برنامه‌های وزارت علوم برای مراسم پیاده‌روی اربعین اعلام شد

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: برنامه‌های وزارت علوم در ارتباط با اربعین در قالب «قرارگاه ملی اربعین دانشگاهیان» اجرا می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز-مسعودکیخا، محمدعلی اسلامی درباره برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برگزاری مراسم اربعین حسینی اظهار کرد: برنامه‌های وزارت علوم در ارتباط با اربعین در قالب «قرارگاه ملی اربعین دانشگاهیان» اجرا می‌شود. این ستاد راهبری تمام فعالیت‌های حوزه اربعین را انجام می‌دهد و ریاست این ستاد با وزیر علوم و دبیری ستاد با سازمان بسیج دانشجویی است.

وی افزود: بعد از تشکیل قرارگاه اصلی، قرارگاه‌های استانی شکل می‌گیرد و وزیر علوم برای دانشگاه‌های مادر استان حکم قرارگاه استانی می‌زند که آن‌ها بر اساس این حکم هماهنگی و برنامه ریزی‌ها برای اعطای تسهیلات به دانشجویان در استان‌ها جهت رفت و آمد و اسکان را انجام می‌دهند و پیگیری می‌کنند.

اسلامی تصریح کرد: برنامه و هدف اصلی این قرارگاه برای راهپیمایی اربعین، برپایی اجتماع باشکوه دانشگاهیان در سطح بین المللی است که هم دانشگاهیان کشورمان و هم دانشگاهیان سایر کشورهایی که در این راهپیمایی شرکت می‌کنند، بتوانند تجدید بیعتی با سیدالشهدا امام حسین (ع) داشته باشند.

حمایت مالی از مواکب

اسلامی یکی از برنامه‌های این قرارگاه را حمایت از مواکب خدماتی و فرهنگی در دانشگاه‌های سراسر کشور و به ویژه در مبادی ورودی و خروجی استان‌های مرزی عنوان کرد و گفت: این قرارگاه از مواکب فرهنگی و خدماتی در مرزهای داخل کشور و مواکب دانشگاهی در کشور عراق برای ارایه خدمات فرهنگی و زائرداری حمایت مالی می‌کند.

وی ادامه داد: بخش دیگر از کارهایی که در این قرارگاه ملی اربعین دانشگاهیان پیگیری می‌شود، اعزام ایمن و رایگان دانشجویان با اتوبوس و قطار یا سایر وسایل نقلیه است، یعنی دانشگاه‌ها دانشجویانی را که علاقه‌مند هستند و ثبت نام می‌کنند، تا مبادی ورودی مرزها می‌رسانند و آن‌ها از مرز وارد کشور عراق شده و در راهپیمایی اربعین بتوانند شرکت کنند.

برنامه ریزی برای اعطای وام قرض الحسنه

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تخصیص وام قرض الحسنه با همکاری صندوق رفاه دانشجویان برای دانشجویانی را که علاقه‌مند به شرکت در راهپیمایی اربعین هستند، یکی دیگر از برنامه‌های قرارگاه ملی اربعین دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: این کار را امسال شروع کردیم و تا الان هماهنگی‌های آن انجام شده است.

اسلامی یادآور شد: البته این برنامه جزو مصوبات قبلی وزارت علوم بوده و نهایی شدن آن در جلسه هفته آینده این قرارگاه ملی مشخص می‌شود قبلا وزارت علوم تسهیلاتی برای عمره و عتبات برای دانشجویان داشته است، اما برای ویژه اربعین اولین بار است که امسال تسهیلات در نظرگرفته می‌شود و باید منابع آن تامین اعتبار شود. این برنامه امسال به طور ویژه پیگیری می‌شود.

برنامه ریزی برای دانشجویان مشمول خدمت وظیفه

وی گفت: در رابطه با تسهیل خروج دانشجویان مشمول خدمت وظیفه، مصوبه دیگری است که در حال پیگیری هستیم تا امکان خروج دانشجویان مشمول از کشور صورت بگیرد که بتوانند در راهپیمایی اربعین شرکت کنند. البته این برنامه در سالیان گذشته هم اجرایی شده است.

پوشش گسترده رسانه‌ای اربعین

مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بحث رسانه‌ای مراسم اربعین را مهم عنوان کرد و گفت: بحث دیگری که امسال پیگیری می‌کنیم پوشش رسانه‌ای و خبری کاروان‌های زیارتی اربعین حسینی است تا بتوانیم بازنمایی مناسبی از این حرکتی که در سطح بین المللی جهان اسلام اتفاق می‌افتد در فضای مجازی و دانشگاهی داشته باشیم.

پویش خدمت اربعین

وی پویش خدمت اربعین را یکی دیگر از برنامه‌های قرارگاه ملی اربعین دانشگاهیان عنوان کرد و گفت: این پویش برای خدمت رسانی به خانواده‌های نیازمند در قالب بسته‌های حمایتی است که مجری اصلی آن بسیج دانشجویی است. این پویش ادامه پویشی است که در زمان کرونا ایجاد شد تا دانشجویان بتوانند در این ایام خدمت رسانی در مناطق محروم داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =