مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در ۲۹ تیر

مهم‌ترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور را از دریچه ایسکانیوز دنبال کنید.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز،  گزیده‌ای از مهمترین اخبار واحدهای دانشگاه آزاد  اسلامی سراسر کشور در چهارشنبه (۲۹تیر)  را در ادامه می‌خوانید.

«طرح پویش» فرصتی برای تحصیل مهارت‌محور دانشجویان

مجتبی مددیار در دیدار با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی گفت: طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی در راستای کاربردی کردن آموزش و نظام‌مندکردن پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی در راستای حل مسائل و بسترسازی برای ظهور ایده‌های نوپاست.

وی افزود: این طرح امکان حضور همزمان با تحصیل در بنگاه‌های تولیدی، کارخانجات و کسب مهارت‌های اجتماعی برای دانشجویان را فراهم آورده و موجب می‌شود دانشجو ضمن تجربه‌آموزی در محیط کار، توانمندی‌های مرتبط با اشتغال را به دست آورد.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بیان کرد: این طرح دارای ویژگی‌هایی ازجمله بهره‌گیری دانشجویان از فرصت‌های شغلی شناسایی‌شده توسط دانشگاه، امکان جذب و استخدام دانشجویان در صنایع و مؤسسات، استفاده از طرح بورسیه تحصیلی برای پرداخت شهریه و استفاده از خدمات بیمه‌ای در صورت موافقت صنعت است.

مددیار با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: در راستای عملیاتی کردن مصوبه مجلس شورای اسلامی، مصوبه دانشگاه آزاد اسلامی درباره نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای به واحدها ابلاغ و تشکیل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی کلید خورد.

وی یادآور شد: دانشکده مهارت و کارآفرینی با هدف آموزش‌های لازم برای اشتغال و متناظر با مهارت‌های شغلی موردنیاز ناحیه‌ای در هر دانشگاه با هدف ارتقای اثربخشی و شایستگی‌های منابع انسانی مبتنی‌ بر ظرفیت‌های اقتصادی و آمایش منطقه‌ای در ناحیه موردنظر تأسیس شده‌اند.

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه تشریح کرد: دانشکده مهارت و کارآفرینی این دانشگاه متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در سطوح صلاحیت حرفه‌ای ملی در ماده ۸ قانون «نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی» مصوب مجلس شورای اسلامی و رشته‌های فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی است.

رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی حل مسائل کشور است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه هم مطرح کرد: این جلسه در راستای تعامل دانشگاه و اداره کار به‌منظور ارتباط صنعت با دانشگاه و استفاده از نظرات کارشناسی این اداره برگزار شده است.

نصرت آقازاده توضیح داد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با معرفی چالش‌ها و اولویت‌های پژوهشی از پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی که موضوع پایان‌نامه‌های آنان مرتبط با اداره کار باشد، حمایت می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی حل مسائل و مشکلات است، ادامه داد: برای تحقق دانشگاه حل مسئله باید افراد توانایی حل مسائل مختلف را داشته باشند و بدیهی است توانایی حل مسئله به‌مراتب فراتر از آموختن علم و فرآیند تحقیق و تولید ثروت از پژوهش‌های کاربردی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه عنوان کرد: برقراری تعامل سازنده با نهادهای همسو و مرتبط با دانشگاه و شناخت مسائل منطقه از طریق این تعاملات گام مهمی در راستای دستیابی به این دغدغه اساسی دانشگاه آزاد اسلامی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی هم در این نشست اظهار کرد: با مهارتی که دانشجویان از طریق اجرای طرح پویش، اشتغال همزمان با تحصیل به دست می‌آورند، تحولی در آموزش عالی و ایجاد اشتغال و امید به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان به وجود آورده و به الگویی کارآمد برای اجرای در سطح ملی تبدیل خواهد شد.

علی دهقانی مطرح کرد: همانگونه که طرح همزمانی تحصیل و کسب مهارت و اشتغال در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا نتایج مفید برای صنایع و بنگاه‌های تجاری داشته، راه‌اندازی و ایجاد آن در قالب طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی برای بهره‌مندی از نتایج چشمگیر آن در موضوع اشتغال و تربیت نیروی متخصص و مجرب با همکاری نهادهای ذیربط بسیار مفید خواهد بود.

وی تأکید کرد: این طرح همانند حلقه گمشده‌ای از زنجیره روابط دانشگاه با بخش‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی است و با توجه به گستردگی و فراگیر بودن آن و میزان درگیر کردن بسیاری از رشته‌ها و تخصص‌ها ضرورتی انکارناپذیر و دارای افقی بسیار روشن در آینده کشور خواهد بود.

تحقق سند تحول و تعالی دانشگاه با تدوین بودجه در حوزه علم و فناوری

محمدحسین رنجبر در جلسه هسته فکری تدوین بودجه هدفمند دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان که با حضور رؤسای شورای تخصصی، رؤسای واحدهای دانشگاهی و کارشناسان بودجه به‌منظور بررسی پیشنهادها و جمع‌بندی بودجه در دانشگاه آزاد اسلامی واحدبندرعباس برگزار شد با تشریح سند تحول و تعالی دانشگاه، تحقق این سند و اسناد بالادستی را منوط بر تدوین بودجه در حوزه علم و فناوری دانست و اظهار کرد: محقق شدن اهداف مورد نظر در تدوین بودجه باید با جدیت مدنظر قرار بگیرد.

وی با بیان دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه فناوری، برگزاری نمایشگاه بزرگ رویداد عصر امید را تجلی‌بخش اندیشه‌های بکر و فعال در این دانشگاه برشمرد و افزود: تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه در کنار نمایشگاه بزرگ رویداد عصر امید، ریل‌گذاری حرکت دانشگاه را در افق‌های پیش رو ترسیم کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با تأکید بر نقش دانشگاه‌ها بر ارتقای سرمایه‌های اجتماعی و نیروهای کاردان، تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و احیای تمدن بزرگ اسلامی را نیازمند حرکت دانشگاهیان برای استقرار نظام کارآمد و توانمند در احیای ارزش‌های اسلامی عنوان کرد و گفت: رشد مستمر علمی و تقویت بنیه پژوهشی و فناوری دانشگاه در کنار تقویت فضائل انقلابی از اهداف مهمی است که مستلزم تدوین یک برنامه مدون، پژوهش محور و تحول آفرین بوده که باید در تحقق اهداف این سند، محقق شود.

رنجبر تحقق درآمدهای غیرشهریه‌ای، افزایش منابع نقدی، مدیریت بهینه‌سازی هزینه‌های جاری، توسعه و تقویت دانشکده‌ها و مدارس سما را در کنار افزایش رشته‌ها، جذب دانشجو و خدمات بهینه و رضایت‌بخش به دانشجویان را در تدوین بودجه مهم دانست.

در این جلسات که به‌طور فشرده به مدت دو روز متوالی برگزار شد در روز نخست بودجه واحدهای دانشگاهی بندرعباس، رودان، بندرلنگه، بندر جاسک و مراکز بستک و جناح مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت و در روز دوم نیز بودجه واحدهای دانشگاهی قشم، میناب، حاجی‌آباد، پارسیان هرمز و دانشکده پزشکی قشم مورد بحث و بررسی واقع و در نهایت، بودجه تجمیعی استان تهیه و به هیئت امنا دانشگاه آزاد اسلامی استان برای ارائه در جلسات کشوری ارائه شد.

برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد بجنورد

غلام‌رضا کاظمی در حاشیه برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزرعه آموزشی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد اظهار کرد: با توجه به اهمیت کشت گندم به‌عنوان یک محصول استراتژیک و موردنیاز کشور با توجه به وضعیت آب و هوایی مناسب این استان، این دانشگاه، هرساله در مزرعه آموزشی- تحقیقاتی به کشت، نگهداری و برداشت گندم اقدام می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌شمالی گفت: تابستان امسال برای هفتمین بار متوالی خوشه‌های طلایی گندم از مزرعه آموزشی- تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد برداشت شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بیان کرد: برای کشت گندم در مزرعه آموزشی- تحقیقاتی این دانشگاه از کود سبز برای تولید محصولات ارگانیک استفاده‌ شده است.

کاظمی افزود: در تمام مراحل تولید فرآوری محصول گندم از ادوات و تجهیزات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد استفاده شد که ارزش این برداشت معادل یک میلیارد و دویست میلیون ریال است و امیدواریم بتوانیم با توجه به ظرفیت خوب آب و هوایی این منطقه و با تکیه‌بر فعالیت استادان و محققان این واحد دانشگاهی در راستای تولید منابع درآمدی اقدامات مؤثری انجام دهیم.

وی بیان کرد: سال ۱۴۰۱ توانستیم با استفاده از قلمه‌های تولیدشده در واحد بجنورد در زمینه تولید گل محمدی هم افزایش سطح کشت داشته باشیم که هزار و ۵۰۰ لیتر گلاب از مزرعه گل محمدی واحد استحصال شد.

کاظمی با اشاره به دیگر اقدامات مؤثر درزمینه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفت: افزایش زیر کشت انگور توسط نهاله‌های ریشه‌دار انگور و افزایش سطح زیر کشت نهالستان گردو برای تولید نهال‌های گردوی پیوندشده مقاوم به سرما و پربار و تولید بذر پیاز از دیگر اقدامات حوزه کشاورزی این واحد دانشگاهی است.

دانشجویان جهادگر گام دومی داراب در اردوی جهادی

 محمدرضا غلامی دبیر تشکل مجمع اسلامی دانشجویان گام دومی گفت :   این اردو در دهه امامت و ولایت و با حضور دانشجویان نخبه دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب  در عرصه های مختلف دامپزشکی، پزشکی و مامایی، آموزش، فرهنگی، مشاوره خانواده و مهارت افزایی در جهت محرومیت زدایی فعالیت کردند

در اردوی جهادی که در این شهرستان داراب انجام گرفت حدود ۳۰ نفر از دانشجویان عضو تشکل مجمع اسلامی دانشجویان گام دومی و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد داراب  در قالب تیم های مختلف فعالیت های لازم را انجام دادند

غلامی در ادامه گفت : در قالب این طرح در زمینه پزشکی و مامایی  مردم مناطق محروم شهرستان مورد معاینه و خدمات پزشکی قرار گرفتند در عرصه دامپزشکی  واکسیناسیون آبله دام  برای دام های سبک هر دو روستا انجام شد و اکثریت دانش آموزان نیز در قالب جهاد تربیتی در کلاس های آموزشی و فرهنگی شرکت داشتند.

 مدیر گروه جهادی انقلابیون گفت :  امیدآفرینی که جهادگران در روستاهای محروم به وجود می‌آورند از آن خدماتی که به مناطق محروم ارائه می شود بسیار باارزش‌تر است و باعث ترویج بهتر روحیه همدلی در بین مردم خواهد شد.

انتهای خبر/

کد خبر: 1148270

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =