ایران، رتبه اول منطقه در شاخص جهانی «تینک تنک»/ رشد ۷۵ درصدی اتاق‌های فکر کشور در ۱۳ سال گذشته

ایران رتبه نخست منطقه و بیستم جهانی در شاخص جهانی «تینک تنک» را دارد که نشان‌دهنده بهبود ۷۵ درصدی رتبه کشورمان از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شاخص جهانی تینک تنک (TTCSP) یک نظرسنجی بین‌المللی است که اتاق‌های فکر را رتبه‌بندی می‌کند؛ چرا که اندیشکده یا اتاق فکر نقشی کلیدی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های جوامع دارد.

دانشگاه پنسیلوانیا سالانه گزارش‌های از جایگاه کشورها در شاخص تینک تنک ارائه می‌کند. بر اساس این گزارش ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی، در جایگاه ۲۰ جهانی شاخص جهانی تینک تنک قرار دارد. شاخص تینک تنک نتیجه پیمایش نگرش نزدیک به ۲ هزار پژوهشگر، پشتیبان دولتی و خصوصی، سیاست‌گذار و روزنامه‌نگار است که کشورهای جهان را بر اساس چهار شاخص شامل منابع، بهره‌برداری، بروندادها و تاثیر رتبه‌بندی می‌کند. این شاخص نزدیک به ۶ هزار و ۵۰۰ تینک تنک را بر پایه ۱۸ معیار گوناگون رتبه‌بندی می‌کند و به ارزیابی نقش و جایگاه سازمان‌های دولتی پژوهشی سیاست‌گذار می‌پردازد. تینک تنک از سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ شمسی) مطرح شد. 

کارشناسان معتقدند که تشکیل اتاق فکر از سطح سازمانی گرفته تا سطح جهانی می‌تواند به مدیریت بهتر آن محیط کمک کند، به طوری که تشکیل اتاق فکر در ادارات می‌تواند به افزایش سطح خلاقیت کارمندان منجر شود. توجه به تشکیل اتاق فکر از جمله ضرورت‌هایی است که در دولت جدید مورد نظر قرار گرفته است، برای مثال محمدعلی زلفی گل وزیر علوم اخیرا از تشکیل ۱۶ اتاق فکر برای تحقق اولویت‌های این وزارتخانه خبر داد.

نمودار زیر روند سالانه جایگاه ایران در شاخص جهانی «تینک تنک» را نشان می‌دهد:

ایران، رتبه اول منطقه در شاخص جهانی «تینک تنک»/ رشد ۷۵ درصدی اتاق‌های فکر کشور در ۱۳ سال گذشته

همچنین گزارش دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد که ایران جایگاه نخست را از دیدگاه تینک تنک در بین کشورهای منطقه دارد. در جدول زیر تعداد تینک تنک و جایگاه هر کدام از کشورهای منطقه در این شاخص آمده است:

کشورها تعداد تینک تنک رتبه در منطقه رتبه در جهان
ایران  ۸۷ ۱ ۲۰
رژیم اشغالگر قدس ۷۸ ۲ ۲۸
ترکیه ۵۳ ۳ ۳۵
مصر  ۴۷ ۴ ۳۹
افغانستان ۴۶ ۵ ۴۷
قزاقستان ۴۳ ۶ ۴۷
فلسطین ۳۹ ۷ ۵۲
گرجستان ۳۶ ۸ ۵۵
عراق ۳۵ ۹ ۵۸
لبنان ۳۵ ۹ ۵۸
پاکستان ۳۳ ۱۱ ۶۲
ارمنستان ۳۲ ۱۲ ۶۴
اردن ۳۲ ۱۲ ۶۴
قرقیزستان ۲۹ ۱۴ ۷۳
یمن ۲۹ ۱۴ ۷۳
آذربایجان ۲۰ ۱۶ ۸۸
کویت ۱۶ ۱۷ ۹۷
امارات متحده عربی ۱۶ ۱۷ ۹۷
بحرین ۱۵ ۱۹ ۱۰۲
قطر ۱۵ ۱۹ ۱۰۲
ازبکستان ۱۳ ۲۱ ۱۱۲
عربستان سعودی ۱۳ ۲۱ ۱۱۲
سوریه ۱۰ ۲۳ ۱۲۲
تاجیکستان ۹ ۲۴ ۱۲۸
عمان ۳ ۲۵ ۱۵۹
ترکمنستان - - -

به گزارش ایسکانیوز، آمریکا با ۲ هزار و ۲۰۳ تینک تنک جایگاه نخست شاخص تینک تنک را در سال ۲۰۲۱ میلادی دارد و چین، هند، انگلستان و کره جنوبی در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =