آخرین تحولات اوکراین| زلنسکی تلفات روزانه را ۳۰ کشته و ۲۵۰ زخمی اعلام کرد

دبیرکل سازمان ملل توافقنامه صادرات غلات را مهمترین دستاورد خویش نامید، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو به تعهداتش در زمینه امنیت صادرات وفادار خواهد ماند و آمریکا با استقبال از انعقاد توافقنامه استانبول، خواستار اجرای سریع مفاد این سند شد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، توافقنامه مربوط به ایجاد کریدور غلات برای صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین از طریق دریای سیاه روز جمعه در استانبول توسط نمایندگان ترکیه، اوکراین، فدراسیون روسیه و سازمان ملل امضا شد.

از طرف روسیه، این سند توسط وزیر دفاع "سرگئی شویگو"، از سوی ترکیه توسط "خلوصی آکار" وزیر دفاع این کشور امضا شد و از طرف کی‌یف نیز این سند پیشتر  توسط الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساختار این کشور امضا شده بود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز این توافقنامه را امضا کرد.

مراسم امضای این قرارداد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه آن را تاریخی خواند، در اقامتگاه وی در کاخ تاریخی دولما باغچه برگزار شد. در همان روز مذاکرات بین نمایندگان هیئت‌ها در یکی از تأسیسات نظامی ترکیه انجام شده بود.

مدت اعتبار قرارداد امضا شده صادرات غلات از خاک اوکراین بین مسکو، کی‌یف، آنکارا و سازمان ملل متحد 120 روز تعیین شده است . یک مقام عالی رتبه سازمان ملل به امکان تمدید این سند بعد از این مدت نیز اشاره کرد.

رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه در سخنانی در مراسم امضای توافقنامه غلات در استانبول اعلام کرد که به برقراری صلح زودهنگام در اوکراین امیدوار است.  اردوغان با اشاره به اینکه درگیری در اوکراین بر سر میز مذاکره خاتمه خواهد یافت، گفت: «این جنگ پنج ماه است که ادامه دارد. متأسفانه پس از نخستین دیدار هیئت‌های روسیه و اوکراین در استانبول، نتوانستیم به آن پایان دهیم، ولی اکنون ما به یک راه حل مسالمت آمیز امیدواریم و در این بین هیچ بازنده‌ای وجود نخواهد داشت.»

موضوع صادرات غلات در ماه های اخیر در شرایط وخیم اوضاع در بازارهای مواد غذایی جهان به طور فعال در سطح بین المللی مورد بحث قرار گرفته است. قرار است امروز شنبه کار به روی ایجاد یک مرکز هماهنگی مشترک برای صادرات غلات از اوکراین آغاز خواهد شد.

همانطور که مقامات سازمان ملل یادآور شدند، این سازمان از قبل مشخص کرده که چه کسانی به طور موقت به استانبول اعزام شوند تا ترکیب دائمی این مرکز تعیین شود. مسلماً نمایندگان روسیه، ترکیه و اوکراین نیز در ااین مرکز حضورخواهند داشت.

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز شب گذشته، جمعه اعلام کرد که امضای توافقنامه صادرات غلات در استانبول گامی در مسیر درست است و مقامات بروکسل خواستار اجرای سریع آن هستند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و پنجاهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

وزیر دفاع روسیه از دخالت سازمان ملل در رفع بخشی از تحریم‌های ضد روسی خبر داد

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز جمعه در استانبول به همراه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، یادداشتی را در خصوص رفع محدودیت‌ها برای صادرات محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی و کمک روسیه در زمینه صادرات غلات اوکراینی امضا کردند.

وی یادآور شد، دو سند در استانبول امضا شد که با هدف حل و فصل مشکلات عرضه مواد غذایی و کود به بازارهای جهانی است و این قراردادها یک بسته واحد است. به گفته وی، دو سند در ترکیه امضا شد که هدف آن حل مشکلات عرضه مواد غذایی و کود به بازارهای جهانی است ، "سند اول شامل دخالت سازمان ملل در رفع محدودیت‌های مختلف در صادرات محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی است" و سند دوم مکانیزم صادرات محصولات کشاورزی اوکراین از بنادر دریای سیاه و تحت کنترل اوکراین را تعیین می‌کند.

وی همچنین یادآور شد که امنیت در آب های سرزمینی اوکراین، از جمله پاکسازی سواحل باید توسط کی‌یف تامین شود.

لاوروف: روسیه از این واقعیت خرسند است که غرب از مانع تراشی در موضوع غلات دست برداشته است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، جمعه اعلام کرد که امضای یادداشت روسیه و سازمان ملل، مصنوعی بودن تلاش‌های غرب برای مقصر دانستن روسیه در مشکلات مربوط به عرضه غلات به بازارهای جهانی را نشان می‌دهد.

لاوروف توضیح داد که هدف اصلی این توافقات حصول اطمینان از عرضه شفاف و بدون مانع مواد غذایی و کودهای شیمیایی روسیه به بازارهای جهانی است. وی همچنین این واقعیت را خوشحال کننده خواند که واشنگتن و بروکسل از مانع تراشی در دستیابی به توافقات امروز دست برداشتند.

وزیر خارجه روسیه گفت: «در نتیجه، دقیقاً از طریق تلاش‌های هیئت روسی امکان حفظ ماهیت جامع و غیرسیاسی بسته توافقات وجود داشت و در نتیجه حداکثر حرکت ممکن به سمت کشورهای در حال توسعه - واردکنندگان مواد غذایی، تضمین شده است».

وی افزود: روسیه انتظار دارد که در دوره آینده تمام تلاش‌های لازم از سوی همه طرفین برای اجرای موثر این توافقات انجام شود.

لاوروف  تاکید کرد که روسیه به تعهدات خود در زمینه امنیت غذایی وفادار خواهد ماند.

دبیرکل سازمان ملل توافق غلات را مهمترین دستاورد خود خواند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، توافق بر سر صادرات غلات اوکراینی را مهم‌ترین نقطه عطف در تمام دوران تصدی خود خواند.

این مطلب بامداد امروز، شنبه، از سوی فرهان حق معاون نماینده دبیرکل اعلام شد. وی گفت: برای من دشوار است که یک تحلیل تاریخی جهانی از این رویداد در همان روزی که اتفاق افتاده انجام دهم. پاسخ واضح این است: زمان همه چیز را نشان خواهد داد. البته همانطور که خود دبیرکل یک هفته پیش به یکی از خبرنگاران گفت، اگر این توافق منعقد شود، مهمترین دستاورد وی در تمامی مدت مسئولیت دبیرکلی وی در سازمان ملل خواهد بود.

در اوایل همان روز، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، یادداشتی را با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در مورد تسهیل عرضه محصولات کشاورزی و کودهای کشاورزی روسیه به بازارهای جهانی امضا کرد.

ابراز امیدواری آمریکا برای اجرای هرچه زودتر توافقنامه غلات

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، شب گذشته، جمعه 22 ژوئیه این خبر را اعلام کرد که ایالات متحده از انعقاد قرارداد مربوط به صادرات غلات اوکراین استقبال می کند و امیدوار است که همه طرف‌ها مسئولانه به اجرای مفاد این سند نزدیک شوند.

وی گفت: «گرسنگان در سراسر جهان نمی توانند صبر کنند. ما انتظار داریم اجرای توافقات امروز در استانبول به سرعت آغاز شود و بدون اختلال یا تداخل ادامه یابد.»

بلینکن همچنین یادآور شد که ایالات متحده از تلاش‌های دیپلماتیک آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در این رابطه بسیار قدردانی می‌کند.

وزیر دفاع ترکیه مجدداً با همتای روسی خود درباره بحران غذا دیدار خواهد کرد

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که به زودی با سرگئی شویگو، وزیر دفاع فدارسیون روسیه دیدار خواهد کرد. آنها در خصوص موضوع بحران غذا بحث خواهند کرد.

آکار به سی ان ان ترک گفت: «پس از نشست مقدماتی که روز جمعه (22 ژوئیه) داشتیم، در روزهای آینده با آقای شویگو و دوستان اوکراینی خود بار دیگر دیدار و گفتگو خواهیم داشت.

رئیس وزارت دفاع ترکیه ابراز امیدواری کرد که مهمانان این کشور به سرعت به مرکز هماهنگی استانبول اعزام شوند.

علاوه بر این، وزیر دفاع ملی این کشور گفت که در چارچوب «معامله محصولات»، طرف ترکیه‌ای ورود و خروج ایمن کشتی‌های حاوی غلات از بنادر اوکراین را نظارت خواهد کرد.

ترکیه تمامی کشتی‌ها را قبل از ورود و خروج از تنگه، مجدداً همراه با شرکای خود کنترل خواهد کرد. ما بر ورود و خروج ایمن کشتی‌ها از بنادر اوکراین را به عنوان بخشی از طرح نظارت، کنترل خواهیم کرد. وزیر دفاع گفت: در حال حاضر نیازی به پاکسازی سواحل از وجود مین وجود ندارد.

آکار همچنین عنوان کرد که «معامله محصولات» مهلت مشخصی ندارد و در صورت عدم وجود مشکل و اعتراض، این سند به صورت خودکار تمدید و به روز رسانی می‌شود.

وی گفت: "در صورت عدم فسخ در این قرارداد، اگر تقاضا وجود نداشته باشد، اعتراضی وجود ندارد، در صورت عدم تایید هرگونه تغییر، این کار به طور خودکار به روز می شود، این قرارداد به روز می شود و ادامه خواهد داشت."

وزرای دفاع روسیه و ترکیه روز جمعه نیز با یکدیگر دیدار کرد. آنها در خصوص وضعیت منطقه دریای سیاه و اوکراین و همچنین مسائل خاورمیانه، به ویژه در سوریه گفتگو کردند.

ژنرال شویگو روز جمعه برای دیدار با همتای ترک خود و امضای اسنادی به منظور رفع محدودیت‌های عرضه محصولات کشاورزی روسیه و اوکرلیت برای صادرات، به استانبول سفر کرده بود.

زلنسکی تلفات روزانه ارتش اوکراین را 30 کشته و 250 زخمی برآورد کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته، جمعه، در مصاحبه اختصاصی با روزنامه "وال استریت ژورنال" در این باره صحبت و اعلام کرد که تلفات روزانه نیروهای مسلح اوکراین (AFU) در درگیری نظامی با ارتش روسیه 30 کشته و 250 زخمی دیگر است.

رهبر اوکراین از نام بردن تعداد دقیق کشته شدگان در جریان درگیری‌ها خودداری کرد، ولی اطمینان داد که تلفات این کشور "به 30 کشته و حدود 250 زخمی در روز کاهش یافته است" در حالی که در ماه مه تعداد تلفات روزانه بین 100 تا 200 سرباز بود.

روز قبل، ایگور کوناشنکوف، نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه، طی یک نشست توجیهی روزانه علام کرد که مردان مناطق غربی اوکراین که در نیروهای مسلح اوکراین بسیج شده اند، به دلیل افزایش شدید خسارت و تلفات در میدان نبرد، تمایلی به اعزام به منطقه دونباس ندارند.

پیش از این وزارت اطلاعات جمهوری مردمی دونتسک، تعداد کل تلفات نیروهای مسلح اوکراین از آغاز عملیات ویژه را حداقل 50 هزار نفر برآورد کرد. در همان روز، به عقیده کارشناسان نظامی، در مصاحبه با ایزوستیا، خاطرنشان کرد که ارتش اوکراین تعداد زیادی نیروی پیاده نظام، ولی ضعیف آموزش دیده است و ارقام تلفات نیروهای مسلح اوکراین را قابل قبول دانست.

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، تعداد نظامیان اوکراینی را که هر روز در جریان عملیات نظامی توسط روسیه جان خود را از دست می دهند، از 100 تا 200 نفر نام برد.

زلنسکی: آتش‌بس با روسیه بدون بازگشت سرزمین‌های از دست رفته تنها درگیری را طولانی‌تر می‌کند

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته، جمعه، در مصاحبه با روزنامه "وال استریت ژورنال" تاکید کرد که برقراری آتش‌بس میان اوکراین و روسیه در صورت عدم بازگرداندن سرزمین‌های متعلق به اوکراین، تنها به این واقعیت منجر خواهد شد  که طرف روسی مهلت پیدا کرده و با تجدید قوا درگیری نظامی طولانی‌تر خواهد شد.

«توقف درگیری‌ها با روسیه تنها به معنای مکثی است که به فدراسیون روسیه نفس تازه می‌دهد. رهبر اوکراین معتقد است، آنها از این مکث برای تغییر ژئوپلیتیک خود یا دست کشیدن از ادعاهای خود در قبال جمهوری‌های شوروی سابق استفاده نخواهند کرد.

به عقیده وی، اگر آتش‌بس منعقد شود، روسیه "پس از یک وقفه دو تا سه ساله، شروع به تصرف مناطق دیگر خواهد کرد" و سپس همه چیز دوباره تکرار خواهد شد.

آمریکا بسته کمک نظامی تا سقف 175 میلیون دلار به اوکراین اختصاص داده است

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که ایالات متحده یک بسته کمک نظامی به ارزش 175 میلیون دلار برای اوکراین اختصاص داده است. کمک به اوکراین در قالب «محصولات و خدمات دفاعی، آموزش و آموزش نظامی» با هزینه منابع مالی پنتاگون ارائه خواهد شد.

علاوه بر این، ایالات متحده بیش از 500 پهپاد از نوع فونیکس گوست (Phoenix Ghost) را به اوکراین منتقل خواهد کرد.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا، شب گذشته طی یک نشست خبری گفت: «وزارت دفاع امروز اعلام خواهد کرد که حداکثر 580 سامانه هوایی بدون سرنشین تاکتیکی فونیکس گوست را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد».

پنتاگون: آمریکا 8.2 میلیارد دلار کمک نظامی برای اوکراین اختصاص داده و قصد دارد آن را افزایش دهد

یک مقام بلندپایه پنتاگون روز جمعه 22 ژوئیه اعلام کرد که حجم کمک‌های نظامی اختصاص یافته آمریکا برای اوکراین از زمان تهاجم نظامی روسیه به این کشور به 8.2 میلیارد دلار رسیده است.

این مقام نظامی گفت: «ما از ابتدای کار دولت جو بایدن 8.2 میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارائه کردیم، ولی ما قصد نداریم در همین جا متوقف شویم.»

آمریکا قصد ندارد در آینده نزدیک جت‌های جنگنده به اوکراین تحویل دهد

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ایالات متحده به این زودی هواپیمای جنگنده به اوکراین تحویل نخواهد داد.

یک مقام ریاست جمهوری آمریکا گفت: ما در آینده نزدیک به ارسال جت های جنگنده به اوکراین فکر نمی کنیم.

وی افزود که البته کاخ سفید همچنان روی آموزش و حمایت از ارتش اوکراین متمرکز است.

در همان زمان، به گفته کربی، ایالات متحده شروع به بررسی امکان تامین هواپیماهای جنگی به اوکراین کرده است - ولی بحث پیرامون تامین در مرحله بسیار مقدماتی قرار دارد.

کربی گفت: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که وزارت دفاع ایالات متحده در حال بررسی امکان‌پذیری انتقال احتمالی جت‌های جنگنده به اوکراینی‌ها است.

پیش از این، در 20 ژوئیه، ژنرال چارلز براون، فرمانده کل نیروی هوایی ایالات متحده، گفت که ارتش اوکراین ممکن است جنگنده‌های غربی را به عنوان بخشی از کمک‌های نظامی دریافت کند. وی رد نکرد که هواپیماهای نظامی از سوی آمریکا یا متحدانش به کی‌یف ارائه شوند.

وعده جانسون در خصوص تداوم عرضه تسلیحات انگلیس به اوکراین

بوریس جانسون، نخست وزیر مستعفی انگلیس، روز جمعه در گفتگو با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به وی وعده داد که مقامات لندن به ارائه کمک‌های نظامی و دیگر کمک‌ها لازم به اوکراین، صرف نظر از اینکه چه کسی نخست وزیر خواهد شد، ادامه خواهد داد.

جانسون همچنین به رهبر اوکراینی از قصد لندن برای گسترش برنامه آموزشی برای نیروهای نظامی اوکراین  از جمله با کمک کشورهای متحد دیگر اطمینان داد.

جانسون در بیانیه‌ای گفت: «او بر تعهد مستمر بریتانیا به حمایت از مردم اوکراین تأکید کرد و گفت که این عزم هر کسی که نخست‌وزیر بعدی بریتانیا شود، متزلزل نخواهد شد».

روز گذشته گزارش شد که ریشی سوناک، وزیر خزانه داری سابق بریتانیا و لیز تراس، وزیر امور خارجه، وارد آخرین مرحله رقابت برای تصدی پست نخست وزیری می شوند که پس از استعفای بوریس جانسون در اوایل ماه جولای آغاز شد.

در دور آخر، همه اعضای حزب محافظه کار که تعداد آنها تقریباً به 200 هزار نفر رسیده است، برنده را انتخاب می کنند و نام رئیس جدید دولت در ابتدای ماه سپتامبر اعلام خواهد شد.

سناتور روس: محاصره کامل روسیه توسط تحریم‌های غرب غیرممکن است

آلکسی پوشکوف، یکی از اعضای شورای فدراسیون (سنای) روسیه تاکید کرد که کشورهای غربی در اعمال تحریم‌های جامع علیه روسیه ناکام خواهند ماند و محاصره این کشور غیرممکن است.  

همچنین به گفته وی، غرب نتوانست جلوی صادرات محصولات کشاورزی روسیه را بگیرد.

این سناتور روس امروز، شنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: «روند توسعه اوضاع نشان می‌دهد که غرب در اعمال تحریم‌های جامع علیه روسیه و مسدود کردن صادرات داخلی روسیه ناکام مانده است. مسیر جنگ تحریم‌ها با نیازهای خود غرب و جهان غیرغربی که نیاز به تدارکات از روسیه دارند، برخورد کرده و با ساختار نیازهای اقتصادی بین‌المللی در تضاد بوده است.

پوشکوف یادآور شد که البته کشورهای غربی، با این حال، سیاست خود را رها نخواهد کرد. هرچند با این حال، در این مسیر، به جایی نخواهند رسید.

این سناتور افزود: «اما این بدان معناست که محاصره کامل روسیه با تحریم‌ها، با توجه به واقعیات غیرممکن و امکان‌پذیر نیست».

سناتور روس: چشم انداز اقتصاد اوکراین تقریباً ناامیدکننده است

آلکسی پوشکوف عضو شورای فدراسیون (سنای) روسیه در کانال تلگرامی خود در تفسیر این خبر که آژانس بین المللی رتبه بندی فیچ (Fitch Ratings) رتبه پیش فرض بلندمدت صادرکننده اوکراین را کاهش داده است، اظهار نظر کرد. در جنگ اقتصادی غرب علیه روسیه، اوکراین به طور کامل توسط رهبران غربی فراموش شده است، گویی فقط یک "سرزمینی برای دور ریختن" است. سناتور روس تاکید کرد: چشم‌انداز اقتصادی اوکراین عملاً ناامیدکننده است.

روز جمعه آژانس بین المللی رتبه بندی Fitch Ratingsرتبه پیش فرض بلندمدت صادرکننده اوکراین را به ارز خارجی از «CCC» به «C» کاهش داد. این سطح نشان دهنده وضعیت در آستانه ورشکستگی قرار داشتن وضعیت اقتصادی کشور است.

علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد اوکراین در سال 2022 به میزان 33 درصد کاهش یابد و در سال 2023 بهبودی سطحی 4 درصدی داشته باشد. تورم ممکن است تا پایان سال آینده به 30 درصد افزایش یابد. بدهی عمومی دولت در سال 2022 با 48 درصد رشد به 92 درصد تولید ناخالص داخلی و 103 درصد در سال 2023 خواهد رسید.

کد خبر: 1148433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =