کاهش تعهدات برجامی ایران به معنای ساخت سلاح هسته‌ای نیست

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای که امروز از سوی روزنامه اسپانیایی Pais منتشر شد، اعلام کرد: لغو تدریجی تعهدات ایران به معنای ساخت سلاح هسته‌ ای نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای که امروز جمعه از سوی روزنامه اسپانیایی Pais منتشر شد، گفته است: یک چارچوب قانونی وجود داشت که مستلزم تعدادی محدودیت داوطلبانه برای ایران بود که بخشی از برنامه جامع اقدام مشترک به شمار می‌رفت.

به گفته «رافائل گروسی»، پس از اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به خروج یکجانبه از برجام (همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل) تصمیم گرفت، ایران به تدریج و پیوسته از تعهداتش خارج می‌شود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره ادامه داد: امروز ما یک برنامه هسته‌ای داریم که به شدت رشد کرده است، بسیار بیشتر از سال ۲۰۱۵. این بدان معنا نیست که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است. فعالیت هسته‌ای ایران نه فقط کمی بلکه کیفی نیز رشد داشته است.

«رافائل گروسی» در ادامه اضافه کرد: بنابراین، ما در شرایط بسیار سختی قرار داریم، زیرا ایران نه تنها قاطعانه و با سرعت به جلو پیش می‌رود، بلکه در عین حال دید آژانس را در همه این حوزه‌ها کاهش داده و این چیزی است که من فکر می‌کنم در کنار موارد دیگر، یک موقعیت حساس به شمار می‌آید.

این در حالیست که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ از سوی ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان از یک سو و تهران از سوی دیگر امضا شد.

بیشتر بخوانید:

رویترز: ایران می‌خواهد غنی‌سازی فردو را به ۲۰ درصد برساند

گفتنی است که با گذشت چند ماه از ادامه دور جدیدی از مذاکرات برچیدن تحریم‌های ضدایرانی، آمریکا کماکان در نتیجه بخش بودن آن کارشکنی می‌کند.

مذاکرات دوحه در ۷ و ۸ تیر ماه سال جاری برگزار شد. ایران و آمریکا در این مذاکرات به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کردند.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این نشست، به تشریح نتایج مذاکرات دو روزه دوحه پیرامون برچیدن تحریم‌های ضد ایرانی پرداخت.

«انریکه مورا» در پیامی توئیتری نوشت: دو روز مذاکرات فشرده و غیرمستقیم در دوحه پیرامون برجام. متأسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده به آن امیدوار بود، محقق نشد. ما با فوریت بیشتری به همکاری برای اینکه توافق کلیدی جهت منع اشاعه و ثبات منطقه را به مسیر بازگردانیم ادامه خواهیم داد.

گفتنی است که مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ۳ ماه وقفه با حضور نمایندگان ایران و آمریکا با ملاقات دوجانبه علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» هماهنگ کننده مذاکرات، در دوحه قطر آغاز شد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1148377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =