افراد فاقد بیمه در طرح دارویار به شکل رایگان بیمه می‌شوند

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در طرح دارویار کسانی که هیچ بیمه‌ای نداشتند، به شکل رایگان بیمه شدند، گفت: ارز ترجیحی ۳۰۰ قلم داروی خارجی بدون تغییر مانده است.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، بهرام دارایی در گفتگوی تلفنی با خبر ۲۱ رسانه ملی با بیان اینکه در طرح دارویار دولت علاوه بر این که پرداختی مردم را ثابت نگه داشته و در بعضی موارد کاهش داده، پوشش بیمه بیشتری را هم برای داروها اعمال کرده است، گفت: یک هفته پس از اجرای طرح دارویار، اکنون یارانه دارویی مستقیم به دست بیماران می‌رسد.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که طرح دارویار در این یک هفته چقدر موفقیت‌آمیز بوده و چه میزان پاسخگوی نیاز بیماران بوده است، تصریح کرد: قریب یک هفته از اجرای طرح دارویار توسط وزارت بهداشت می‌گذرد و بر اساس مصوبه مجلس برای سال ۱۴۰۱، ما ارزی را که به ماده مؤثره داروهای تولید داخل می‌دادیم اینجا مستقیماً به بیمه‌ها پرداخت کردیم تا به مصرف کننده واقعی یعنی مردم اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه در این طرح ما فعلاً هیچ قیمتی از داروهای بدون نیاز به نسخه او تی سی را تغییر ندادیم که شامل ۲۰۰ قلم می‌شود، افزود: ارز داروهای وارداتی، تجهیزات پزشکی و ملزومات، و شیرخشک همچنان ادامه دارد.

دارایی با بیان اینکه ارز ترجیحی ۳۰۰ قلم داروی خارجی بدون تغییر مانده، تصریح کرد: یکی از نتایج ملموس این طرح و پیش درآمدهای این طرح، شش میلیون بیمه شده رایگان بوده که در ابتدا باید این اتفاق می‌افتاد تا ما وارد این مرحله می‌شدیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در این طرح کسانی که هیچ بیمه‌ای نداشتند، به شکل رایگان بیمه شدند، تصریح کرد: همچنین آنهایی که وسع و استعداد این را دارند که بتوانند مبلغ بیمه خودشان را پرداخت کنند به مدت سه ماه، آنها هم رایگان بیمه می‌شوند.

بیشتر بخوانید:
کمبود داروهای ایرانی تا ۲ ماه دیگر رفع می‌شود



وی کنترل نوسانات و تکانه‌های ارزی در حوزه داروی تولید داخل را از محسنات این طرح دانست و افزود: در این طرح جلوی کاهش ذخایر راهبردی دارو که در چند ماه اخیر رو به افزایش بود گرفته می‌شود و انشاالله به زودی آن ۳۰ درصد کمبودهایی که به واسطه داروهای تولید داخل داشتیم در یکی دو ماه آینده برطرف شود.

دارایی افزود: ما منتظر افزایش صادرات دارو هستیم زیرا از این پس با افزایش تولید داخل و کاهش قاچاق معکوس دارو، کمبودهای دارویی، جبران می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو یکی از مهمترین مزایای این طرح را پوشش بیمه‌ای ۱۱۹ قلم داروی او تی سی (بدون نسخه) بود که قبلاً وارد فهرست بیمه نشده بودند، ذکر کرد و افزود: مسکن‌های پرمصرف، داروهای ضد حساسیت و مهمتر از این، پوشش بیمه‌ای ۳۶۶ قلم داروی ضروری برای بیماران مزمن مثل بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مربوط به دیابت که در این طرح برای اولین بار بیمه شدند.

وی گفت: در طرح دارویار سطح پایه قیمت پرداخت بیمه را برای داروها هم افزایش دادیم به طوری که حتی بیماران در بعضی از موارد مبلغ کمتری نسبت به سابق برای دارو می‌پردازند.

دارایی تاکید کرد: بنابراین نه تنها افزایشی در پرداخت مردم اتفاق نیفتاده در بعضی موارد شاهد کاهش نرخ دارو هم هستیم و این یکی از کارهای بزرگی بود که با وجود زیرساخت‌های مکانیزه و نسخه الکترونیک قابل انجام شد.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص اضافه شدن داروهای جدیدی به فهرست بیمه در این طرح گفت: ۱۱۹ قلم داروی او تی سی در این مرحله و ۳۶۶ قلم داروهای پرمصرف نیازمند به نسخه به این طرح اضافه شده، که قبلاً این‌ها پوشش بیمه نداشتند؛ ولی وارد این طرح شدند. یعنی دولت علاوه بر این که پرداختی مردم را ثابت نگه داشته یا در بعضی موارد کاهش داده، پوشش بیمه بیشتری را هم برای داروها اعمال کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بیشترین دغدغه و نگرانی مردم از کمبود داروست، چقدر کمبود دارو در کشور داریم و چه زمانی این مشکل برطرف می‌شود، گفت: ۱۰ ماه با تمام آنهایی که در خصوص اجرای این طرح باید نظر می‌دادند و تأثیرگذار بودند جلسه گذاشتیم. یک قسمت از طرح درباره داروهای داخلی به خوبی در حال اجراست. قسمت بعدی در خصوص داروهای وارداتی است که به وقتش درباره آن‌ها هم اصلاح ارزی انجام خواهد گرفت. در واقع نسبت به داروهای داخلی که اتفاق خاصی نیفتاده، بلکه در برخی موارد وضع بهتر هم شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو در پایان یادآور شد: وقتی که تغییرات پیش‌بینی شده در طرح کاملاً اتفاق بیفتد ما وارد دورانی خواهیم شد که کمبودهای گسترده و بدون کنترل نخواهیم داشت. برای داروهای داخلی پیش بینی می‌کنم یکی دو ماه آینده کمبودهای داروهای داخلی برطرف می‌شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1148379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =