علم در دانشگاه اسلامی جهت‌گیری الهی دارد/ آئین‌نامه آراستگی لازم، اما ناکافی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: علم حرکت را می‌سازد و ایمان جهت آن را مشخص می‌کند. جهت‌گیری اسلامی به آن معناست که علم در خدمت اهدافی باشد که پیامبران برای آن‌ها مبعوث شدند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن عارضی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان پیرامون اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه اسلامی، دانشگاهی است که در آن علم و اندیشه با یک بینش توحیدی و در راستای اهداف اسلامی دنبال شود. چنین دانشگاهی درحوزه‌های مختلف علمی مانند علوم انسانی، پایه و حتی طبیعی، دانشمندانی با مبانی اسلامی تربیت می‌کند.

وی افزود: اسلامی‌سازی دانشگاه را می‌توان با دو نگاه سطحی و عمیق مورد بررسی قرار داد. بعضی اهداف اسلامی را در حد انجام مناسکی مانند برگزاری نماز جماعت و مراسمات مذهبی در دانشگاه تقلیل می‌دهند. در فهم حداقلی از عنوان دانشگاه اسلامی، عمدتا به ظواهر پرداخته می‌شود که البته مصادیق آن اعم از پوشش اسلامی و حرفه‌ای، محیط مناسب و توجه به ایام مذهبی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما همه فهم ما از دانشگاه اسلامی نباید در این مقدار خلاصه شود بلکه باید آن را مقدمه کار بدانیم. یک دانشجوی دختر علاوه‌بر آن‌که در دانشگاه، حجاب اسلامی دارد، درس خود را نیز با جهت‌گیری الهی می‌خواند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان بیان کرد: علم حرکت را می‌سازد و ایمان جهت آن را مشخص می‌کند. جهت‌گیری اسلامی به آن معناست که علم در خدمت اهدافی باشد که پیامبران برای آن‌ها مبعوث شدند. اگرچه علوم مختلف مثل ریاضی، اسلامی و غیراسلامی ندارد و در همه جای دنیا با مفاهیم یکسانی آموخته می‌شود، اما جهت‌گیری و مسیر استفاده از آن اسلامی یا غیراسلامی بون آن را تعیین می‌کند.

عارضی ادامه داد: علمی که به فریاد مظلوم برسد و چاقوی ظالمان را تیز نکند، الهی است. بمبی که بر سر مردم هیروشیما و ناکازاکی فرود آمد، ناشی از یک سوگیری غیر اسلامی علم بود. پژوهشی که در یک دانشگاه اسلامی انجام می‌شود، باید کابردی و متناسب با نیازهای روز جامعه باشد؛ از سویی دیگر آموزشی که دانشجو را برای ماندن در کشور خود و خدمت به مردم‌اش با تحمل سختی‌های آن تربیت نکند، اسلامی نیست.

او در رابطه با عملکرد دانشگاه آزاد در حوزه اسلامی‌سازی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر آن‌که مولود انقلاب است، یک پسوند "اسلامی" دارد که بار مسئولیت آن را سنگین‌تر می‌کند. این دانشگاه برخلاف تبلیغات سوئی که گاها از سوی بعضی در جامعه مطرح می‌شود، در مسیر اسلامی‌شدن و تحقق اهداف انقلاب اسلامی حرکت رو به جلویی دارد.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین حسن عارضی، اگرچه فرهنگ ناظر به ذهن و حاکم بر همه مسائل است اما امروز نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، صرفا یک وظیفه فرهنگی ندارد. رویکرد جدید نهاد در سه حوزه فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دنبال می‌شود که با تعریف نقش برای دانشجو، کارمند و استاد همراه است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تصریح کرد: تدوین آئین نامه آراستگی یکی از اقدامات مهم ولی حداقلی دانشگاه آزاد است. آئین‌نامه اگرچه لازم است اما کافی نیست. قوانین به دانشجو نحوه ورود به دانشگاه اسلامی و زیست دانشجویی حرفه‌ای را می‌آموزد که این در گام‌های بعدی نیازمند اقناع و تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب است که در این رابطه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری باید با فعالیت‌های فرهنگی ایجابی به تبیین روشن مسائل بپردازد.

وی در پایان با تاکید بر نقش مهم کارمند در دانشگاه اسلامی، گفت: در نگاه دین، کارمند یک سرمایه اجتماعی است که باید به خواسته‌های معیشتی او که تمام هم و غم خود را در محیط کار بر روی خدمت به مردم متمرکز می‌کند، توجه شود. نمی‌توان در دانشگاه، دانشکده الهیات داشت ولی کارمندان از وضعیت کاری خود ناراضی باشند. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری علاوه‌برآن‌که توانایی مطالبه‌گری حقوق کارمندان را دارد، باید اصول اخلاق حرفه‌ای در محیط کار را نیز برای کارکنان دانشگاه تبیین کند. چنین کارمندانی در ایجاد محیطی آرام برای دانشجویان و استادان نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

انتهای خبر/

کد خبر: 1148085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =