بی‌اعتمادی دانشجویان به استادانی که فقط کتاب را روخوانی می‌کنند/ ایجاد علاقه به رشته تحصیلی در صورت آشنایی با مشکلات جامعه

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است که تسط استاد به موضوع نقش برجسته‌ای در تدریس دارد. استاد نباید در هنگام تدریس از هیچ جزوه یا کتابی استفاده کند و همه چیز را در ذهن داشته باشد مگر مطالب جدید که هر ترم حدود ۲۵ درصد به مطالب قبلی اضافه می‌شود.

ایرج اله‌دادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که شیوه مشارکتی بهترین نوع تدریس است، چراکه هم استاد و هم دانشجو فعال هستند، اظهار کرد: تدریس در مقاطع تحصیلات تکمیلی یا استادمحور است یا مشارکت بین استاد و دانشجو یا دانشجومحور. به نظر من، گذشته از این که استاد از چه ابزارهایی شامل وسایل الکترونیکی یا فیلم‌های آموزشی یا گچ و تخته‌ پاک‌کن برای آموزش استفاده می‌کند، بهترین نوع تدریس تلفیقی از شیوه تدریس استادمحور و دانشجومحور است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این که شیوه استادمحور معمولا خوش‌آیند دانشجویان است چون مسئولیت کمتری دارند و تنها استاد است که فعالیت می‌کند، افزود: تنها وظیفه دانشجو در این روش این است که منابع را تهیه کرده و برای امتحان مطالعه کند. در حالی که برقراری ارتباط موثر با دانشجویان در آموزش بسیار مهم است. استادان باید از خود بپرسند که با چه روشی می‌توانند با دانشجویان ارتباط ذهنی برقرار کنند و آنها را به مباحث درسی علاقمند کند.

جلب اعتماد دانشجویان به وسیله بیان ملموس مشکلات جامعه و راهکارهای آن

استاد نمونه آموزشی دانشگاه تهران با تصریح بر این که برقراری ارتباط با دانشجو یکی از بهترین راهکارها برای تدریس موفق است، گفت: به همین دلیل،  استادان باید مشکلات جامعه یا صنعت را به روشنی برای دانشجویان توضیح دهند. مثلا در زمینه مصرف آب در کشاورزی، استادان باید برای دانشجو تشریح کند که چند درصد آب در کشور صرف کشاورزی می‌شود و چه محصولاتی در کشاورزی آب‌بر هستند. اگر به ازای ۱۰۰ تن هندوانه در هکتار، ۳۰ هزار متر مکعب آب مصرف شود، یعنی به ازای هر کیلو هندوانه، ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود، این میزان آب به صرفه نیست. در حالی که نمی‌توان به کشاورز گفت که هندوانه نکارد، برای کاهش این میزان آب مصرفی از چه روشهایی استفاده کرد؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آشنا شدن دانشجو با واقعیت، سبب ایجاد علاقمندی در او می‌شود. علاوه بر آب، خاک هم در کشور ما مشکلات زیادی دارد. آیا راهکار این است که مدام کود شیمیایی به زمین بدهیم؟ یا باید به دنبال روشی بگردیم که خصوصیات خاک را احیا کند؟ اگر در هر مسئله‌ اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی ابتدا طرح موضوع شده و مشکلات و چالش‌ها را مطرح شود و سپس روش‌های حل این مشکلات مورد بررسی قرار گیرد، دانشجو به تدریج اعتماد می‌کند.

اله‌دادی با تاکید بر این که وقتی دانشجو به استاد اعتماد کند، با اشتیاق سر کلاس حاضر شده و در مباحث مشارکت می‌کند، یادآور شد: تسط استاد به موضوع هم یکی دیگر از مواردی است نقش برجسته‌ای در تدریس دارد. استاد نباید در هنگام تدریس از هیچ جزوه یا کتابی استفاده کند و همه چیز را در ذهن داشته باشد مگر مطالب جدید که هر ترم حدود ۲۵ درصد به مطالب قبلی اضافه می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: برخی دانشجویان گلایه دارند که استاد در تدریس کتاب یا جزوه را روخوانی می‌کند. به همین دلیل، نمی‌توانند اعتماد کنند چون معتقدند وقتی خود استاد بر مطلب مسلط نیست، چگونه می‌تواند مطالب را انتقال دهد؟ یک استاد دانشگاه ضمن برقراری ارتباط ذهنی با دانشجو و علاقمندسازی او، باید سعی کند مطالب را روان، با زبان ساده به دانشجویان منتقل کند.

وی با بیان این که تلاش من این است که نه تنها خود منضبط باشم بلکه از دانشجویان هم بخواهم که انضباط را رعایت کنند، اظهار کرد: مثلا من سعی می‌کنم با شوخی و تغییر جو کلاس، دیرآمدگی‌های دانشجویان را تذکر دهم. سختگیری نمی‌کنم اما به حضور و غیاب اهمیت داده و به دانشجویی که دیر می‌آیند تذکر می‌دهم که جلسه بعد را به موقع حاضر شوند. من معتقدم دانشجو باید قبل از استاد در کلاس حاضر شود. سختگیری درست نیست؛ اما بدون قاعده و قانون بودن کلاس هم درست نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1148737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =