کسر ۲۰درصد حقوق دانشجومعلمان غیرعادلانه است/ اعتراض دانشجویان به حکم دادگاه سوئد برای محکومیت حمید نوری

«اعتراض به رای دادگاه سوئد در محکومیت حمید نوری، اعتراض به کسر ۲۰درصدی حقوق دانشجومعلمان و انتخاب سخنگو برای دفتر مقام معظم رهبری» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های دانشجویی در هفته چهارم تیرماه ۱۴۰۱ است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت فعالیت‌های متعدد و متفاوتی مثل انصاب مسئولان بسیج دانشجویی یا خواستار شفافیت مالی و قراردادی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی شدند؛ اما بازگشت به فعالیت‌های میدانی و برگزاری تجمعات اعتراضی محور اصلی فعالیت و تمرکز آنها بود. 

از جمله دیگر عناوین مهم حوزه تشکل‌های دانشگاهی می‌توان به «انتصاب مسئولان بسیج دانشجویی در برخی از دانشگاه‌های تهران، صدور بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد انعقاد برجام و اعتراض به کمبود وکیل» و غیره اشاره کرد. مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار تشکل‌های دانشجویی را در هفته‌ چهارم تیرماه آورده است: 

تجمع دانشجویان مقابل سفارت سوئد در محکومیت رای دادگاه حمید نوری

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اعتراض به رای اولیه حبس ابد حمید نوری در دادگاه سوئد مقابل سفارت این کشور تجمع کردند. دانشجویان در این تجمع با در دست داشتن پلاکاردها و دست نوشته هایی از دولت‌مردان سوئد خواستند که از منافقین که دستشان به خون ۱۷ هزار انسان بی‌گناه آلوده است دفاع نکنند.

لازم به ذکر است که تجمع کنندگان در این بیانیه رای دادگاه را کاملا سیاسی و مغرضانه خواندند و به دولت سوئد هشدار دادند دست از اقدامات خصمانه علیه شهروندان و ملت ایران بردارند و گرنه عواقب این کارها مستقیما متوجه دولت سوئد خواهد بود.

همچنین در ادامه این تجمع دانشجویان با شعارهای مرگ بر منافق، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل اعتراض خود را نسبت به تحرکات منافقین در ضمن این دادگاه نشان دادند.

برجام؛ عاری از منفعت اقتصادی برای ایران/ چرا امکان تحقق توافق خوب وجود ندارد؟

 دفاتر بسیج دانشجویی برخی از دانشگاه‌های تهران به مناسبت هفتمین سالگرد توافق برجام و نسبت دولت سیزدهم با روند مذاکرات هسته‌ای بیانیه‌ای تحلیلی صادر کردند. 

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: تحریم و توافق، دو روی یک سکه‌اند. تو را تحریم می‌کنند تا مجبور شوی برای حقوق مسلم خودت مذاکره کنید. به محض آنکه به خنثی سازی تحریم رو بیاوری، از یک طرف به وسیله‌ صدور قطعنامه شورای حکام و سپس قطعنامه شورای امنیت تحت فشار قرار می‌گیری و از طرف مقابل القا می‌کنند که حاضرند به یک توافق قابل قبول برای ایرانی‌ها برسند. تو را متمایل به میز مذاکره می‌کنند تا در نهایت از مسیر خنثی‌سازی دست می‌کشی. در مرحله‌ بعد اگر به یک توافق دست بیابی، دشمن شروع می‌کند به زیاده‌خواهی و مطالبات بیشتر از توافق، و سپس تحریم‌های بیشتر با بهانه‌های بیشمار دیگر. سپس دوباره این چرخه‌ تحریم، اجبار بر سر کوتاه آمدن از حقوق مردم ایران، شروع به خنثی سازی تحریم‌ها، پالس طرف مقابل برای مذاکره‌ی برد-برد و همزمان فشار صدور قطع نامه‌ها، به پای میز مذاکره کشیده شدن ایران و سپس اعمال زیاده خواهی، و این چرخه ادامه خواهد داشت و تکرار می‌شود.

در این بیانیه تحلیلی خاطرنشان شده است: مهمترین هدف اقتصادی ما از مذاکرات آن بود که به چرخه‌ دلاری و تجارت آسان با کشورها از طریق اتصال به شبکه  بانکی جهانی بازگردیم؛ اما به دو دلیل «تقریباً هیچ» نصیب‌مان شد. این دو دلیل شامل  اول آنکه آمریکا در برجام متعهد شده است تا فقط بخش اندکی از تحریم‌ها را لغو یا تعلیق کند؛ اما همچنان برخی تحریم‌های اولیه‌ آمریکا پابرجا ماند. حتی ابرتحریمی مانند U-TURN که جزو تحریم‌های ثانویه‌ هسته‌ای هم بود و مانع پیوستن ما به چرخه‌ تجارت جهانی است، باقی ماند. با این توضیحات بعید است که هدف اصلی دولتمردان از مذاکرات، انتفاع اقتصادی باشد. سیاست‌گذاران ما به دنبال رسیدن به حداقل اهداف امنیتی در حوزه‌ بین‌المللی هستند. به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی به دنبال نگه‌داشتن توافق تا سال ۲۰۲۵ است. 

تجمع دانشجویان سراسر کشور علیه سفر بایدن به منطقه

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در واکنش به سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی و تلاش این کشور در راستای عادی سازی روابط اعراب و رژیم غاصب صهیونیست در میدان فلسطین تهران تجمع کردند و شعارهای ضد آمریکایی سر دادند.

گفتنی است که در این تجمع دانشجویان با حمل پلاکاردهایی با محتوای «آمریکا قابل اعتماد نیست»، «سازمان ملل زیر فشار پول‌های سعودی»، «مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا»، «رژیمی که خودش امنیت ندارد چگونه می‌تواند به دیگران امنیت بدهد؟»، «یا ای‌ها المسلمون اتحدو اتحدو و کلا کلا لتطبیع» خشم و انزجار خود را از حضور رئیس جمهور آمریکا در عربستان و تلاش او در راستای عادی سازی روابط بین اعراب و اسرائیل ابراز کردند.

انتخاب سخنگو؛ اولین تحول در دفتر رهبری

جنبش عدالتخواه دانشجویی با ارسال نامه‌ای به حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخاب سخنگو از سوی این دفتر را گامی در تحول این نهاد مهم عنوان کرد.

در این نامه عنوان شده است: آسیب شناسی چند ساله‌ی جنبش عدالتخواه دانشجویی از دفتر رهبر انقلاب، نشان از تاثیر قابل توجه دفتر رهبری در ساختار حکمرانی می‌دهد و دفتر رهبری همچون سایر ساختارها و سازمان‌ها، از ساختار بروکراتیک کشور، مجزا نیست بر همین اساس دفتر رهبری نیز باید همانند سایر ساختارهای کشور خود را ملزم به شفافیت و پاسخگویی در برابر اقدامات و ماموریت‌های خویش بداند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: مقدمه و لازمه هر اصلاح و تحولی، وجود بستری مناسب برای ارتباط مستمر با منتقدان و اصحاب رسانه است تا سوالات و انتقادات مرتبط با زیر مجموعه‌های رهبری مطرح شود و ابهامات و سوالات مطروحه در اذهان عمومی به طور مستقیم بیان شود و از منظر حقوقی پاسخ داده شده و مسئولیت آن‌ها بر عهده گرفته شود؛ لذا از شما درخواست می‌شود؛ سخنگویی با جایگاه حقوقی برای دفتر رهبری تعیین کنید تا علاوه بر پاسخگویی از ظرفیت‌های مردمی برای نظارت بر دفتر رهبری در راستای تحول آن استفاده شود.

در این نامه خاطرنشان شده است: امیدواریم که با انجام این اقدامات که گام‌های اولیه تحول دفتر رهبری است، پاسخگویی که جزئی از حقوق ملت است، بیش از این بر زمین نماند و این حس که مردم خود را نامحرم دفتر رهبری می‌دانند، شکسته شود و اینطور نباشد که مسئولان دفتر رهبری به واسطه انتصاب به رهبری خود را مبرای از پاسخگویی به مردم و نظارت مردمی بدانند.

۶۰ دفتر جامعه اسلامی دانشجویان: سوئد نمی‌تواند با ژست قانون‌مداری ننگ دفاع از قاتلان را بزداید

بیش از ۶۰ دفتر دانشگاهی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در سراسر کشور در بیانیه‌ای رای دادگاه حمید نوری در سوئد را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است: خبر محکومیت غیر عادلانه حمید نوری به شدیدترین مجازات کشور سوئد، یعنی حبس ابد، هرچند قابل پیش بینی بود؛ اما عمیقا مایه تأسف و نگرانی ست. محکومیت نوری به اتهام شراکت در اجرای حکم تروریست‌ها و قاتلان ملت ایران در دهه ۶۰، آن هم بر اساس شهادت چند تن از اعضا گروهک تروریستی مجاهدین خلق(منافقین) فارغ از هرگونه وجاهت قضایی و قانونی است.

در این بیانیه مطرح شده است: روند دادگاه نوری بر اساس پروتکل‌های قضایی و دادرسی بین‌المللی نیز فاقد اعتبار بوده است. دادگاه سوئد، او را از ابتدای بازداشت در سلول انفرادی قرار داده و اجازه کوچک‌ترین ملاقات حضوری و یا تماس تلفنی با خانواده ایشان را تا ماه ها پس از بازداشت نداده بود. دادگاه غیرقانونی سوئد، نوری را حتی از حضور یک وکیل ساده و یا وکیل تسخیری در جلسات دادگاه منع کرد که بر اساس قواعد و مقررات بین المللی و کنوانسیون های حقوق بشری نیز محکوم است.

دانشجویان با تاکید بر اینکه دولت سوئد نمی‌تواند با این ژست قانونمداری لکه ننگ دفاع از قاتلان و تروریست‌هایی که بیش از ۴۰ سال است جز ترور و خشونت عمل دیگری را علیه ملت ایران عرضه نداشته اند از چهره خود بزداید؛ عنوان کردند: دولت سوئد باید در قبال محکومیت شخصی بیگناه با دلایل واهیِ دست داشتن در اجرا احکام  جنایتکارانی که هم در ایران دست به جنایات تروریستی زدند و هم با یاری رساندن به رژیم صدام به خاک ایران تجاوز کرده و هموطنان خود را به توپ و گلوله بستند، پاسخگو باشد و توضیح دهد با چه نیتی اینچنین از جنایتکاران منفور که دستشان به خون هزارن بیگناه آلوده است حمایت کرده‌اند. 

نبود دسترسی آسان به خدمات حقوقی نتیجه سیاست‌های انحصارطلبانه است

جمعی از تشکل‌های دانشجویی در نامه‌ای به حجت‌ الاسلام‌ غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه خواستار ایجاد شرایطی برای دسترسی آسان عموم مردم به خدمات حقوقی شدند.

در بخشی از این نامه عنوان شده است: دسترسی عموم مردم به خدمات حقوقی به ویژه دسترسی آسان و ارزان  به وکلا و سایر متصدیانِ مشاغل حقوقی، جزء مسائل مهم و اثرگذار در هر جامعه و نظام اجتماعی به شمار می رود. در نتیجه بالطبع این مهم در جامعه ما نیز صادق است.

در این نامه خاطرنشان شده است: مسئله دسترسی آسان و ارزان به وکلا و مشاوران و سایر متصدیان مشاغل حقوقی یکی از جدی‌ترین مسائل مردم در هر جامعه‌ای بوده و هست، از طرفی زیبنده ایران اسلامی ما نیز است. همچنین دسترسی آسان عموم مردم به خدمات حقوقی خود منشا برکات زیادی است، من جمله آگاهی مردم از حقوقشان، که اگر مورد اخیر را در زمره عمل به قانون اساسی بدانیم، سخنِ گزاف نگفته‌ایم. اصل ۳۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ نیز حق انتخاب وکیل را برای همه مردم در زمره حقوق ملت آورده است.

در این نامه تاکید شده است: ایران در مقایسه با کشورهای دیگر با کمبود وکیل مواجه است. تعداد وکلای  دادگستری  موجود در کشور با میزان جمعیت و پرونده‌های مطرح در مراجع قضایی کشورمان همخوانی ندارد و این درحالی است که تعداد بسیاری از دانش‌آموختگان حقوق  پشت سد آزمون‌های وکالت مانده‌اند و هر ساله نیز به این تعداد افزوده می‌شود.

انتصاب مسئولان بسیج دانشجویی در برخی از دانشگاه‌های تهران

 صادق مفرد مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ در احکامی جداگانه زهرا وفاداران را به عنوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا، رضا شفیع را به عنوان بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی، فاطمه سادات حقیقی را به عنوان مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب و  فاطمه رمضانی را به عنوان مسئول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مطهری منصوب کرد. 

همچنین گفتنی است که ابوالفضل صالحی نیز به عنوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران، حسین بیات به عنوان مسئول بسیج دانشجویی پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور و امیرحسین محمدپور به عنوان مسئول واحد تهران مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد منصوب شدند.

اعتراض جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه رجایی به کسر ۲۰ درصدی حقوق دانشجومعلمان

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیری شهید رجایی در نامه‌ای از  احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس درخواست کرد تا موضوع کسر ۲۰ درصدی از حقوق دانشجو معلمان را پیگیری کند.

در بخشی از این نامه بیان شده است: متاسفانه اخباری مبنی بر کسر ۲۰ درصدی از حقوق دانشجو معلمان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به گوش می‌رسد. تاکنون این خبر نه تنها توسط هیچ یک از مسئولان دانشگاه تکذیب نشده، بلکه بر اصل آن صحه گذاشته و اجرا شدن آن را حتمی قلمداد می‌کنند. این اتفاقات در حالی است که بیش از چهار سال از انحلال شورای صنفی دانشگاه می‌گذرد و خروجی برگزاری انتخابات آن صرفا  اعتماد نداشتن دانشجویان است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: با توجه به شائبه‌هایی درباره قراردادهای مالی نامتعارف دانشگاه، وجود نداشتن شفافیت مالی و متوقف شدن طرح تحقیق و تفحص از بودجه‌ دانشگاه؛ دلایلی همچون کسری بودجه، به دلیل افزایش حقوق استادان و گرانی غذا برای دست بردن در حقوق دانشجو معلمان، کاملا غیرقابل قبول و ناعادلانه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =