آخرین تحولات اوکراین| اروپا: باید برای توقف کامل عرضه گاز از روسیه آماده شویم

وزیر خارجه روسیه در دیدار با نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب با تأکید بر پایبندی مسکو به تعهداتش برای صادرات مواد غذایی گفت: برای اطمینان از ایمنی عبور کشتی‌های حامل غلات اوکراینی در دریای سیاه، به‌همراه روسیه و ترکیه، کشور ثالثی نیز مشارکت دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "سامح شکری" وزیر امور خارجه جمهوری عربی مصر روز یکشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی بعد از مذاکرات خود با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که قاهره به موضع‌گیری مبتنی بر اهمیت رویکرد دیپلماتیک برای حل‌وفصل مناقشه در اوکراین پایبند است.

وی تأکید کرد: «ما در خصوص وضعیت اوکراین گفت‌وگو کردیم و بر اهمیت دستیابی به راه‌حل‌های مبتنی بر مذاکره و رویکردی دیپلماتیک به‌منظور دستیابی به آتش‌بس و دستیابی به حل‌وفصل سیاسی مناقشه کنونی تأکید کردیم.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| اعتراض کی‌یف به سخنان نخست وزیر مجارستان درباره موثر نبودن تحریم‌های ضدروسی

شکری با استقبال از توافقات به‌دست‌آمده در استانبول درباره صادرات غلات اوکراین، گفت که بحران در اوکراین تأثیر منفی بر مواد غذایی و انرژی در سراسر جهان داشته و همچنین منجر به اختلال در زنجیره تأمین محصولات کشاورزی شده است.

وزیر خارجه روسیه نیز یادآور شد که مقامات مصر طرفدار حل‌وفصل اوضاع در آینده نزدیک و با در نظر گرفتن منافع همه طرفین در چارچوب قانون هستند. سرگئی لاوروف به خبرنگاران گفت: مسکو در خصوص ازسرگیری مذاکرات با کی‌یف درباره طیف وسیعی از مسائل هیچ تعصبی ندارد، ولی این موضوع به طرف روسی بستگی ندارد، برای اینکه مقامات اوکراینی، از رئیس جمهور گرفته تا تعداد بیشمار مشاوران وی، دائماً می‌گویند "تا زمانی که اوکراین روسیه را در میدان نبرد شکست نداده است، هیچ مذاکره‌ای انجام نخواهد شد".

وی همچنین تأکید کرد: روسیه به انجام کلیه تعهدات خود به‌عنوان صادرکننده مواد غذایی پایبند بوده و خواهد بود و این خط‌مشی از سوی رئیس جمهور ولادیمیر پوتین نیز در جریان گفتگوی تلفنی اخیر وی با رئیس‌جمهوری مصر مورد تأیید قرار گرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تأکید کرد: «این تحریم‌های غیرقانونی که علیه روسیه اعمال شده است مانع اصلی اجرای عملیات صادرات غلات روسیه، از جمله بیمه و مجوز ورود کشتی‌های ما به بنادر خارجی و کشتی‌های خارجی به بنادر روسیه شده است. اکنون پس از امضای توافقات مناسب در استانبول به‌ابتکارعمل آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل داوطلبانه خواستار رفع این محدودیت‌های نامشروع شده است، امیدواریم که تلاش وی در این زمینه موفق شود.»

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز شنبه اعلام کرد که صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه پس از امضای توافقنامه در استانبول، طی روزهای آینده آغاز خواهد شد.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و پنجاه و دوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

رئیس کمیسیون اروپا: باید برای توقف کامل عرضه گاز از روسیه آماده شویم

اورسولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا هشدار داده است که با کاهش عرضه گاز از روسیه، کشورهای اروپایی باید خود را برای توقف کامل آن آماده کنند، که به‌عقیده وی، "دیر یا زود" چنین اتفاقی خواهد افتاد.

خانم فون‌درلاین که این دیدگاه را در مصاحبه با آژانس DPA که امروز، دوشنبه منتشر شد عنوان کرد و گفت: «در زمان حاضر، روسیه فقط به‌طور جزئی گاز خود را به اروپا عرضه می‌کند یا اصلاً سوخت را به 12 کشور عضو اتحادیه اروپا عرضه نمی‌کند، بنابراین اروپا باید برای بدترین سناریو؛ یعنی توقف کامل عرضه گاز از روسیه دیر یا زود، آماده باشد.»

رئیس کمیسیون اروپا در عین حال از کشورهایی که وابستگی کمتری به گاز روسیه دارند، خواست در تلاش‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی مشارکت کنند. به‌گفته وی، اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا از نزدیک در هم تنیده شده است و بحران گاز، همه کشورهای اروپایی را به یک شکل تحت تأثیر قرار خواهد داد.‎

نقش سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس در عملیات ربودن هواپیمای روسی در اوکراین

یک مقام سرویس امنیت فدرال روسیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که طبق اطلاعات این اداره، سرویس‌های اطلاعاتی انگلیسی در عملیات ربودن هواپیماهای نیروهای هوا ـ فضای روسیه به طرف اوکراینی کمک کردند.

این مقام امنیتی گفت: «بدیهی است که خود این عملیات با حمایت سرویس‌های اطلاعاتی غربی و در وهله نخست انگلستان، انجام شده است.»

اوایل صبح امروز، از شکست عملیات اطلاعاتی اوکراین برای جذب خلبانان روسی و ربودن هواپیماهای نیروهای هوا-فضای روسیه خبر داده شد.

طبق اطلاعات سرویس امنیت فدرال روسیه، برنامه ریزی شده بود تا خلبانان روسی را متقاعد کنند که در فرودگاه‌های تحت کنترل نیروهای مسلح اوکراین فرود بیایند. این اطلاعات از مکالمه تلفنی شنود شده بین یک افسر اوکراینی و یکی از خلبانان روسیه به دست آمده است.

چند روز پیش برخی رسانه‌ها گزارش دادند که نیروهای ویژه انگلیسی آموزش همکاران اوکراینی خود را آغاز کردند تا بتوانند کنترل جزیره مار را دوباره به دست بگیرند. آنها باید برای کار با استفاده از تجهیزات نظامی زیرآبی آموزش می‌بینند.‎

روسیه برای مواضع متعادل و مسئولانه کشورهای عضو اتحادیه عرب در قبال اوکراین ارزش قائل است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته، یکشنبه، در نشستی با نمایندگان دائمی کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره تاکید کرد که مقامات مسکو از مواضع متوازن، صادقانه و مسئولانه کشورهای عضو اتحادیه کشورهای عربی در قبال اوضاع پیرامون اوکراین قدردانی می‌کنند. وی با اشاره به اینکه در ماه آوریل نیز گروه تماس اتحادیه عرب به مسکو سفر کرده و طرفین مباحثات مفیدی در خصوص اوکراین انجام دادند، گفت: ما آماده ادامه چنین گفتگوهایی با دوستان خود از اتحادیه کشورهای عربی و سایر نقاط جهان هستیم و چیزی برای پنهان کردن نداریم.

وزیر خارجه روسیه گفت: «ما برای کسانی که در برابر تبلیغات کی‌یف با هدف تبدیل اوکراین به دشمن ابدی روسیه تسلیم شده‌اند متاسفیم. چنین تلاش‌هایی موفقیت آمیز نخواهد بود. ما برای مردم اوکراین متاسفیم که لیاقت بهتری دارند. ما برای تاریخ اوکراین متاسفیم که در مقابل چشمان ما در حال فروپاشی است. مردم روسیه و اوکراین به زندگی مشترک خود ادامه خواهند داد. روسیه قطعاً به مردم اوکراین کمک خواهد کرد تا از شر رژیم ضدمردمی کنونی در کشورشان خلاص شوند.»

لاوروف از مشارکت یک کشور ثالث به همراه روسیه و ترکیه برای نظارت بر صادرات غلات اوکراین خبر داد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه در دیدار با نمایندگان دائمی کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره اعلام کرد که به منظور اطمینان از ایمنی عبور کشتی‌های دارای غلات اوکراینی در دریای سیاه، به همراه روسیه و ترکیه، کشور ثالثی نیز مشارکت خواهد داشت که بعداً مشخص خواهد شد.

لاوروف توضیح داد: «در استانبول، ما موفق به دستیابی به توافقاتی شدیم که بر اساس آن اوکراین درگیر پاکسازی میادین مین در سواحل این کشور شده تا عبور امن کشتی‌ها به دریای آزاد امکان پذیر شود. روسیه، ترکیه و یک کشور ثالث که بعداً مشخص می‌شود، کشتی‌ها را تا تنگه بسفر اسکورت می‌کنند».

وی یادآور شد که تفاهم نامه روسیه و سازمان ملل که همزمان با توافقنامه صادرات غلات اوکراین در استانبول امضا شد، "دبیر کل سازمان ملل را موظف کرده که روند کاهش تحریم‌ها علیه روسیه را آغاز کرده و کشورهای غربی را متقاعد ساخته و آنها را وادار به تصمیم گیری در خصوص رفع همه محدودیت‌های اعمال شده بر صادرات غلات از روسیه کند."

لاوروف افزود: بحران غذای بوجود آمده در جهان تقصیر روسیه نیست، بلکه به دلیل اختلال در زنجیره تامین غذا در ارتباط با همه‌گیری ویروس کرونا، چاپ بی‌رویه پول در ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای پرداخت هزینه غذا و دارو و خشکسالی‌های ناشی از آن است که چهار سال متوالی در منطقه رخ داده و به تشدید این بحران کمک کرده است.

وزیر امور خارجه روسیه و احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی روز یکشنبه در یداری دوجانبه در قاهره در خصوص گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین روسیه و کشورهای عضو این اتحادیه گفتگو کرده و علاقه خود برای تقویت روابط تجاری را مورد تایید قرار دادند.

سرگئی لاوروف شب گذشته از قاهره برای یک سفر کاری به جمهوری دموکراتیک کنگو عزیمت کرد. وزیر خارجه روسیه پس از کنگو، از کشورهای اوگاندا و اتیوپی نیز دیدن خواهد کرد.

کره شمالی آمریکا را به تروریسم بیولوژیکی در اوکراین متهم کرد

وزارت امور خارجه کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پیونگ یانگ ایالات متحده را به دلیل استقرار آزمایشگاه‌های بیولوژیکی این کشور در خاک اوکراین و سایر کشورهادر مناطق دیگر جهان، به "تروریسم بیولوژیکی" متهم می‌کند.

در این بیانیه که شب گذشته در شبکه تلویزیونی دولتی این کشور پخش شد، تاکید شده: «ایالات متحده یک دولت تروریست بیولوژیکی است که بشریت را به سمت مرگ سوق داده است. آنها آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی بسیاری را در ده‌ها کشور و منطقه جهان، از جمله در خاک اوکراین ایجاد کرده‌اند و به طور فعال در حال تسریع توسعه سلاح‌های بیوشیمیایی هستند که حیات و امنیت مردم ساکن این کشورها را تهدید می‌کند.»

وزارت خارجه کره شمالی یادآور شد، این در حالی است که طرف آمریکایی به هر نحو این اتهامات را رد کرده و سعی دارد اذهان عمومی را به سمت روسیه منحرف ساخته و این کشور را "جنایتکار جنگی" معرفی کرده است. این در حالی است که نقاط شیوع بیماری‌های همه گیر که در سال‌های اخیر در جهان رخ داده، با مکان‌های استقرار آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکایی مطابقت عجیبی دارد. در این رابطه، اتهامات وارده به آمریکا مبنی بر شوک بزرگ ناشی از ویروس کرونا تصادفی نیست.

قدیروف: اروپا درصدد است روسیه را مجبور به یک جنگ تمام عیار کند

رمضان قدیروف، رئیس "جمهوری چچن" معتقد است که کشورهای اروپایی در تلاشند تا روسیه را وادار کنند که از عملیات ویژه حفاظت از مردم دونباس به جنگی تمام عیار با کشورهای اروپایی کشیده شود. به گفته وی، این روند اوضاع برای غرب بسیار مفید است.

قدیروف در کانال تلگرام خود در این باره نوشت: «اروپا با بیانیه‌ها و حمایت‌های نظامی خود از اوکراین، هدف خاصی را دنبال می‌کند و آن مجبور کردن روسیه به یک جنگ تمام عیار با استفاده از انواع سلاح‌ها در سراسر خطوط مقدم جبهه است. حال سئوال اینجاست: آیا مردم اوکراین به چنین وضعیتی نیاز دارند؟ مسلماً که خیر. ولی غرب به این مسئله بسیار نیاز دارد.»

در عین حال، رهبر چچن معتقد است که در صورت درگیری مستقیم، پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مردم اوکراین را برای جنگ با روسیه جلو خواهند فرستاد و از قربانی کردن تمامی آنها نگرانی ندارند.

نخست وزیر مجارستان به دلیل تماس با مسکو متهم به خیانت به اتحادیه اروپا شد

نشریه انگلیسی "اسپکتاتور" (The Spectator) روز یکشنبه در تحلیلی نوشت که کشورهای اتحادیه اروپا آمادگی ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان برای برداشتن نخستین گام در جهت عادی سازی روابط با روسیه را به عنوان خیانت به خود تلقی می‌کنند. به نوشته این مجله، این یکی از نشانه‌هایی است که ثابت می‌کند اتحاد کشورهای اروپایی در برابر فشارهای اقتصادی در رابطه با اوکراین در حال از بین رفتن است.

در این تحلیل یادآوری شده که به‌رغم اینکه اظهارات نخست وزیر مجارستان باعث انتقاداتی شده، ولی گویای این مسئله است که بوداپست در جایی که دیگران می‌ترسند واقعیت را بیان کنند، به سادگی صادق است.

وزارت خارجه کانادا مرگ شهروند خود در اوکراین را تایید کرد

وزارت امور خارجه کانادا شب گذشته اطلاعات مربوط به کشته شدن یک شهروند کانادایی در جریان درگیری‌ها در شرق اوکراین را تایید کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا در این باره گفت:  مقامات اوتاوا از مرگ یک کانادایی در شرق اوکراین مطلع هستند. با خانواده این فرد تماس گرفته شده و کمک کنسولی لازم به آنها ارائه شده است.

وی همچنین یادآور شد که جزئیات این حادثه به دلایل حفظ حریم خصوصی این تبعه کانادایی فاش نشده است.

روز یکشنبه نشریه پولیتیکو گزارش داد که چند روز قبل در نتیجه حمله تانکهای نیروهای مسلح روسیه در شرق منطقه دونتسک، چهار مزدور خارجی، از جمله یک کانادایی، یک سوئدی و دو شهروند آمریکایی کشته شدند.

کد خبر: 1148694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =