راهکارهای خانگی برای درمان بیرون زدگی دیسک گردن

یک متخصص فیزیوتراپی با اشاره به علائم دیسک گردن گفت: فیزیوتراپی دیسک گردن یکی از موثرترین روش های غیرجراحی در درمان آن است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ایمان کمالی حکیم، با  تبریک روز ملی  فیزیوتراپی گفت: حرفه فیزیوتراپی یکی از بخش‌های مهم نظام سلامت است و وظایف سنگینی را در ارزیابی و درمان انواع بیماری‌های و اختلالات بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید:

دلایل بروز آرتروز گردن و راه‌های درمان آن

 حکیم در ادامه تصریح کرد: درمان بیرون زدگی دیسک گردن با توجه به شدت دیسک بیرون زده ، محل آن و علائم و عوارضی که برای بیمار ایجاد کرده با روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد. فیزیوتراپی دیسک گردن یکی از موثرترین روش های غیرجراحی در درمان دیسک گردن است.

این متخصص فیزیوتراپی گفت: دیسک گردن به دو صورت ناگهانی و یا تدریجی رخ می‌دهد، وارد شدن ضربات خفیف و مکرر و با آسیب دیدگی و فرسودگی تدریجی دیسک ها در طی روند افزایش سن موجب بروز این عارضه بطور تدریجی و وارد شدن فشار شدید و ناگهانی به دیسک ها سبب بروز فتق دیسک گردن بطور ناگهانی می شوند.

حکیم با بیان اینکه دیسک ها نقش مهمی در محافظت از ستون مهره ها دارند و با جذب فشارها و شوک هایی که هنگام راه رفتن و انجام فعالیت ها به ستون مهره ها وارد می شود از آن ها در برابر آسیب دیدگی محافظت می کنند. افزود: در صورتی که عاملی سبب فرسایش تدریجی دیسک  یا پارگی ناگهانی دیسک شود ماده میانی درون دیسک از فضای خود خارج و به بیرون نشت می کند ، این ماده ژلاتینی مانند سبب وارد شدن فشار به ریشه ها و اعصاب نخاعی و بروز علائم حسی و حرکتی برای فرد مبتلا می‌شود.

وی ادامه داد: فیزیوتراپی دیسک گردن با روش های موثر و با کمترین عارضه و هزینه می تواند به درمان غیرجراحی دیسک گردن کمک کند.

کمالی حکیم به علائم دیسک گردن اشاره کرد و افزود: احساس درد و ناراحتی در گردن،  تشدید درد و سایر علائم با حرکت دادن گردن، محدود شدن دامنه حرکات گردن به دلیل وجود درد، انتشار درد به شانه ها و بازوها، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها ، ضعف عضلانی و سایر عوامل از مهمترین علائم دیسک گردن هستند.

وی تصریح کرد: طبق گایدلاین ۲۰۲۱ انجمن فیزیوتراپی آمریکا،  روش تشخیص و درمان مکانیکی مکنزی در حوزه دردهای عصبی-عضلانی-اسکلتی به ویژه در ناحیه ستون فقرات بهترین روش درمانی است که فیزیوتراپیست ها با گذراندن دوره های بین المللی رسمی موسسه مکنزی به خوبی می توانند این دردها را بدون نیاز به تست های تشخیصی گران قیمت  ، ارزیابی و درمان کنند .

حکیم افزود : در جوامع توسعه یافته و در حال توسعه مثل کشور ما، اختلالات سیستم حرکتی مهم ترین چالش فراروی نظام سلامت بوده و سلامت این سیستم بدون دستان توانمند فیزیوتراپیست ها به عنوان متخصصین حرکت و عملکرد فیزیکی، محقق نمی‌شود.

این متخصص فیزیوتراپی  تصریح کرد: مسئولیت مستقیم یا غیر مستقیم عوارض ناشی از بیماری های ایسکمیک قلبی، کمر درد، سوانح جاده ای و سکته مغزی که بیشترین بار بیماری های غیر واگیردر ایران هستند به عهده فیزیوتراپیست ها است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1148467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =