کمبود داروهای ایرانی تا ۲ ماه دیگر رفع می‌شود

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به تاثیرات اجرای طرح «دارویاری» در حوزه تولید، قیمت و وضعیت کمبودهای دارویی، گفت: در صورت ادامه سیاست تخصیص ارز دولتی به دارو، نتیجه آن تعطیلی صنایع دارویی کشور بود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد عبده‌زاده با اشاره به اجرای طرح دارویاری در کشور و تاثیر اجرای این طرح بر وضعیت صنایع دارویی، قیمت دارو و شرایط کمبودهای دارویی، گفت: طرح دارویاری طرح خوبی است و به نظر من وزارت بهداشت برای طراحی و نحوه اجرای این طرح تلاش زیادی انجام دادند و شهامت و جسارت بسیار خوبی به خرج دادند.

قیمت دارو؛ بر اساس قیمت شهریور ۱۴۰۰

وی با بیان اینکه این طرح را باید از چند جنبه مورد توجه قرار داد، افزود: یکی اینکه در بودجه ۱۴۰۱ تکلیف ارز دارو مشخص و کاملا برای دولت مشخص شده بود. در عین حال نکته‌ای که مورد تاکید قرار گرفت، این بود که پرداخت از جیب مردم نباید از شهریور ۱۴۰۰ بیشتر شود. بر این اساس وزارت بهداشت در هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه، بیمه‌ها و ... در عین حالی که الزام قانونی مجلس را برای تک نرخی شدن ارز انجام داد که فاز اولش در بخش داروهای تولید داخل است، با افزایش پوشش بیمه‌ای، عملا سهم پرداخت از جیب بیمار در حد شهریور ۱۴۰۰ ماند. بر این اساس عملا بیماران پرداخت از جیب بیشتری ندارند و در عین حال مابه‌التفاوت قیمت را سازمان برنامه و بودجه نسبت به پرداختش به بیمه‌ها متعهد شد.

مشکلات ارز ۴۲۰۰ تومانی و تولیدی که دیگر به صرفه نبود / صف‌های طولانی برای ارز دولتی

عبده‌زاده با بیان اینکه از سوی دیگر با اجرای این طرح ارز دارو تک نرخی شد و این اقدام به نفع صنعت داروسازی است، گفت: باید توجه کرد که تمام هزینه‌های صنایع دارویی اعم از حقوق، دستمزد، نهاده‌های تولید، مواد جانبی و... از ارز نیمایی متاثر است و تنها یک قلم ماده موثره ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کرد که به همین دلیل هم صنعت به شدت تحت فشار بود و کمبودهای دارویی روزبروز افزایش می‌یافت. بنابراین از آنجایی که تولید دارو توجیهی نداشت، بسیاری از همکاران‌مان عملا نسبت به خرید مواد اولیه اقدام نمی‌کردند. از طرفی هم صف‌های طولانی ارز ترجیحی را داشتیم که علاوه بر اینکه زمینه‌های رانت و فساد و ... را ایجاد می‌کرد، منجر به کمبود دارو هم می‌شد.

وقتی صنایع دارویی کشور در خطر تعطیلی بودند

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با بیان اینکه وزارت بهداشت کار بزرگی را در حوزه دارو انجام داد، گفت: ضمن اینکه برای اولین بار طرحی را شاهدیم که همزمان با تغییر قیمت، پوشش بیمه‌ای افزایش یافت. بنابراین کار خوبی بود. البته ممکن است در اجرا مشکلات کوچکی مانند قطعی سامانه‌ها و ... ایجاد شود، اما کلیت کار درست و واقعا لازم است. هیچ گریزی از اصلاح سیاست ارزی دارو نبود. زیرا در وضعیت چندنرخی بودن ارز، به جز کمبود و قاچاق معکوس و... که در حوزه دارو اتفاق می‌افتاد، نتیجه دیگرش تعطیلی صنایع دارویی کشور بود.

عبده‌زاده تاکید کرد: در تولید دارو، همه اجزا ارز ترجیحی دریافت نمی‌کردند، بلکه ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط به ماده موثره دارو اختصاص پیدا می‌کرد و ۷۰ درصد هزینه‌های تولید با ارز نیمایی تامین می‌شد. نکته دیگر این است که غیر از هزینه‌های مستقیم مواد تولیدی، در دارو هم مانند سایر صنایع، هزینه‌های غیر مستقیم تولید وجود دارد. وقتی حقوق کارگر ۵۷ درصد افزایش یافته است، قیمت تمام شده را هم گران می‌کند. وقتی هزینه‌های مواد بسته‌بندی، مواد جانبی و ... ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته، هزینه‌های تولید نیز بالا می‌رود. نمی‌توان گفت چون برای یک قلم ماده موثره ارز دولتی می‌دهیم، بنابراین قیمت دارو تغییر پیدا نکند. نتیجه چنین اقداماتی کمبود دارو و تعطیلی کارخانه‌ها و ... است. بنابراین ارز ۴۲۰۰ را به همه اجزا تولید اختصاص نمی‌دادند. در عین حال تخصیص ارز دولتی به همان ماده موثره نیز هزار و یکجور مشکل داشت. در مجموع راه درست، یک اقتصاد شفاف  و ارز تک نرخی است و جز این چاره‌ای نیست.

تا ۲ ماه دیگر کمبود داروهای تولید داخلی نداریم

وی با بیان اینکه با اجرای طرح دارویاری همه اجزاء تولید دارو برای داروهای تولید داخلی با ارز نیمایی صورت خواهد گرفت، ادامه داد: بنابراین با این طرح بحث کمبود دارو هم رفع می‌شود و پیش‌بینی‌ام این است که ظرف یک تا دو ماه آینده کمبودهای دارویی مربوط به بخش تولید داخلی به حداقل رسیده و عملا دیگر در حوزه تولید داخلی دارو به کمبود نخوریم. در حال حاضر طبق آنچه در سامانه وزارت بهداشت اعلام شده بود کمبودهای کلی دارو حدود ۹۰ قلم است.

عبده‌زاده ضمن تشکر از وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، بیمه‌ها، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و... گفت: امیدوارم در ادامه هم این طرح با همدلی ادامه یابد و بودجه‌های سازمان‌های بیمه‌گر به موقع تامین شود و چرخه نقدینگی دچار مشکل نشود و تخصیص ارزهای نیمایی هم سرعت بیشتری گیرد تا بتوانیم خدمت‌رسانی بیشتری به مردم انجام دهیم.

نحوه تامین نقدینگی داروسازان داخلی

وی درباره نحوه تاکین نقدینگی صنایع داروسازی کشور نیز گفت: در حال حاضر با بانک مرکزی پیگیر تسهیلاتی که برای تامین نقدینگی کارخانه‌های داروسازی نیاز است، هستیم و این موضوع در حال نهایی شدن است. یک بخشی از این تسهیلاتی که لازم است، مطرح شده که می‌تواند به این صورت باشد که شرکت‌هایی که اکنون ثبت سفارش می‌کنند و نیاز به ریال دارند، با ۲۰ درصد مبلغ ثبت سفارش، شروع کرده و ثبت سفارش کرده و ۲۰ درصد ریالش را تامین کنند. بعد ۸۰ درصد ریال مورد نیازشان را زمانی تسویه کنند که کالا به گمرک رسید. به عنوان مثال وقتی می‌خواهیم کالایی وارد کنیم، باید در سامانه جامع تجارت ثبت سفارش کنیم و بعد از اینکه وزارت بهداشت آن را تایید کرد، به بانک مرکزی می‌رود که ارز آن را تامین کند. حال وقتی بخواهیم معادل دلاری را از بانک مرکزی بخریم، باید ریال آن را بپردازیم تا بعد پول را برای طرف خارجی حواله کنند. در این زمینه رایزنی کردیم که صنایع ۲۰ درصد ریال را بپردازند و مابقی از طرف سیستم بانکی پرداخت شود و وقتی کالا وارد گمرک شد، مابقی ریال آن پرداخته شود. این اقدام چهار تا پنج ماه به شرکت‌ها کمک می‌کند و در این مدت نقدینگی‌شان تامین می‌شود. این اقدامات در حال نهایی شدن است.

عبده‌زاده گفت: از سوی دیگر وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه متعهد شدند که ۸۰۰۰ میلیارد تومان از بدهی مراکز دولتی به شرکت‌های توزیع‌کننده و در نتیجه توزیع‌کننده‌ها به تولیدکننده‌ها را تامین کنند که اگر این ۸۰۰۰ میلیارد تومان وارد چرخه تولید شود، حجم زیادی از نقدینگی را پوشش می‌دهد. بخش دیگری هم مربوط به یکسری بدهی‌های سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه تامین اجتماعی است که با قولی که دادند، قرار است در این روزها تسویه حساب کنند و این اقدامات نیاز به نقدینگی را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =