کار هایی که شما را بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار میدهد

آفتاب سوختگی یکی از متداول ترین اتفاقاتی است که در فصل تابستان رخ میدهد و در صورت انجام برخی موارد زودتر به سراغ شما می آید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،  اکثر ما عاشق فصل تابستان هستیم. زیرا می توانیم با لباس های خنک تر بیرون برویم و از هوای آزاد استفاده کنیم. البته قرار گرفتن در معرض آفتاب، خطراتی مثل آفتاب سوختگی یا سرطان پوست را به همراه دارد. پس باید مراقب باشید.  بعضی از کارها هستند که آفتاب سوختگی را تشدید کرده و آن را بدتر می کنند. 

بیشتر بخوانید:

علائم و درمان آفتاب سوختگی در خانه

استفاده از موبایل یا تبلت

بسیاری از ما عادت داریم در کنار ساحل و زیر نور آفتاب به جای اینکه کتاب بخوانیم، از گوشی موبایل یا تبلت استفاده می کنیم. باید بدانید که استفاده از این لوازم ، آفتاب سوختگی را بدتر می کند. پس تا جایی که می توانید لوازم الکترونیکی را خاموش کنید زیرا برخورد نور خورشید با صفحهی لوازم الکترونیکی، باعث جذب بیشتر اشعه فرابنفش خواهد شد. 

استفاده از دارو های خاص

بعضی از دارو های ضد التهابی، مشکلات پوستی مانند آفتاب سوختگی را بهبود می بخشند اما خودشان دلیلی برای ایجاد آفتاب سوختگی هستند. آنتی هیستامین ها، دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی و آنتی بیوتیک ها همگی حساسیت به نور را افزایش می دهند و آفتاب سوختگی را تشدید می کنند. اگر از این دارو ها استفاده می کنید، نباید بیش از حد در برابر نور آفتاب قرار بگیرید  زیرا با حساسیت پوستی مواجه خواهید شد. 

دوش آب داغ

هنگامی که نور خورشید به پوست شما می تابد، آن را خشک می کند. آب داغ خشکی پوست را افزایش داده و همین خشکی زیاد، باعث افزایش آفتاب سوختگی خواهد شد زیرا به اندازه کافی چربی و روغن داخل پوست وجود ندارد. پس سعی کنید در فصل تابستان از دوش آب ولرم استفاده کنید. 

مصرف مرکبات در تابستان 

در فصل تابستان استفاده از مرکبات افزایش پیدا می کند اما جالب است بدانید که خوردن نوشیدنی هایی مثل آب لیمو یا شربت لیمو باعث افزایش ابتلا به افتاب سوختگی می شود  زیرا یک واکنش در پوست ایجاد می کند و آن را بیش از همیشه مستعد ورم، التهاب، جوش و از بین رفتن رنگ پوست خواهد کرد. پس زمانی که نوشیدنی های حاوی مرکبات استفاده کردید، کمتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرد.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

فرقی ندارد که چقدر از ضد آفتاب استفاده کرده اید. اگر بعد از آفتاب سوختگی دوباره در معرض نور خورشید قرار بگیرید، وضعیت آفتاب سوختگی شما به شدت بدتر می شود. تا زمانی که پوستتان بهبود پیدا نکرده، حتی با وجود ضد آفتاب با spf 30 به بالا ، باز هم در معرض نور آفتاب قرار نگیرید تا پوستتان به طور کامل بهبود پیدا کند. 

استفاده از بعضی عطر و ادکلن ها

بعضی از متخصصان پوست بر این عقیده هستند که تعدادی از عطر و ادکلن ها پوست شما را بیشتر مستعد آفتاب سوختگی می کند. جوش، قرمزی و واکنش های پوستی را تشدید می کند. بعضی از روغن ها و مواد تشکیل دهنده در این ادکلن ها مثل اسطوخودوس یا رزماری بیش از همیشه پوست را مستعد آفتاب سوختگی خواهند کرد.

پوشیدن لباس هایی با رنگ های خاص در معرض نور آفتاب

هنگامی که زیر نور خورشید قرار می گیرید، رنگ ها اهمیت بسیار زیادی دارند. درست است که می خواهید در زیر نور آفتاب از خودتان عکس های سلفی بگیرید و لباس های زیبا بپوشید اما لباسی را انتخاب کنید که نور آفتاب، آن را عاملی برای آفتاب سوختگی نکند. رنگ های قرمز یا آبی روی لباس های نخی معمولاً محافظت بیشتری از پوست در برابر اشعه فرابنفش می کنند اما رنگ های تیره تر و رنگ زرد، بیش از سایرین اشعه فرابنفش را به خود جذب می کند.

آرایش کردن

آفتاب سوختگی قطعاً چشم های شما را هم درگیر می کند و پوست را مستعد جوش و خشکی خواهد کرد. از طرفی آرایش و میکاپ این خشکی را افزایش می دهد، منافذ پوستی را می بندد و پوست بیش از همیشه مستعد مضرات آفتاب سوختگی می شود. پس اجازه دهید پوستتان نفس بکشد و بیش از حد آن را با مواد آلوده، سنگین نکنید.

تمدید نکردن ضد آفتاب

اگر ضد افتابتان را تمدید نکنید، اثر آن از بین خواهد رفت . در نیجه پوست شما بیشتر در معرض آسیب و افتاب سوختگی قرار می گیرد. پس سعی کنید حداقل هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب را تمدید کنید تا بیش از همیشه با مضرات نور خورشید مبارزه کنید.

استفاده از آلوئه ورای رایحه دار

الوئه ورا یک تسکین دهنده برای آفتاب سوختگی محسوب می شود اما به نوع آلوورایی که استفاده می کنید هم باید دقت داشته باشید. آلوورایی که رایحه دارد ، یک عامل مضر برای آفتاب سوختگی محسوب می شود و شبیه به عطر و ادکلن ها عمل می کند. پس آلوورایی که برای بهبود آفتاب سوختگی استفاده می کنید، نباید هیچ گونه بویی داشته باشد. همچنین محصول آلوورایی که تهیه کرده اید، نباید حاوی هیچ گونه وازلین، بنزوکائین یا لیدوکائین باشد  زیرا همگی حساسیت را افزایش می دهند.

استفاده از لباس های تنگ

اگر از آفتاب سوختگی رنج می برید، هرگز لباس تنگ نپوشید. لباس تنگ گرما را داخل بدن به دام می اندازد و ورم و التهاب را افزایش می دهد. بدن بعد از آفتاب سوختگی می خواهد با افزایش جریان خون با این شرایط مبارزه کند

اما لباس تنگ مانع از جریان منظم خون شده و باعث ایجاد گرما، قرمزی و التهاب خواهد شد.

زیاده روی در استفاده از ضد آفتاب

برخی از افراد بعد از آفتاب سوختگی، جوش های بزرگی می زنند و فکر می کنند که با ضدآفتاب می توانند آن را درمان کنند اما استفاده از ضد آفتاب روی جوش، وضعیت را بدتر می کند و هرگز به بهبود آن کمک نخواهد کرد.

نوشیدن آب به اندازه کافی

مرطوب نگه داشتن بدن بعد از آفتاب سوختگی بسیار مهم است. مایعات بدن خود را تامین کنید تا بدن شما راحت تر با این شرایط کنار بیاید. با نوشیدن مایعات به اندازه کافی، آب و نوشیدنی های ورزشی  الکترولیت بدن خود را تامین کنید و وضعیت پوست را بعد از آفتاب سوختگی بهبود ببخشید.

لایه برداری پوست

شاید دلتان بخواهد که پوستتان را لایه برداری کنید تا اثرات آفتاب سوختگی از بین بروند اما هرگز این کار را انجام ندهید. بدترین کاری که بعد از آفتاب سوختگی می توان انجام داد، لایه برداری پوست است، زیرا با انجام این کار، لایه آسیب دیده پوست شما بیشتر در معرض خطر عفونت قرار می گیرد و به جای آن سعی کنید از لوسیون های نرم کننده و مناسب برای آفتاب سوختگی استفاده کنید تا پوست شما به طور طبیعی خودش را بازیابی کند.

ترکاندن جوش ها

هرگز جوش حاصل از آفتاب سوختگی را نترکانید. حباب حاصل از جوشِ آفتاب سوختگی، هرگز نباید ترکانده شود زیرا وضعیت آن بدتر خواهد شد و ممکن است باعث ایجاد عفونت گردد.

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل برای مرطوب کردن پوست بسیار عالی عمل می کند اما در مورد آفتاب سوختگی این گونه نیست  زیرا اسید چرب زیادی دارد که نه تنها منافذ پوست را می بندد، بلکه فرایند بهبود پوست را به تاخیر انداخته و ممکن است التهابات را نیز در این شرایط افزایش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =