مالی محاسبه می‌شد. مسلماً اینها اشکالات اولیه است که با سازمان مالیات و وزیر اقتصاد درباره آن گفت‌وگو کردیم و بنا شد این نکات را اصلاح کنند تا حساب‌های تجاری از سایر حساب ها تفکیک شود.

میرتاج الدینی خاطرنشان کرد: ضریب مالیاتی اصناف هم باید واقعی شده و سود و زیان آنها در مالیات ستانی دیده شود. سازمان امور مالیاتی باید مراقب باشد در حق مردم اجهاف نشود. البته مردم هم باید کمک کنند چون شفافیت مالیاتی در نهایت به نفع کشور است. وقتی مؤدیان مالیاتی بیشتر می‌شوند و افرادی که تا پیش از این مالیات نمی‌دادند اکنون در سیستم مالیاتی قرار می‌گیرند به افزایش درآمدهای دولت کمک کرده و دست دولت را در توسعه اقتصادی بازتر می‌کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته قوانین معافیت‌های مالیاتی هم هست که سازمان امور مالیاتی اینها را هم برای افراد در نظر خواهد گرفت.

کد خبر: 1148073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =