حمایت از نقش‌آفرینی زنان در دانشگاه آزاد/ تصمیم‌گیری برای بانوان پشت درهای بسته بازدهی ندارد

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، ضمن تأکید بر حمایت از نقش‌آفرینی زنان در دانشگاه، تصمیم‌گیری برای بانوان پشت درهای بسته را فاقد بازدهی لازم دانست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اصفهان، مراسم افتتاحیه پاتوق‌های دانشجویی با هدف برگزاری میزگردهایی با محوریت دانشجویان و اساتید، به همت واحد خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد.

تصمیم‌گیری پشت درهای بسته بازدهی ندارد

حجت الاسلام و المسلمین حسن عارضی در حاشیه این مراسم گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، واحدی مختص خواهران دارد و فعالیت ما نیز بر این پایه است که طرح‌های مربوط به بانوان طی هم‌فکری و مشارکت با خود آن‌ها، برنامه‌ریزی و اجرا شود. این‌که ما تصمیمات را پشت درهای بسته اتخاذ کنیم، بازدهی بسیار کم‌تری نسبت به حالتی که خود دانشجویان در موضوعات دانشگاهی و دانشجویی مشارکت کنند، خواهد داشت. تا زمانی که خود دانشجویان و اساتید زن، جزوی از جلسات پایش مسائل حوزه بانوان نباشند، نمی‌توان به تصویر دقیقی از جایگاه و موقعیت زن در جامعه دست یافت.

جایگاه مقدس زن ایرانی تحت هجمه است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان افزود: اگر دختر ایرانی بداند در مبانی فرهنگ ایرانی-اسلامی چه نگاهی نسبت به او وجود دارد، در می‌یابد که چه در نگاه دینی و چه از منظر فرهنگ ایرانی، معیارهایی مانند حجاب همواره بسیار حائز اهمیت بوده است. از منظر اسلام، جایگاه زن اصطلاحاً «سید البیت» یعنی بزرگِ خانه است. هم‌چنین حضرت علی علیه السلام، زن را به گل تشبیه می‌فرمایند. لذا در فرهنگ ما، جایگاه زن مقدس است. در سوی مقابل، فرهنگی وجود دارد که اعتقادی به این جایگاه مقدس برای زن و خانواده نداشته و می‌خواهد تقدس این جایگاه را از بین ببرد. با وجود چنین هجمه‌ای علیه مقام زن، راهبرد ما گفت‌وگوی مستقیم و هم‌اندیشی با خود بانوان است.

دانشگاه آزاد اسلامی به حضور دانشجویان و اساتید زن بها می‌دهد

وی در خصوص برنامه‌های این نهاد در حمایت از بانوان گفت: برگزاری رویدادها و همایش‌های اختصاصی با محوریت بانوان حاکی از اهمیت جایگاه زنان در برنامه‌های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری است. آمار دانشجویان به تفکیک جنسیت، نشان‌دهنده سهم قابل توجه حضور بانوان در دانشگاه در مقایسه با آقایان است. این حضور نه تنها در بُعد دانشجویی، بلکه در سطح اساتید هم چشم‌گیر است. این نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد اسلامی و ساختار آموزشی کشورمان به حضور پویای زنان در جامعه بها می‌دهد. ما در همین راستا ضمن پیگیری برنامه‌های ویژه فرهنگی با حضور بانوان، به دنبال تقویت این جایگاه و حفظ حرمت و قداست مقام زن بیش از گذشته هستیم.

حمایت از نقش‌آفرینی زنان در دانشگاه آزاد/ تصمیم‌گیری برای بانوان پشت درهای بسته بازدهی ندارد

توجه هم‌زمان به جایگاه زن در خانواده و جامعه

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: بررسی آمارهای موجود نشان می‌دهد که زنان ایرانی علی‌رغم تبلیغاتی که علیه آن‌ها مخصوصاً بعد از انقلاب انجام شده، توانسته‌اند در حوزه‌های مختلف خوش بدرخشند. در جمهوری اسلامی، جایگاه زن از دو جهت مورد توجه بوده است؛ هم جایگاه زن به‌عنوان فردی تأثیرگذار در نهاد خانواده و هم در عرصه اجتماع. اگر به کتاب‌های متعددی که در زمینه‌های علمی، پژوهشی، تاریخی، سیاسی، ادبی و هنری به ‌نام زنان ایرانی پس از انقلاب منتشر شده نگاهی بیاندازیم، متوجه جایگاه والا و مدارج علمی زنان خواهیم شد.

افزایش سهم زنان در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به 50 درصد پس از انقلاب

این استاد دانشگاه در رابطه با افتخارآفرینی زنان ایرانی در عرصه‌های گوناگون بیان کرد: آمارها می‌گوید قبل از انقلاب ۶ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را زنان تشکیل می‌دادند. ولی این آمار امروز به حدود ۵۰ درصد رسیده است. در بحث تعداد هیأت علمی، قبل از انقلاب اسلامی، سهم زنان از کرسی استادی حدود 1 درصد بود و این رقم اکنون به 21 درصد رسیده است. در حوزه ورزشی هم با وجود تمام تبلیغات منفی علیه زنان ایرانی، شاهد افتخارآفرینی آن‌ها با حفظ حجاب در عرصه‌ها و رقابت‌های بین‌المللی بوده‌ایم. پیش از انقلاب تنها 5 مدال -آن هم فقط در رقابت‌های آسیایی- سهم زنان ایرانی بود، اما امروز زنان ایرانی حدود 200 مدال را در رشته‌های مختلف در کارنامه دارند.

افزایش جایگاه‌های مدیریتی زنان از 6 به 40 درصد در جمهوری اسلامی

وی تصریح نمود: شاخص امید به زندگی در میان زنان در ایران قبل انقلاب 57 سال بود، ولی اکنون به 75 سال رسیده است. از طرفی تعداد پزشکان متخصص زنان در کشور چندین برابر شده و ما کاهش 90 درصدی مرگ‌ومیر مادران را در هنگام زایمان شاهدیم. تعداد پزشکان زن قبل از انقلاب 597 نفر بود ولی این آمار در جمهوری اسلامی افزایش 58 درصدی داشته و آمارهای دیگری مثل نقش‌آفرینی زنان را هم داریم که سهم زنان از جایگاه‌های مدیریتی قبل از انقلاب محدود به تنها 6 درصد بوده اما امروز به بیش از 40 درصد رسیده است. این تصویر زنان ایرانی است که برکت انقلاب اسلامی توانسته‌اند ظرفیت‌های خود را متجلی کنند.

حامی نقش‌آفرینی ارزشمند زن ایرانی هستیم

عارضی در پایان گفت: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تلاش دارد تا با برقراری یک ارتباط ارگانیک با دانشجویان، دغدغه‌ها را بشنوند و برنامه‌های متنوع فرهنگی را بر همین مبنا طراحی کنند. در بحث حجاب، چون معتقدیم که زن ایرانی می‌تواند با حفظ حجاب در جامعه نقش‌آفرینی کند، این پوشش را برای حفظ جایگاه و کرامت زن لازم می‌دانیم. اعتقاد داریم زن ایرانی بنابر باورهای دینی می‌تواند نقش‌آفرین باشد و این موضوع را به دنیا با آماری که عرض کردم نشان داده‌ایم. ما نه تنها مخالف نقش‌آفرینی اجتماعی بانوان نیستیم، بلکه از حضور ارزشمند بانوان حمایت‌های ویژه‌ای نیز به عمل می‌آوریم؛ زیرا باور داریم که زن می‌تواند هم در نهاد خانواده و هم در نهاد جامعه تأثیرگذار باشد.

خبرنگار: سارا سکوت

انتهای پیام/

کد خبر: 1148744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =