امکان ایجاد اشتغال پایدار برای دانشجویان در طرح پویش

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: در طرح پویش، دانشگاه با سازمان‌ها و صنایع مختلف رایزنی می‌کند تا تعدادی از دانشجویان توسط صنعت به عنوان کارآموز پذیرفته شوند و علاوه بر بحث کارآموزی که توسط دانشجویان در مجموعه‌های طرف همکاری گذرانده می‌شود، قراردادی نیز با دانشجو بسته شده تا بعد از اتمام تحصیل در اولویت استخدام در همان صنعت باشد و در واقع بستری برای اشتغال دانشجویان فراهم شود.

احمد فخاریان معاون پژوهشی دانشگاه آزاد قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در رابطه با طرح پویش و اهمیت اجرای این طرح در راستای ایجاد اشتغال پایدار گفت: طرح پویش، طرحی در راستای کارآموزی است که، در واحد قزمین، فعلاً فقط شامل دانشجویان دوره‌ی کارشناسی می‌شود. دانشجویان پس از اینکه تعداد معینی از واحدهای درسی خود را پشت سر می‌گذراند، وارد یک دوره سه ماهه کارآموزی داوطلبانه می‌شوند که یکی از کاربردهای آن، ورود دانشجو به محیط صنعتی است که مرتبط با رشته خود دانشجو است. در این طرح، وظایفی به دانشجو محول می‌شود تا تحت نظارت سرپرست و مربیان دانشگاه و مجموعه صنعتی انجام دهند و به نوعی با کار عملی در محیط‌های کارگاهی آشنا شوند. اگر شرکت دانشجویان داوطلب در این دوره با موفقیت انجام شود، دانشجو هم به علاقمندی‌های خود پی می‌برد و هم باعث آشنایی اون با محیط کار، مهارت افزایی و کسب تجربه در محیط‌های عملیاتی می‌شود

فخاریان در ادامه در مورد زمینه و نحوه اجرای طرح پویش افزود: در طرح پویش، دانشگاه با سازمان‌ها و صنایع مختلف رایزنی می‌کند تا تعدادی از دانشجویان توسط صنعت به عنوان کارآموز پذیرفته شوند و علاوه بر بحث کارآموزی که توسط دانشجویان در مجموعه‌های طرف همکاری گذرانده می‌شود، قراردادی نیز با دانشجو بسته شده تا بعد از اتمام تحصیل در اولویت استخدام در همان صنعت باشد و در واقع بستری برای اشتغال دانشجویان فراهم شود.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد قزوین در رابطه با مشمولین شرکت در طرح پویش ادامه داد: پس از انتشار فراخوان و انجام مصاحبه توسط دانشگاه، تعدادی از دانشجویان انتخاب شده و به صنعت مربوطه معرفی می‌شوند که عموماً دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی هستند و امکان حضور در طرح برای دانشجویان رشته‌های دیگر کمتر است. جهت گیری اصلی طرح پویش شرکت دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی است اما باب آن بر روی دانشجویان دیگر رشته‌ها بسته نیست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ارتباط با موانعی که در این طرح وجود دارد افزود: یکی از مشکلاتی که ممکن است در این طرح وجود داشته باشد، به وجود آمدن بار مالی‌ای است که این طرح برای بسیاری از شرکت‌ها، مخصوصاً صنایع کوچک به همراه داشته باشد که به همین خاطر عموم صنایع از این طرح استقبال نمی‌کنند؛ اما امیدواریم صنایع بزرگ استان در راستای مسئولیت اجتماعی خود به عنوان صنعت پیشرو، در این طرح مشارکت کنند. مشکل دیگری که برای دانشجویان آقا وجود دارد، این است که پس از فارغ التحصیلی باید به خدمت سربازی رفته و طبق قانون نمی‌توانند در هیچ مجموعه‌ای به صورت تمام وقت اشتغال داشته باشند؛  اما برای داشجویان خانم و افراد دارای معافیت دائم سربازی مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پایان یادآور شد: دفاتر ارتباط با صنعت می توانند صنایعی را که علاقمند به همکاری و مشارکت در این طرح هستند را به معاونت آموزشی معرفی کنند که تا مذاکرات لازم از طرف دانشگاه با این صنایع انجام شود. هم اکنون با بعضی صنایع و مجموعه‌های استان قزوین، مانند شرکت هفت الماس، شرکت روزانه و شرکت زاک صحبت‌ها و مذاکرات اولیه صورت گرفته و قرار بر این است تا تعدادی از دانشجویان داوطلب و مستعد را به این صنایع معرفی کنیم.

خبرنگار: حدیثه کاظمی الموتی

انتهای پیام /

کد خبر: 1148107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =