بیشترین درصد افزایش تولید نفت در جهان به نام ایران ثبت شد

آمار نشریه فوربس نشان می‌دهد ایران سال ۲۰۲۱ بیشترین درصد افزایش تولید نفت در میان ۱۰ کشور برتر تولیدکننده جهان را به ثبت رسانده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در سال ۲۰۲۰ جهان بزرگ‌ترین کاهش مصرف نفت در تاریخ را به ثبت رساند. پس از ۹ سال روند افزایش مصرف نفت در جهان، شیوع کرونا باعث شد تا تقاضا برای طلای سیاه در بازار جهانی ۹ درصد کاهش یابد.

بیشتر بخوانید:

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه نزولی شد

البته در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد ۶ درصدی مصرف نفت در بازار جهانی بودیم که بزرگ‌ترین رشد سالانه از سال ۱۹۷۶ تاکنون به شمار می‌رود. با وجود این افزایش اما مصرف نفت در جهان در سال ۲۰۲۱، ۳.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ پایین‌تر بوده است.

* بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در جهان

آمریکا در سال ۲۰۲۱ با مصرف روزانه ۱۸.۷ میلیون بشکه بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت جهان بود که نسبت به سال ۲۰۲۰،  ۸.۷ درصد رشد داشته است. بیشترین میزان مصرف نفت آمریکا در سال ۲۰۰۵ به ثبت رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱، ۹ درصد بیشتر بوده است.

پس از آمریکا هم چین با مصرف روزانه ۱۵.۴ میلیون بشکه دومین مصرف کننده نفت جهان بود.

به طور کلی طی ۱۰ سال گذشته مصرف نفت در آمریکا سالانه ۰.۴ درصد بیشتر شده و این در حالی است که متوسط افزایش مصرف سالانه نفت چین ۱۲ برابر آمریکا بوده و در یک دهه گذشته سالانه ۴.۸ درصد بالا رفته است.

در میان ۱۰ مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان آلمان تنها کشوری است که در سال ۲۰۲۱ کاهش مصرف را به ثبت رسانده است. آمریکا و چین به ترتیب ۱۹.۹ درصد و ۱۶.۴ درصد نفت عرضه شده به بازار جهانی را وارد کرده‌اند و در مجموع بیش از ۳۶ درصد نفت جهان در این دو کشور مصرف شده و می‌شود.

* بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان

با وجود تأثیرات منفی شیوع ویروس کرونا بر صنعت تولید نفت آمریکا، این کشور در سال ۲۰۲۱ با تولید روزانه ۱۱.۲ میلیون بشکه همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان بوده است. جایگاه‌های دوم و سوم این لیست هم به روسیه و عربستان تعلق دارد و دو کشور به ترتیب ۱۰.۵ و ۹.۴ میلیون بشکه تولید نفت داشته‌اند؛ درواقع آمریکا،‌ روسیه و عربستان به ترتیب ۱۴.۴، ۱۳.۴ و ۱۲.۱ درصد کل نفت تولیدی جهان را به خود اختصاص داده و در مجموع نزدیک به ۴۰ درصد کل نفت تولیدشده در جهان در سال ۲۰۲۱ با منشأ این سه کشور بوده است.

با وجود آنکه شرکت‌های نفتی در جهان در سال ۲۰۲۱ روند افزایش تولید را در پیش گرفتند، اما تولید نفت در ۶ کشور از ۱۰ کشور بزرگ تولیدکننده این کالای اساسی پایین آمد. همین مسئله بود که باعث شد تا شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی باشیم.

کانادا، عراق و چین نیز به ترتیب با تولید ۴.۷، ۴، و ۴ میلیون بشکه در روز جایگاه‌های سوم تا ششمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

* ایران چندمین کشور تولیدکننده نفت در جهان به شمار می‌رود؟

در سال ۲۰۲۱ ایران روزانه ۳.۲ میلیون بشکه نفت تولید کرده و هفتمین کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان بوده است. درواقع ۴.۱ درصد کل نفت تولیدشده در جهان در سال ۲۰۲۱ مربوط به ایران بوده است.

همان‌طور که گفته شد تولید نفت در ۶ کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان شامل آمریکا، عربستان، عراق، امارات، برزیل و کویت در سال ۲۰۲۱ کاهش داشته، اما ایران با ثبت ۱۶.۱ درصد افزایش تولید، بیشترین رشد تولید نفت در میان کشورهای جهان را به ثبت رسانده است.

انتهای پیام/‌

کد خبر: 1148458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =