تداوم کاهش قیمت روغن در بازار

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که به کُند شدن قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور منجر شده، علت اصلی کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مصرف روغن خوراکی کشور در یک ماه اخیر بوده است اما کارخانجات با کاهش۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت روغن خوراکی سعی بر برقراری آرامش در کشور را دارند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روزهای ابتدایی سال ۱۳۹۷، ارز ۴۲۰۰تومانی توسط معاون اول وقت رئیس‌جهور به اقتصاد کشور معرفی شد تا مانع از افزایش قیمت کالاها شود. ارزی که به دلیل عدم مطالعه صحیح  و فراهم کردن زیر ساخت ها به تمامی اجناس اختصاص داده‌شد.

 با گذشت زمان و آغاز مشکلات متعدد در مورد اختصاص ارز ترجیحی، فهرست کالاها کاهش پیدا کرد و در نهایت این ارز تنها  به ۷قلم کالا از جمله دارو، گندم، نهاده‌های دامی، دانه‌های روغنی و روغن خام اختصاص پیدا کرد.

درواقع به علت ارزان بودن روغن خوراکی در ایران نسبت به کشورهای همسایه، در سال‌های اخیر در کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان نیز روغن یارانه‌ای ایران به‌طور قاچاق منتقل می‌شد و منابع ارزی ملت ایران به جیب کشورهای همسایه می‌رفت.

پس از حذف ارز ترجیحی، و افزایش قیمت اقلام اساسی وکاهش خرید مردم، کارخانجات برای فروش بیشتر و رقابت تصمیم به کاهش قیمت روغن نباتی گرفتند.

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت اخیرا در همایش روز ملی صنعت و معدن اظهار کرد:  ما در حوزه روغن به سمت کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی خواهیم رفت و در حوزه‌های دیگر با حذف گمرک کاهش قیمت را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =