اختصاص زمین رایگان برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی/ ۱۰۰ هزار خوابگاه متأهلی در کشور احداث می‌شود

اداره کل راه و شهرسازی برای ساخت خوابگاه های دانشجویی موظف است زمین لازم را احصا و به صورت رایگان در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد. به دنبال ساخت ۱۰۰ هزار واحد خوابگاه متاهلی در سطح کشور هستیم و سهم دانشگاه محقق اردبیلی در این خصوص ۶۰۰ واحد خوابگاهی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از اردبیل، مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲۸ تیر ماه در نشستی با حضور سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه امور مربوط به خوابگاه‌ها، وام و تغذیه دانشجویی بر عهده صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  است، گفت: سعی ما در بحث وام های دانشجویی این است که اجازه ندهیم دانشجوی مشکلی در مباحث مالی داشته باشد. در حوزه خوابگاه نیز تامین، تعمیر و تجهیز خوابگاه ها بر عهده صندوق رفاه بوده و احداث خوابگاه بر عهده معاونت اداری و مالی وزارت است.

وی با اشاره به قانون حمایت از خانواده و قانون بودجه سال ۱۴۰۱، گفت: اداره کل راه و شهرسازی برای ساخت خوابگاه های دانشجویی موظف است زمین لازم را احصا و به صورت رایگان در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد. به دنبال ساخت ۱۰۰ هزار واحد خوابگاه متاهلی در سطح کشور هستیم و سهم دانشگاه محقق اردبیلی در این خصوص ۶۰۰ واحد خوابگاهی است. در تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ۲ میلیارد یورو به صورت فاینانس در این حوزه پیش‌بینی شده که همت مسئولان دانشگاه محقق اردبیلی را می‌طلبد تا با بهره گیری بخشی از این ظرفیت مهم، در راستای فراهم کردن شرایط و شروع به ساخت خوابگاه‌های متاهلی مورد نیاز خود استفاده نمایند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به استفاده دانشگاه‌ها از اوراق مالی اسلامی برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی تاکید کرد و گفت: درصورتی که دانشگاهی بتواند وامی برای طرح ‌هایی مثل خوابگاه یا آشپزخانه از بانک اخذ کند، اصل وام را دانشگاه و سود این وام را صندوق رفاه دانشجویان پرداخت خواهد کرد. انتظار می رود دانشگاه محقق اردبیلی ایجاد خوابگاه برای یک هزار و ۱۰۰ دانشجوی پسر، یک هزار و ۷۰۰ دانشجوی دختر و ۶۰۰ واحد خوابگاهی متاهلی برنامه ریزی کند و صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نیز در این راه حامی دانشگاه خواهد بود.

او خاطرنشان کرد: ارتقای آشپزخانه‌ها و خوابگاه ‌ها تحت دو طرح صورت می‌گیرد که طرح ۴۰-۳۰-۳۰ یکی از این طرح ‌ها است که در آن ۳۰ درصد هزینه را دانشگاه و ۳۰ درصد را هم خیرین پرداخت می‌ کنند و ۴۰ درصد هزینه باقیمانده را صندوق متقبل می ‌شود و طرح دیگر، طرح ۵۰ - ۵۰ است که در این طرح برای هر پروژه ۵۰ درصد هزینه را دانشگاه و ۵۰ درصد بقیه را صندوق پرداخت می‌ کند. صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در حوزه مراکز بهداشت و مشاوره، تربیت بدنی و ورزش و خرید کتاب برای استفاده دانشجویان در خوابگاه‌ها کمک حال دانشگاه‌ها است و همچنین در خصوص حمایت از دانشجویان نیازمند نیز با کمک خیرین در خدمت آنان هستیم.

گنجی با بیان اینکه برنامه های دانشگاه محقق اردبیلی در حوزه دانشجویی علاوه بر سایت اصلی در دانشکده‌های اقماری در شهرستان‌ها نیز در نظر گرفته شود، افزود: انتظار آموزش، پژوهش و فعالیت های فرهنگی مطلوب از دانشجویان در گرو تامین وضعیت مناسب معیشتی برای دانشجویان است. همه دانشگاهیان اعم از مدیران، اساتید، کارمندان و دانشجویان با استفاده از پتانسیل های موجود در دانشگاه دست به دست هم دهند و زمینه های ارتقای دانشگاه را در ابعاد مختلف فراهم آورند.

 ابوالفضل دانشور مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به برگزاری مراسم ویژه برای دانشجویان ورودی جدید در آغاز سال تحصیلی جدید تاکید کرد گفت: آئین نامه کمیسیون موارد خاص باید در دسترس دانشجویان باشد. آموزش برای دانشجویان در زمینه‌های مختلف در جمع‌های کوچک دانشجویی باید مورد توجه دانشگاه قرار گیرد.

اسماعیل چمنی سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی هم با بیان اینکه در حال حاضر این دانشگاه دارای حدود ۱۱ هزار و ۲۵۰ دانشجو است، گفت: در حوزه پسران یک هزار و ۱۰۰ دانشجو تحت پوشش خوابگاه دولتی قرار گرفته است، همچنین در حوزه دختران یک هزار و ۱۰۰ دانشجو تحت پوشش خوابگاه دولتی و ۷۰۰ دانشجو تحت پوشش خوابگاه خودگردان قرار دارند.
وی با بیان اینکه در حوزه خوابگاه های متاهلی، اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه با ظرفیت ۱۵ واحد در حال استفاده دانشجویان است، ادامه داد: برنامه ما برای سال های آتی افزایش این ظرفیت به ۱۰۰ واحد خواهد بود.

خبرنگار: علی انوار

انتهای پیام/

کد خبر: 1148182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =