افزایش ظرفیت تخصص پزشکی نیاز جامعه است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش ظرفیت تخصص پزشکی نیاز جامعه بوده و وزارت بهداشت موظف به اجرای قانون است. 

مجتبی رضاخواه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به موضوع مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت تخصص پزشکی اظهار کرد: موضوع افزایش ظرفیت قانون شده و وزارت بهداشت موظف به اجرای قانون است. 

وی افزود: انتظارمان از مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که حداقل نیاز جامعه را در حوزه سلامت در نظر بگیرند، منطقی نیست مسئولان کلان کشور مسائل ابتدایی را نادیده گرفته و به نیاز کشور توجه نداشته باشند.

نماینده مردم تهران با تأکید براینکه سرانه دندانپزشک در ایران نسبت به کشورهای همسایه نیز پایین‌تر است، بیان کرد: متأسفانه دیده شده داوطلبان رشته‌های پزشکی به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند تا بتوانند در رشته دلخواه خود ادامه تحصیل دهند که یکی از این موارد مربوط به پذیرش رشته پزشکی دانشگاهی در رم ایتالیاست که در رسانه‌ها نیز اعلام شده و این خوب نیست.

رضاخواه با انتقاد از مخالفت‌ها در زمینه اجرای قانون با بیان اینکه مسئولان باید در پیشگاه ملت جوابگو باشند، خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت تخصص پزشکی نیاز جامعه است و اگر به این مطالبات رسیدگی نشود، طبیعتاً موضوع در مجلس شورای اسلامی پیگیری و از شخص وزیر در این زمینه سؤال می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان ملت به این کوتاهی‌ها بسیار حساس هستند، گفت: اگر وزیری بخواهد برابر قانون قلدربازی در بیاورد، مجلس برای ایفای نقش به نفع مردم وزیر را استیضاح خواهد کرد.

به گزارش ایسکانیوز، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات ۸۵۱ و ۸۵۲ با اشاره به آمار و اطلاعات موجود در خصوص ظرفیت پذیرش دندان‌­پزشکی در سال‌های گذشته و نیز شاخص‌های موجود از سرانه دندان‌­پزشکان در کشور و مقایسه آن با کشورهای مختلف اعلام کرد: مطابق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرانه دندان­‌پزشک در کشور ۵۱ دندان‌پزشک در صدهزار نفر است و با حذف تعداد دندان­‌پزشکان غیرفعال در حوزه درمان، این عدد به ۳۵ کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که در کشورهای با نظام سلامت پیشرفته سرانه دندان­‌پزشک بیش از ۷۰ دندان­‌پزشک در هر صدهزار نفر است.

وضعیت ایران در سرانه دندان‌­پزشک در مقایسه با کشورهای عضو گروه ۲۰ و منطقه در بین ۱۰ کشور آخر است. همچنین در بین ۱۰ کشور اول منطقه از هیچ جایگاهی برخوردار نیست. بنابراین با تدبیری برابر مفاد مصوبه جلسه ۱۶۳ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برای افزایش ظرفیت دندان­‌پزشکی، طی ۱۵ سال امکان دستیابی به شاخص فعلی سرانه دندان­‌پزشک در نظام سلامت کشورهای پیشرفته، حاصل خواهد شد.

همچنین ظرفیت منابع انسانی کشور برای پشتیبانی کیفی از اجرای سیاست افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندان­‌پزشکی، قابل اعتنا ارزیابی می‌­شود. چراکه صرفا در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۵۰ هزار داوطلب در رقابت کنکور سراسری گروه علوم‌تجربی حضور یافتند. اما کمتر از ۲درصد از این تعداد در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی پذیرفته شده‌اند که متعاقبا به اتلاف استعدادهای تحصیلی برتر، گسترش چشم­گیر پدیده پشت ­کنکوری در گروه علوم تجربی، مهاجرت دانش ­آموزان دارای سوابق تحصیلی ارزنده و علاقه‌مند به تحصیل در رشته دندان‌پزشکی به خارج از کشور، منتج شده است.

از طرفی ظرفیت آموزشی بر اساس پاسخ رسمی سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۱۴۰۰ مجموعاً برای پذیرش ۱۷۵۶ نفر دانشجوی جدید در رشته دندان‌پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی و آزاد بکار گرفته شده است. درحالی‌که در سال ۱۳۹۴ پذیرش این رشته بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر گزارش شده است. این مهم می­‌تواند به رسمیت بخشی به ظرفیت خالی در بخش زیرساخت‌­های آموزشی برای افزایش ظرفیت رشته دندان­‌پزشکی بیانجامد.

بنابراین بر اساس تبصره ۲ ماده واحده افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی در مقطع عمومی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مأمور به ارائه طرح افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصصی پزشکی، دندان‌پزشکی عمومی و تخصصی دندان‌پزشکی به همراه اصلاحات پیشنهادی برای تشویق دانشجویان به تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی مورد نیاز و کم متقاضی شد.

کد خبر: 1148075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =