راه‌اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی به ارتقای شفافیت اقتصادی کمک می‌کند

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی به ارتقای شفافیت اقتصادی و قابلیت رصد جریان کالایی در کشور کمک می‌کند.

آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به راه اندازی سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی به منظور شفافیت در اقتصاد و مالیات‌ستانی اظهار کرد: ارتباط نداشتن بخش تجاری با نظام مالیاتی کشور راه‌های فراوانی پیش روی فرارهای مالیاتی قرار داده است و ایجاد سامانه و الکترونیک کردن اطلاعات، افراد با درآمدهای بالا را مجبور به پرداخت مالیات می‌کند.

وی با بیان اینکه سیستم خوداظهاری نمی‌توانست اطلاعات افراد را شفاف و واقعی کند، افزود: در نظام خوداظهاری افراد به صورت علی‌الحساب رقمی به عنوان مالیات پرداخت می کردند که نسبت به درآمدشان بسیار پایین بود. همچنین بعضی فروشگاه ها با داشتن تعدادی دستگاه (POS) کارت خوان فقط یکی از این دستگاه ها را به عنوان کارت خوان فروش خود معرفی می کردند و رقمی پایینی هم به عنوان مالیات میپرداختند.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: با راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی شاهد کاهش فرارهای مالیاتی و جلوگیری از کتمان درآمدها و همچنین برقراری عدالت مالیاتی در کشور خواهیم بود. به طور مثال حقوق افراد عادی بعد از کسر مالیات به آنها پرداخت می شود، در حالی که یک فروشگاه دار یا صاحب کسب و کار یک سال بعد رقمی را به عنوان مالیات پرداخت می کند که ارزش مالی آن بسیار کم است به همین منظور از طریق این سامانه ایران هم می تواند مانند کشورهای اروپایی و آمریکایی مانع از فرارهای مالیاتی شود و با اخذ مالیات علاوه بر افزایش درآمد، کسری بودجه را هم تامین کند.

بغزیان با اشاره به اینکه با راه اندازی این سامانه شاهد مقاومت هایی در حوزه پرداخت مالیات از سوی منتقدان خواهیم بود، گفت: این سامانه می تواند با دانش و فناوری امروز پیاده سازی شود تا هیچ سوء برداشتی از تراکنش ها انجام نشود. معتقدم با راه اندازی سامانه مودیان شاهد رصد پول های سیاه، رشوه و معاملات پنهان زیرزمینی و همچنین پرداخت مالیات از این بخش ها خواهیم بود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران اظهار کرد: اگر راه اندازی و تکمیل این سامانه جدی گرفته شود شاهد ارتقاء شفافیت اقتصادی خواهیم بود، چراکه فعالیت هایی که توسط سیستم و بدون دخالت فردی انجام می شود و می تواند مانع از فرارهای مالیاتی مودیان شود. معتقدم مودیانی که معاملات زیرزمینی داشتند با وجود سامانه مودیان مجبور به پرداخت مالیات واقعی خواهند شد چراکه مزایای سامانه مودیان بسیار زیاد است اما برای عده‌ای راه اندازی این سامانه قابل قبول نخواهد بود.

بغزیان گفت: با توجه به اینکه معاملات همیشه در کشور توسط فروشگاه ها یا اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می شود یکی از پایه های درآمدی پایدار و مستمر می تواند اخذ مالیات باشد. با پرداخت مالیات می توان کسری موقت دولت را کاهش داد و بودجه را بر اساس مالیات بست.

کد خبر: 1148259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =