۷۰درصد دوره‌های مدارس مهارتی، عملی برگزار می‌شود/ شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی جذب فعالیت‌های پروژه‌ای می‌شوند

مدیر کل  اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی سازمان سما با بیان اینکه در مدارس عالی مهارت بر روی رشته خاص تمرکز شده و افراد در بدو ورود جذب پروژه‌ها می‌شوند، گفت: حدود ۷۰ درصد دوره‌ها در مدارس عالی مهارت به شکل عملی برگزار می‌شود.

وحید کیا، مدیر کل  اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی سازمان سما درباره روند فعالیت مدارس مهارتی به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: دانشگاه‌ها وظایف عمده از جمله آموزش و پژوهش را برعهده داشته و تاکنون از حضور در عرصه مهارت آموزی مغفول مانده بودند.  در دانشگاه آزاد اسلامی روش حضور در دانشگاه به شکل رسمی و برگزاری دوره‌های بلند مدت است. برای مثال اغلب افراد در صورت تمایل به اخذ مدرک فنی و مهارتی می‌توانند در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به اخذ مدرک پرداخته و در کنار اساتید با حضور در کارگاه‌ها مهارت‌های لازم را در حوزه‌های مختلف اخذ کنند.

تمرکز به گذراندن دوره خاص در مدارس عالی مهارت

کیا با بیان اینکه برای متقاضیان از دیگر رسالت‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و زود بازده است، تاکید کرد: افراد برای گذراندن دوره‌های کوتاه مدت و میان مدت نیازی به شرکت در کنکور و پذیرش از طریق آزمون ندارند، بلکه این دوره‌های کوتاه مدت در قالب دوره‌های آزاد و مدارس عالی مهارت به فعالیت می‌پردازند. در مدارس عالی مهارت بر روی رشته خاص تمرکز شده است. برای مثال علاقمندان برای شرکت در حوزه‌های کیف و کفش و چرم می‌توانند در دوره‌های کوتاه مدت شرکت کنند.

برگزاری ۷۰ درصد دوره‌ها به شکل عملی

مدیر کل  اداره کل آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی سازمان سما افزود: افراد برای شرکت در این دوره‌ها باید حداقل مدرک دیپلم را داشته باشند، چون این دوره‌ها هدفمند و با هدف ایجاد اشتغال برگزار می‌شود. افراد شرکت کننده در این دوره‌ها ۷۰ درصد به شکل عملی تحت آموزش قرار می‌گیرد. البته برخی از دوره‌ها جزو خواستگاه استخدامی و دوره‌های مهارتی صنایع خلاق در زمینه تولید محتوا، طراحی و ... برگزاری می‌شود و از روز نخست افراد برای شرکت در دوره‌ها به فعالیت‌های پروژه‌ای می‌پردازند. برای مثال بخشی از انیمیشن کارتون فیل شاه توسط پروژه‌ها در مدارس عالی مهارت تولید  شد.

تدریس رشته‌های آموزشی منطبق با نیاز جامعه

 وی ادامه داد: تمرکز در مدارس عالی مهارت بر روی دوره‌های کوتاه، زودبازده و اشغال آفرین است. مدارس عالی مهارت دوره‌های آموزش زبان خارجی، راه و ساختمان، جوشکاری و .... برگزار می‌کند و در رشته‌های مهارتی هدف ارائه خدمات منطبق با نیازهای جامعه است. از سوی دیگر این دوره‌ها برای فارغ التحصیلان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه‌های مختلف بدون توجه به رشته تحصیلی دوره برگزار می‌شود.

به گفته این مقام مسئول این افراد بر اساس علاقه خود می‌توانند در مدارس عالی گردشگری، مدارس عالی تهیه غذا و هتلداری، مدارس عالی راه و ساختمان و ... شرکت کنند. اغلب دوره‌ها به شکل پودمان ارائه شده و متقاضیان بعد از اتمام سال تحصیلی می‌توانند به اخذ مدارک دانشگاهی بپردازند.

رشته‌ها مهارتی مطابق با آمایش سرزمین ارائه می‌شود

کیا با بیان اینکه فعالیت این مدارس بر مبنای آمایش سرزمین برنامه‌ریزی شده است، تاکید کرد: با  توجه به شرایط جغرافیایی  و تقاضا در هر خطه اقدامات انجام می‌شود. همچنین واحدهای دانشگاهی از امکانات و تجهیزات مناسب برخوردار هستند. برای مثال در مدارس مهارتی مرکز ارائه دهنده رشته برق باید از آزمایشگاه، کارگاه و اساتید مجرب برخوردار باشند.

وی ادامه داد: در واحد دانشگاهی با اعضای هیات علمی صحبت شده و تقاضاها در قالب طرح توجیهی در بازار، رشته و آمایش سرزمین مشاهده شده و شناخت مناسب در زمینه‌های مختلف به شکل پایدار برگزار می‌شود.

کیا با بیان اینکه تاکید بر وجه تمایز این مدارس با آموزشگاه‌‎های فنی و حرفه‌ای گفت: برای مثال در مدارس عالی ساختمان باید در راستای استفاده بهینه از انرژی و به عبارت دیگر دوره‌های فراتر از آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در پی ایجاد مهارت‌های نرم در حوزه‌های فرهنگی، هنری، سلامت جسمانی و ... هستیم، تاکید کرد: برای مثال در ارائه خدمات اولیه پزشکی نیاز به اخذ مدرک دانشگاهی نیست، بلکه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مدارس عالی سلامت دوره‌های متعدد برگزار می‌شود.

فعالیت مدارس مهارت در اقصی نقاط کشور

مدیر کل  اداره کل آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی سازمان سما اظهار کرد: مدارس عالی مهارت در اقصی نقاط کشور به فعالیت می‌پردازند و هدف برگزاری دوره‌های مشارکتی است. به عبارت دیگر این مدارس در حوزه‌های سلامت  و محیط زیست با همکاری فولاد مبارکه به فعالیت پرداخته و به این شکل از توان بخش خصوصی استفاده می‌شود. شورای تخصصی در این مدارس از افراد خبره بهره برده است.

به گفته وی به دنبال حمایت جدی از مدرسه عالی مهارتی حقوق هستیم و در این زمینه با واحدهای یادگار امام خمینی(ره) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب اخذ مجوز شده است. ساختار منعطف برای این مدارس لحاظ و سعی شده با امکانات واحدها به جذب نیروی انسانی پرداخته شود.

مدیر کل  اداره کل آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی سازمان سما  افزود: تاکنون در کشور با گستردگی خاص و امکانات واحدها حدود ۸۰ مدرسه داریم و بسیاری از مدارس به اخذ مجوز پرداخته و در حوزه‌های مختلف به فعالیت می‌پردازند. با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای خوشه‌های متفاوت در قالب صنعت، خدمات، گردشگری و حوزه‌های هنری و علوم انسانی و کشاورزی در نظر گرفته شده  است و تمرکز اصلی بر روی گذراندن دوره‌های کوتاه مدت در مدارس عالی مهارت است.

وی از استقبال فعالیت مدارس مهارتی در برخی از مراکز خبر داد و افزود: برای مثال مدرسه مهارتی کیف و کفش تبریز، مدرسه عالی امروز دیجیتال، مدرسه عالی در زمینه گیاهان دارویی در زمینه ساختار گیاه علاوه‌بر آموزش در مراکز کار بنیان  افراد به فروش محصولات می‌پردازند. این مدارس نباید از لحاظ بودجه به دانشگاه وابسته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =