سرانه دندان‌پزشک در ایران پایین است / تعارض منافع نباید مانع دسترسی مردم به خدمات سلامت باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: وزارت بهداشت به نحوی سیاست‌گذاری کند که تعارض منافع مانع دسترسی مردم به امکانات و خدمات درمانی نشود.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت برخی رشته‌ها مانند پزشکی و دندان پزشکی اظهار کرد: ظرفیت پذیرش در رشته‌های آموزش عالی باید متناسب با استانداردهای کشور صورت گیرد و اجازه ندهیم برخی رشته‌ها به دلیل تعارض منافع خصوصی سازی شوند.

وی با بیان اینکه باید امکانات و الزامات تقویت حوزه سلامت تأمین شود، افزود: مقایسه کشورها نشان می‌دهد سرانه‌ دندان پزشکان در ایران پایین است بنابراین لازم است سرانه ورود رشته‌های دندانپزشکی را تا جایگاه مطلوب ارتقا دهیم.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه برای تربیت پزشکان متخصص البته باید امکانات و تجهیزات را نیز در نظر گرفت، گفت: افزایش ظرفیت در حوزه پزشکی رابطه مستقیمی با توسعه امکانات و فضای آموزشی دارد، لذا وزارت بهداشت و درمان باید این مسائل را در نظر بگیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در پذیرش و تربیت دانشجو برتری دارد و باید شرایطی به وجود آوریم که دانشجویانی از کشورهای منطقه هم پذیرش و نیاز به متخصص در بعضی رشته‌ها و حوزه‌های علمی را پوشش دهیم.

قادری با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی اظهار کرد: مسئولان وزارت بهداشت باید به نحوی سیاست گذاری کنند که تعارض منافع مانع از دسترسی مردم به امکانات و خدمات درمانی نشود.

قادری با اشاره به کاهش 25 درصدی ظرفیت پذیرش رشته دندانپزشکی از سال ۹۴ تا ۱۴۰۰ و تاثیر آن در دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و درمانی گفت: نباید اجازه داد تعارض منافع در بخش‌هایی باعث کاهش ظرفیت‌ مورد نیاز کشور شود تا بتوانیم با تربیت نیروی متخصص پزشک و دندانپزشک مردم از امکانات پزشکی مناسب بهره مند شوند و مجبور نباشند برای استفاده از خدمات پزشکی از شهر و استان خود خارج و روزها در شهرهای بزرگ سرگردان باشند. با این حال افزایش ظرفیت پزشکی و دندان پزشکی یک ضرورت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: متأسفانه جمعیت کشور رو به پیری است و قطعاً نیاز به درمان دو چندان می‌شود، لذا باید شرایطی ایجاد کنیم تا دسترسی خدمات بهداشتی و درمانی برای افراد آسان‌ باشد.  

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و داندانپزشکی را مصوب کرده، وزارت بهداشت موظف به انجام آن است. از آنجا که رئیس شورای انقلاب فرهنگی شخص رئیس جمهور است، باید وزارت بهداشت را قانع کند که از قوانین تبعیت کند.

کد خبر: 1148078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =