منافع تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح جزئیاتی از منافع تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه در حوزه نفت و گاز، از افزایش صادرات نفت خام ایران به بالای ۱ میلیون بشکه در روز خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: شکل گیری ارتباط میان ایران و دولت روسیه یکی از برکات دولت سیزدهم است و نتیجه این ارتباط، سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه و متقابلا سفر ولادیمیر پوتین به ایران و انجام مذاکراتی سازنده بود و تفاهم نامه ای که به موجب آن قرار است در بخش بالادستی نفت و گاز ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود و به طور قطع ضمن ایجاد اشتغالزایی فعال، اثر بسیار گسترده ای هم در اقتصاد کشور خواهد داشت.

وی افزود: در مذاکرات منتهی به عقد پیمان برجام، شرکت توتال فرانسه پذیرفته بود که ۵ میلیارد دلار در بخش بالادستی صنعت نفت سرمایه گذاری انجام دهد که البته این سرمایه گذاری انجام نشد و این شرکت با تحریم آمریکا از ایران خارج شد؛ وقتی این تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری را در مقام مقایسه قرار می دهیم، می‌بینیم که قرار است روسیه ۸ برابر آن قرارداد را در ایران سرمایه گذاری کند.

بیشتر بخوانید:

طرح غرب برای انزوای روسیه شکست خورد

 مصباحی مقدم با بیان اینکه "متاسفانه سال هاست که در بخش بالادستی صنعت نفت سرمایه گذاری جدی و اساسی انجام نشده"، گفت: برخی چاه های نفت و گاز بازدهی خود را از دست داده اند، اما با سرمایه گذاری روس ها در بخش بالادستی صنعت نفت به زودی شاهد احیای مخازن و بهره برداری بیشتر و افزایش تولید و به تبع آن رشد صادرات خواهیم بود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزون بر افزایش تولید و صادرات نفت، با توجه به اینکه در روسیه شرکت های قدری در زمینه نفت و گاز فعال هستند، این امکان فراهم می شود که بتوان تبادل دانش و فناوری کرد و از توانمندی این شرکت ها در بخش بالادستی صنعت نفت استفاده کرد.

وی افزود: همکاری شرکت های نفتی ایرانی و روسی می تواند ارتباط بین دو کشور را عمق و غنا ببخشد؛ افزون بر این کشورهایی که تحت پیمان روسیه هستند نیز از منافع چنین قراردادی بهره مند شوند و روابط ایران با این کشورها نیز بهبود ‌می‌یابد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه "در روابط بین ایران و روسیه قرار است روبل و ریال مبنای مبادلات قرار بگیرد"، اظهار کرد: این امر سبب تقویت پول ملی و گسترش صادرات ایران به روسیه نیز خواهد شد و به طور قطع ضمن ایجاد اشتغالزایی فعال، اثر بسیار گسترده ای هم در اقتصاد کشور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه روس ها قرار است در بحث فشار افزایی گاز پارس جنوبی نیز ورود کنند، گفت: سال ها قبل تر از ایران، قطر با سرمایه گذاری شرکت های خارجی توانست سهم بیشتری از استخراج گاز از این میدان مشترک را به خود اختصاص دهد؛ اما اکنون صنعت نفت ایران نیز می تواند با سرعت بیشتری از این حوزه مشترک بهره برداری کند و عقب ماندگی هم اگر وجود داشته باشد جبران کند.

مصباحی مقدم با اشاره به تلاش های دولت سیزدهم برای خنثی سازی تحریم ها، اظهار کرد: دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم سبب شده که با وجود تحریم ها، صادرات نفت خام افزایش پیدا کند و به بالای یک میلیون بشکه در روز برسد؛ البته قیمت نفت و به تبع درآمدهای نفتی هم در یک سال اخیر افزایش داشته و همین امر سبب شده که شاهد کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی نباشیم.

وی ادامه داد: با دیپماسی سیاسی دولت سیزدهم طی این مدت، همچنین روابط ایران با همسایگان از جمله عمان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان و به تازگی ترکیه نیز بهبود یافته است. برقراری ارتباط با پاکستان هم در دستور کار قرار دارد.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: مسیری که دولت شروع کرده، مسیرحل کننده مشکلات است؛ از طرفی روابط خارجی و بین الملی ایران به خصوص با دو قدرت جهانی چین و روسیه تقویت شده و از طرف دیگر روابط خارجی ایران با همسایگان یکی پس از دیگری در حال بهبود است و از سوی دیگر دولت برای پرداخت تعهدات خود به کارکنانش دست به استقراض از بانک مرکزی نزده است.

وی افزود: به زودی شاهد روند رو به کاهش نرخ تورم خواهیم بود و دیری نخواهد گذشت که دولت موفق ‌می‌شود شرایط ثبات اقتصادی را فراهم کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1148714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =