مدارس سما فلسفه تربیتی دارند/ فقر فعالیت‌های تحول آفرین در مدارس

یک متخصصص تعلیم و تربیت گفت: مدرسه تجلی نظام تعلیم و تربیت است و مدارس سما فلسفه تربیتی داشته و به دلیل فعالیت زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی از ویژگی هایی برخوردار است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، گردهمایی مدیران مدارس با حضور سیدمحمد بطحایی رییس سازمان سما و جمعی از مدیران مدارس سما امروز شنبه یکم مرداد در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

در ابتدای این نشست رضا مددی، متخصصص تعلیم و تربیت گفت: در دو سال شیوع کرونا با بیش از ۹۰درصد معلمان به شکل مجازی وحقیقی ارتباط برقرار شد و تحت آموزش قرار گرفتند و کرونا باعث شد تا اجرای سند تحول سرعت بگیرد.

وی افزود: تدوین سند تحول از طریق برنامه ریزی بالا به پایین به نتیجه نمی رسد، بلکه هدف آشنایی آموزش و پرورش و معلمان با سند تحول است. این اقدام یک رهنمود کارشناسی از زمان حضور بطحایی در وزارت آموزش و پرورش است.

مددی ادامه داد: برای هم‌راستایی با سند تحول نیازمند اقدامات فراوان هستیم. مدیران مدارس از طریق آشنایی با فلسفه تربیتی اهداف در مدارس را می‌داند و با فلسفه تربیتی می‌توان افکار و دانش زیرساختی ایجاد کرد. عمل بدون چارچوب نظری محقق نمی شود و بی بصیرتی در اقدامات به دنبال دارد. سند تحول فلسفه تربیتی بومی منتقل میکند چون در غیر این صورت خسارت های متعدد را به دنبال دارد.

به گفته وی سند تحول به تبیین نظام تعلیم و تربیتی رسمی و عمومی می پردازد. بنابراین مدرسه تجلی نظام تعلیم و تربیت است و مدارس سما فلسفه تربیتی داشته و به دلیل فعالیت زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی از ویژگی هایی برخوردار است.

مددی ادامه داد: به رقم اقدامات انجام شده شاهد فقر فعالیت های تحول آفرین در مدارس هستیم. برای مثال اگر والدین درباره میزان اعتماد به نفس ،مهربانی،فعالیت اجتماعی و ....فرزندشان از اولیای مدرسه بپرسند نمیدانیم چه چوابی دهیم چون در نظام آموزشی کنونی نمره از اهمیت برخوردار است که این شیوه جای تامل دارد.

وی تاکید کرد:در تحول اجتماعی مدرسه در کنار تعلیم و تربیت باید به تقویت نهاد اجتماعی و فرهنگی بپردازد. برای مثال در مدارس شاهد رقابت‌های تنش زا هستیم در حالی که باید رفاقت جای رقابت را بگیرد و هر یک از مدارس باید برای خود نسخه تحولی ایجاد کند و تغییرات اثربخش و پایدار را در مدارس شاهد باشیم. در مدارس امروز باید از سندتحول کمک گرفت،چون مدسه محل تربیت اجتماعی و شاهرگ ورود به جامعه است.

مددی تاکید کرد: سند تحول مدرسه عامل پیشرفت کشور تلقی می شود و تغییر نگرش در بین معلمان تحول به دنبال دارد. سند تحول معلم را مربی می‌داند.

متخصص تعلیم و تربیت تاکید کرد: در مدارس سما تبیین تربیتی دوره ها ایجاد شود. برای ورود به مسیر تحول باید ساحت های تعلیم تربیت مورد توجه قرار بگیرد. برنامه حوزه های یازده‌گانه تربیت و یادگیری مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته او، معلم در سند تحول باید ه عنوان مربی به برنامه ریزی محتوایی بپردازد. ضرورت آشنایی معلمان با نظام تعلیم و تربیت از اهمیت برخوردار است. مدارس باید عقل معاش دانش آموزان را تقویت کند. برای ایجاد سند تحول در مدارس باید نگرش ها را تغییر داد.

انتهای خبر/

کد خبر: 1148426

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =