افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی نیازمند بسترسازی است / وزارت بهداشت قانون را اجرا کند

نماینده خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی نیاز کشور است و شورای عالی انقلاب فرهنگی این نیاز را احصا کرده، وزارت بهداشت نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

محسن زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز با اشاره اینکه نباید اجازه دهیم مسائل در کشور به سمت تقابلی شدن پیش رود، اظهار کرد: رفع مشکلات و برآورده کردن نیازهای جامعه نیازمند بررسی‌های کارشناسانه است. 

وی با توجه به حساسیت‌های رشته‌های پزشکی افزود: افرادی که در رشته‌های پزشکی تحصیل می‌کنند با انسان بیمار طرف هستند و نزدیک به نیمی از دوران آموزش یک دانشجوی پزشکی در بیمارستان و بر بالین بیمار می‌گذرد، بنابراین وجود بیمارستان مجهز از الزامات تحصیل در رشته‌های پزشکی و داندانپزشکی است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با یادآوری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت تخصص پزشکی تصریح کرد: تربیت متخصص نیازمند برآوردی است تا بدانیم چقدر ظرفیت داریم و نیاز کشور کجاست در آن صورت می‌توانیم در حوزه‌هایی که کمبود داریم کار را پیش ببریم.

زنگنه با بیان اینکه اگر افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی نیاز کشور است و شورای عالی انقلاب فرهنگی این نیاز را احصا کرده، وزارت بهداشت نمی‌تواند جلوی اجرای آن را بگیرد.

وی تأکید کرد: برای اجرای قانون اگر نیاز به افزایش ظرفیت بیمارستان‌ها، تخت‌ها و مراکز آموزشی است باید این کار انجام دهیم. اما در صورتی که مشخص شود در جایی توان و نیاز انجام کار را نداریم، شاید اصرار کردن مناسب نباشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز کشور و امکانات موجود کشور برای تربیت متخصصان رشته پزشکی و داندانپزشکی را در نظر گرفته باشد، وزارت بهداشت نمی‌تواند مقاومت کند و باید قانون مصوب شده اجرا شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره اینکه باید ظرفیت تحصیل داوطلبان رشته‌های پزشکی و داندانپزشکی در کشور مهیا باشد تا مانع خروج این داوطلبان از کشور شود، گفت: برای اجرای این قانون باید برنامه میان مدت داشته باشیم. در چهل سال گذشته می‌توانستیم بیش از این امکانات و زیرساخت‌های رشته پزشکی را فراهم کنیم که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است. اکنون معتقدم باید برای محقق شدن این مهم هدف‌گذاری کنیم تا در 10 سال آینده کشور به لحاظ نیروی متخصص در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی با کمبود مواجه نباشد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید برای تربیت پزشکان متخصصان برنامه مدونی داشته باشیم و بدانیم برای 10 سال آینده چند نیروی پزشک در کشور تربیت کرده‌ایم. این امر نیازمند جذب هیئت علمی در مراکز آموزشی و افزایش فضاهای آموزشی است. بنابراین کارکارشناسی در این زمینه لازم است و باید با نگاه بلند مدت به این تصمیم نگاه کرد.

کد خبر: 1148074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =